Re: Savage3D vs. reszta swiata ;-)

Autor: Mariusz Jaworski (genesis_at_bonair.waw.pl)
Data: Wed 18 Nov 1998 - 12:46:07 MET

Hej.

> AFAIR to jest na ftp.supermedia.pl i voodoo.strefa.com
 Dzieki. Juz sie ssie.

> Tylko przy zalozeniu ze 2D Cie wogole nie interesuje. Virge czy ET6000
> to zupelnie inna klasa - nie ta szybkosc o jakosci obrazu i cz.
> RAMDAC'a nie wspominajac
 Agrh... No to Trio3D ! Lepiej ? (Kosztuje tyle co GX2; 2D core ma
teoretycznie takie jak Savage3D - teoretycznie - bo np. nie ma
wspomagania DVD. Sprawdzalem w domciu. I jest dobrze. Jak
sprawdzalem ? Sorki - tylko za pomoca PowerDVD. Pulpit W'95 - trady-
cyjnie juz - 32 bity w 1024x768. RAMDAC - to jakies 230MHz. Wszystko
ok, plynnie. Test FR nic nie mowi - chociaz tez mialem wysokie wyniki.
Przydalyby mi sie testy 2D...).

> Czyli plusy sa duze - powiedzialbym nawet bardzo duze. Przynajmniej
> narazie
 No wiec - dlatego bede wlasnie promowal rozwiazanie TrueAGP i Voodoo2 !
(Ty tez... na razie)...

> De gustibus ... Ja nadal bede polecal Banshee do slabszych
> konfiguracji
> Jest - i roznica w wydajnosci jest minimalna - chyba Cie to nie dziwi?
> :)
 Oczywiscie nie dziwi. No wiec tak mysle, zeby sobie tego nie wstawic do
starego komputera (chwilowo jeszcze u mnie - ale rodzinke bez kompa a z
ambicjami tez mam ;-) Plyta bez AGP (TX).

> Ja patrze na produkty
 No wiesz... Wszystkiego 3DRealms nie kupie...

> Carmack ma moze duzy autorytet ale jakos nie zauwazylem zeby wielu
> developerow korzystalo z jego doswiadczen
 ??? Sin ? "Prawie" Duke4ever ? Heretic2 ?

> Ja nie - i jakos srednio mnie to interesuje :)
 Pytanie pozostaje ! Moze ktos jednak juz go ma...

> To juz zalezy od procka - widzialem NFS3 na C300 + V1 i w 640/480
> chodzil przyzwoicie. Na p133 zadna karta nie chodzilaby przyzwoicie
 Okay; ale - przyzwoicie ?

> Owszem - i bardzo szybko zmieni sprzet :) Tylko ilu jest takich
> zagorzalych fanow ...
 Mysle - ze duzo... Zwlaszcza po widocznej na I-necie aktywnosci.

> Q3 bedzie napewno - o pozostalych nic mi nie wiadomo
 Q3 - to wlasnie mialo miec nazwe Trinity !
 Zreszta - sa tez podobno zamiary na zrobienie filmu ! Tylko sa
problemy z nazwa - i prawami do niej...

> To juz trzeba byc naprawde fanatykiem zeby grac w cokolwiek przy 15
> fps - zwlaszcza ze fanatycy zwykle graja po sieci a tam byloby pewnie
> 5 fps :)
 No - 5 fps - jest niegrywalne; 10 fps raczej tez (probowalem w Tomb
Raider'a na AMD5x86/133 z Voodoo; nie da sie). Ale mysle, ze 15 fps moze
nie jest szczegolnie przyjemne - ale... zabawe mozna prowadzic ! ;-)

> Procesora zdaje sie nie uzgadnialismy? :)
 Na PII/300 i Voodoo Graphics "znosnie" jest tylko w 512x384...

> Incoming na V1 przy pMMX 250 chodzil bardzo dobrze - mialem ok. 40 fps
> w 640/480. Przy P2 233 @ 292 bylo jeszcze lepiej
 Heh ! To jednak tolerujesz (na slabszych maszynach) 640x480 ? ;-)

> A gdzie napisalem ze to byla gra na s3d? To juz bylo d3d ale pokazala
> sie niedlugo po wejsciu Virge'a na rynek
 No - nie napisales, ze native; tylko ze w czasie ViRGE krolowaly DX3...

> A mnie nie - gra jest fajna ale wybitnie niezoptymalizowana. Mimo tego
> ze pisali ja tyle lat to produkt koncowy jest IMHO niedopracowany
 ...no i ten VBasic... Jednak slyszalem, ze wolniejszy od C (nawet
Visual'a) !

> Ja nawet nie chcialbym tego ogladac :))) Taki kolos napisany w
> assemblerze bylby w zasadzie glownie zbiorem bug'ow - chyba ze
> wypuscili by go w 2000 roku :)
 No... nie wiem... Sporo swego czasu pisalem w assemblerze. Duzo czasu
zajmuje to fakt... Ale bug'i... Trzeba dokladnie wszystko przemyslec...
Zauwaz, ze w assemblerze panujesz nad wszystkim; _wszystkie_ (powtarzam
_wszystkie_ !) problemy w pisaniu programow w C wynikaly z tego, ze dana
funkcja nie robila tego, co powinna, tego, co bylo zapisane w help'ie
(historyczne juz przyklady Borland'a, ktore nie kompiluja sie jest tu
dobrym przykladem ;).

> Dyskusje o wyzszosci swiat sobie podarujmy bo to juz IMHO zbyt duzy
> OT. I ktos nas pobic jeszcze moze :)))
 No i NTG... ;-)

> A co ma piernik do wiatraka? TNT z DiME nie bedzie korzystalo?
> Rozmawiamy o DiME czy S3TC?
 Tylko ze ten poziom, do poprawnego dzialania potrzebuje i S3TC i DIME.
No chyba - ze masz >128MB pamieci - bo wtedy moze tylko DIME
wystarczy...

> Na temat S3TC nie bede dyskutowal - swoje zdanie juz wyrazilem i nie
> bede sie powtarzal. Jak nie bedziesz korzystal z DiME to tez bedziesz
> mial przyspieszenie w stosunku do DiME
 Alez ja bede korzystal z DIME ! Wiesz jak reklamuja Savage3D na S3 ?
(Troche "kadza" - zdaje sobie sprawe; tylko ze to daje poglad na
mozliwosci
S3TC). "200MB tekstur w jednej scenie". Wiem, wiem, zaraz napiszesz ze
w jednej scenie a nie w grze; tyle ze przyklad Unreal'a potwierdza
"grywalnosc" takiej kombinacji.
 Sorki, ze nie uswiadomilem wczesniej - S3TC oczywiscie dziala i przez
DIME.
Zreszta - po prostu jest to jeszcze jeden z formatow tekstur, w DX6
traktujesz je dokladnie tak samo jak inne...

> Stabilnosc i kompatybilnosc? To chyba nie ta dzialka
 No - jesli program nie chce dzialac (tzn. dziala, tylko krzaczy na
ekranie)
z ustawionymi duzymi czcionkami - to mozna mowic o problemach
kompatybil-
nosci ?

> Ostrosc zalezy od jakosci wykonania i komponentow - wielkosc kineskopu
> nie ma tu wielkiego znaczenia.
 Tylko ze mniejszy kineskop - to mniejsza rozdzielczosc - w praktyce
oznacza
to mniej paskow (kropek) luminoforu (bo plamka - w 14" nie jest mniejsza
od standardowych 0.28mm).

> A ktoz Ci kaze downclock'owac procesor? Ja moje P2 266 puszczalem albo
> na 4 * 83 albo na 3 * 112
 Mam PII/400... Uuuu... No - ale tak wyszlo i juz. A wiec FSB 100MHz i
mnoznik max. x4. Kazde FSB <100MHz - to downclock'ing, nie uwazasz ? ;-)

> DiME nie ma najmniejszego znaczenia - jak juz chcesz cos porownywac to
> odnies sie do Rivy 128 na PCI i AGP
 Rozumiem, ze obie te karty zachowuja sie bardzo podobnie (wiem, ze to
bylo
walkowane - ale po prostu potwierdz - _na_przykald_ wyniki testu AGP w
FR na PCI i na AGP Riva128)...
 Jesli tak to... pass... DMA wystarcza ?

> A jestes pewien ze wynika to z wielkosci tekstur?
 Raczej tak. Wywala mi okienko z piecioma linijkami wskazan na
wskazania...
(typowy blad Unreal'a; w granicznym przypadku tych wskazan bylo chyba ze
dwadziescia linijek)... Na gorze jest informacja o tym, ze nie ma
miejsca
na allokacje pamieci na teksture...

> De gustibus ... Mnie sie np. Myth czy Dark Omen podobaly na VooDoo -
> software wygladal gorzej
 No nie - Myth bez Voodoo wyglada oblesnie ! Ale - gierki takie jak
Diablo
(mnie straszliwie wkurza to, ze postac nie przemieszcza sie po ekranie -
- caly czas jest w srodku), LBA2 - nie wygladaja tak, jakby potrzebowaly
akceleratora...

> AFAIR to RAMBUS byl juz stosowany w kartach Cirrus'a - zreszta z
> miernym efektem. Ja traktuje to jako odpowiedz S3 na TNT @ 125 MHz,
> nowe ATI i V3. Mam nadzieje ze niedlugo sie przekonamy jak bedzie w
> rzeczywistosci
 tez slyszalem mieszane opinie o RAMBUS'ie... Czas pokaze !

> Naprawde sadzisz ze tak lubie sie czepiac?
 No dobra ! Ale sie fajnie bawimy ! (znasz ksiazki Sempe i Goscinnego ?
;-)

> Masz strasznie dziwne wyniki - ja nic takiego nie zauwazylem - a juz
> napewno nie w takiej proporcji. Z Twoja teoria niezgodne sa trzy
> fakty:
> - G200 ma duzo wieksza przepustowosc od V2 a rowniez jest nowa karta
> - Millenium 2 i G100 bez watpienia rowniez nie maja s.e. a
> przepustowosc jest nizsza od V2
 Mysle, ze to nie jest jedyna sprawa wplywajaca na transfer...
> - Tworcy FR sami przyznali ze w tescie bus transfer rate sa bledy
> objawiajace sie m.in. na TNT
 No - to tez jest jakis problem. Bledy nie ujawnialy sie na sprzecie,
ktory byl dostepny w chwili wydawania FR. Potem pojawily sie nowe
karty i pojawily sie bledy w FR... Wiesz - na Savage3D transfer jest
wrecz koszmarny !

> Co masz na mysli? Ze to dziala dobrze czy ze dziala tak jak napisalem?
> Bo jesli chodzi Ci o pierwsza teze to ja sie z nia nie zgadzam
 W specyfikacji AGP jest DIME po to, zeby teksturowac sceny z glownej
pamieci ! Co z dzialaniem - kolejny raz (mam nadzieje ze ostatni ;)
wspomne
o S3Gallery do Unreal'a. Jest dobrze !

> Niekoniecznie - fps w Unreal'u jest srednio powtarzalny. Zwlaszcza w
> wydaniu timedemo.u
 No wlasnie - nie uwazasz, ze wplywa na to ilosc sniegu na Alasce ? ;-P

> Drobna roznica rozdzielczosci :)
 Wiesz... Mam 15"... Do grania w sieci wole sobie ustawic 640x480...
Chociaz - w Unreal'u roznica miedzy multi a single nie jest az tak u
mnie
wyrazna (moze - ogolnie mam szybko - wiec nie widze wyraznej roznicy).

> Coz ma piernik do wiatraka? Nie napisalem ze MMX jest do bani -
> napisalem ze malo kto korzysta z niego _w_grach_. Zamiast
> niepotrzebnie sie podniecac zacznij sie zastanawiac nad tym co pisze
> bo inaczej rozmowa straci sens
 Ech - podniecac to ja sie wole czyms (kims) innym... ;-)
 A ja napisalem, ze MMX _jest_ wykorzystywany w grach. Zreszta -
wszystko
zalezy od kompilatorow - tworca gry musi tylko to wlaczyc...

> Moze konkretniej? Ktora gra korzysta z MMX'a korzystajac jednoczesnie
> z akceleratora? To ze DX moze wykorzystywac MMX w HEL nie swiadczy o
> tym ze znalazl szerokie zastosowanie. To jest dokladnie tak jak teraz
> z S3TC - ci ktorzy maja Savage'a moga z niej skorzystac. Ci ktorzy nie
> maja akceleratora moga skorzystac z MMX'a - ale zeby to byl jakis duzy
> procent ludzi to ja watpie
 Czy tylko software'owy DX wykorzystuje MMX ?
 A co do S3TC - to fakt ! Tylko Savage3D !

> Owszem - co wcale nie znaczy ze wszystkie ich wynalazki sie przyjmuja
 Jakies przyklady ? ;-)

> Wiesz czy sie domyslasz? Moze chodzi tylko o jeden zegar?
 Co moge wiedziec ? Czy Ty masz specyfikacje techniczna TNT ? Tzn.
rozklad wyprowadzen, rejestry wewnetrzne, etc. Tak przypuszczam;
regulujac suwakiem pamieci, zmieniam rowniez szybkosc S3d; ten drugi
suwak jest nieaktywny.

> Owszem - nie raz widzialem wyniki typu 100 fps w Q2 na TNT i P2 350.
> Chyba nie sadzisz ze to sa rzeczywiste wyniki?
 Niech ktos, kto kiedys to napisal sie teraz wypowie ! Co ma na obrone ?
Fakt, troche stresujacy wynik, zwlaszcza, ze wtedy staram sie szukac
problemow u siebie...

> Zakladajac ze bedzie sie dalo w nia pograc w 800/600 :) Ucieszylbys
> sie z gry w ktorej mialbys 25 fps w 640/480? Bo ja stanowczo nie
 A ja tak. Jesli facet bedzie do mnie mowil (ruszajac ustami), na ulicy
bedzie ruch (przechodnie) to akurat 25fps'ow w 640x480 bede tolerowal.
Gorzej jak bedzie mniej... Ale wtedy trzeba bedzie pomyslec o...
oczywiscie
nowym PeCecie...

> Nie boisz sie? To popatrz sie na wyniki FPS w trakcie testu fpp :)
 fpp ? W 3DMark'u ? Popatrze... Ale o ile pamietam strrrasznie nie
bylo...
;-)

 Czuwaj !

                             M.