Re: Savage3D vs. reszta swiata ;-)

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Thu 19 Nov 1998 - 22:21:52 MET

On Wed, 18 Nov 1998 12:46:07 +0100, Mariusz Jaworski
<genesis_at_bonair.waw.pl> wrote:

>Hej.
<ciach>
> Agrh... No to Trio3D ! Lepiej ?

Hmmm. Widziales jakas markowa karte na Trio3D? Te ktore ja widzialem
mialy raczej kiepskawy obraz ...

<ciach>
>Przydalyby mi sie testy 2D...).

W PC Magazine po polsku co jakis czas ukazuje sie zamowienie na
WinBench'a 98 - moze poprostu go poszukasz?

<ciach>
> No wiec - dlatego bede wlasnie promowal rozwiazanie TrueAGP i Voodoo2 !
>(Ty tez... na razie)...

Ano na razie - nie wykluczam tego ze za jakis czas przejde na V3. Nie
wiem czy widziales badania dotyczace zdania developer'ow na temat AGP
- jakos nie specjalnie wielu wyrazalo zainteresowanie ta technologia

> :)
> Oczywiscie nie dziwi. No wiec tak mysle, zeby sobie tego nie wstawic do
>starego komputera (chwilowo jeszcze u mnie - ale rodzinke bez kompa a z
>ambicjami tez mam ;-) Plyta bez AGP (TX).

Mysle ze byloby to calkiem niezle rozwiazanie - zwlaszcza ze cena
Banshee powinna szybko spadac

> No wiesz... Wszystkiego 3DRealms nie kupie...

Powaznie? :) OK - wierze :)

> ??? Sin ? "Prawie" Duke4ever ? Heretic2 ?

D4E _mial_ byc na tym samym engin'ie - jak wiesz teraz bedzie na
engine Unreal'a (tak samo jak KHG). Na engine Monolith'a rowniez
bedzie pare gier (Blood2, Shogo i jescze jakas inna) wiec IMHO jakims
specjalnym wzorem to Carmack nie jest - wystarczy popatrzec jak sie
przyjal promowany przez niego OpenGL

> Okay; ale - przyzwoicie ?

Przyzwoicie - bez zadnych wiekszych zwolnien. Bez problemu mozna bylo
sobie w nia pograc. Mam wrazenie ze w wypadku NFS3 bariera jest nie
karta 3D (choc ona tez) a procesor

<ciach>
> Mysle - ze duzo... Zwlaszcza po widocznej na I-necie aktywnosci.

Tyle ze oni wszyscy graja "po sieci" co oznacza ze na slabszych
kartach nie beda grali w Q3 - chyba ze w nizszych rozdz. co ustawi ich
w bardzo niekorzystnej sytuacji jako graczy ...

> Q3 - to wlasnie mialo miec nazwe Trinity !

Wiem :) - ale Carmack zmienil nazwe

> Zreszta - sa tez podobno zamiary na zrobienie filmu ! Tylko sa
>problemy z nazwa - i prawami do niej...

Szczerze mowiac nie wiem czy chcialbym ogladac taki film - jakos za
bardzo to "hamerykanskie" jak dla mnie ...

<ciach>
> No - 5 fps - jest niegrywalne; 10 fps raczej tez (probowalem w Tomb
>Raider'a na AMD5x86/133 z Voodoo; nie da sie). Ale mysle, ze 15 fps moze
>nie jest szczegolnie przyjemne - ale... zabawe mozna prowadzic ! ;-)

Tyle ze jest sie na fatalnej pozycji jesli chodzi o gre sieciowa -
640/480 15 fps = szybki zgon

<ciach>
> Na PII/300 i Voodoo Graphics "znosnie" jest tylko w 512x384...

Po wylaczeniu paru efektow nawet na 640/480. Tyle ze to jest wlasnie
dowod na to co napisalem - nowe gry beda identycznie dzialaly na
dzisiejszych akceleratorach. Jakos niespecjalnie mi sie to podoba ...

> Heh ! To jednak tolerujesz (na slabszych maszynach) 640x480 ? ;-)

A widzisz jakies inne wyjscie? Jakos nie zauwazylem zeby na V1 dalo
sie grac w 800/600 :)

<ciach>
> No - nie napisales, ze native; tylko ze w czasie ViRGE krolowaly DX3...

Ale na V1 chodzila jak burza :) Nawet na Mystique'u byla szybka - tyle
ze jakosc obrazu byla kiepska

<ciach>
> ...no i ten VBasic... Jednak slyszalem, ze wolniejszy od C (nawet
>Visual'a) !

Vbasic jest bez watpienia wolniejszy od C - _jakiegokolwiek_ C. Skad
Ci sie wzial ten VB? Niby Unreal'a w nim napisali???

> No... nie wiem... Sporo swego czasu pisalem w assemblerze. Duzo czasu
>zajmuje to fakt... Ale bug'i... Trzeba dokladnie wszystko przemyslec...

Ty mowisz o pracy _jednej_ osoby a nie _zespolu_. Nad czyms takim jest
trudno zapanowac nawet przy jezyku wyzszego poziomu - w assemblerze to
bylby koszmar

>Zauwaz, ze w assemblerze panujesz nad wszystkim; _wszystkie_ (powtarzam
>_wszystkie_ !) problemy w pisaniu programow w C wynikaly z tego, ze dana
>funkcja nie robila tego, co powinna, tego, co bylo zapisane w help'ie
>(historyczne juz przyklady Borland'a, ktore nie kompiluja sie jest tu
>dobrym przykladem ;).

Masz bardzo dziwne podejscie do programowania - problemy wynikaja z
_wielkosci_ zrodel a nie z tego czy funcja robila czy nie robila to co
miala robic. Sproboj zapanowac nad kilkuset tysiacami linii kodu to
zrozumiesz o co mi chodzi. W wypadku mialbys tych linii o rzad wiecej.
Bledow tak samo

<ciach>
> Tylko ze ten poziom, do poprawnego dzialania potrzebuje i S3TC i DIME.
>No chyba - ze masz >128MB pamieci - bo wtedy moze tylko DIME
>wystarczy...

I jak myslisz - ile gier bedzie z czegos takiego korzystalo w
najblizszym czasie? Bo ja jestem zdania ze zadna wiec przydatnosc
takiego rozwiazania jest _zerowa_

<ciach>
> Alez ja bede korzystal z DIME ! Wiesz jak reklamuja Savage3D na S3 ?
>(Troche "kadza" - zdaje sobie sprawe; tylko ze to daje poglad na
>mozliwosci
>S3TC). "200MB tekstur w jednej scenie". Wiem, wiem, zaraz napiszesz ze
>w jednej scenie a nie w grze; tyle ze przyklad Unreal'a potwierdza
>"grywalnosc" takiej kombinacji.
> Sorki, ze nie uswiadomilem wczesniej - S3TC oczywiscie dziala i przez
>DIME.

Tego to akurat nie musiales mi uswiadamiac. Ja nadal jestem zdania ze
aktualnie i w najblizszej przyszlosci S3TC nie znajdzie zastosowania.
S3 ma aktualnie za duze "tyly" zeby developerzy brali takie
rozwiazanie pod uwage - to juz nie sa czasy Virge'a a konkurencja
rowniez nie zasypia gruszek w popiele. Moze za jakis czas powstanie
jakis standard jesli chodzi o kompresje tekstur - narazie sadze ze
S3TC nim nie jest

>Zreszta - po prostu jest to jeszcze jeden z formatow tekstur, w DX6
>traktujesz je dokladnie tak samo jak inne...

A co to za roznica? S3 nie jest juz wiodaca firma na rynku kart 3D i
prawdopodobienstwo ze S3TC bedzie wykorzystywane na wieksza skale jest
IMHO minimalne. Moze S3 bedzie rozwijalo ta techologie i dojdzie do
czegos rozsadnego - wtedy jest jakas szansa na przyjecie sie takiego
rozwiazania

> No - jesli program nie chce dzialac (tzn. dziala, tylko krzaczy na
>ekranie)
>z ustawionymi duzymi czcionkami - to mozna mowic o problemach
>kompatybil-
>nosci ?

Jak sie bardzo uprzesz to tak :) Zwykle sprowadza sie to do tego ze
czesc napisow jest poprostu niewidoczna

> Tylko ze mniejszy kineskop - to mniejsza rozdzielczosc - w praktyce
>oznacza
>to mniej paskow (kropek) luminoforu (bo plamka - w 14" nie jest mniejsza
>od standardowych 0.28mm).

Oj z ta plamka to bywa roznie - AFAIR to byly i takie z plamka 0.27.
Zreszta w wypadku gier bedziesz mial najwyzej dodatkowego bilinear'a
:)))))

> Mam PII/400... Uuuu... No - ale tak wyszlo i juz. A wiec FSB 100MHz i
>mnoznik max. x4. Kazde FSB <100MHz - to downclock'ing, nie uwazasz ? ;-)

uwazam - co nie znaczy ze nie mozesz sprobowac :) Pod tym wzgledem
lepszy jest P2 300 - jak sie trafi na dobry egzemplarz to ma sie i 504
MHz i mozna sobie troche potestowac :)

> Rozumiem, ze obie te karty zachowuja sie bardzo podobnie (wiem, ze to
>bylo
>walkowane - ale po prostu potwierdz - _na_przykald_ wyniki testu AGP w
>FR na PCI i na AGP Riva128)...
> Jesli tak to... pass... DMA wystarcza ?

Duzej roznicy nie ma - chociaz zwieksza sie z cz. procesora. Takiego
przykladu Ci nie podam bo wynikow nie mam ale AFAIR wiekszych roznic
nie bylo.

> Raczej tak. Wywala mi okienko z piecioma linijkami wskazan na
>wskazania...
>(typowy blad Unreal'a; w granicznym przypadku tych wskazan bylo chyba ze
>dwadziescia linijek)... Na gorze jest informacja o tym, ze nie ma
>miejsca
>na allokacje pamieci na teksture...

Acha. To rozwiazuje problem. Tylko nadal pozostaje kwestia
przydatnosci :)))

> No nie - Myth bez Voodoo wyglada oblesnie ! Ale - gierki takie jak
>Diablo
>(mnie straszliwie wkurza to, ze postac nie przemieszcza sie po ekranie -
>- caly czas jest w srodku), LBA2 - nie wygladaja tak, jakby potrzebowaly
>akceleratora...

Ale jednak sie przydaje. Roznica miedzy Myth a Diablo nie jest wcale
taka duza (poza perspektywa i typem gry - Myth jest w koncu
strategia). Jesli mozesz to sprawdz sobie Dark Omen

> tez slyszalem mieszane opinie o RAMBUS'ie... Czas pokaze !

Ano wlasnie ...

> No dobra ! Ale sie fajnie bawimy ! (znasz ksiazki Sempe i Goscinnego ?
>;-)

Chyba wiem o co chodzi - nie czytala ich kiedys "Kobieta pracujaca"?
:)

<ciach>

> No - to tez jest jakis problem. Bledy nie ujawnialy sie na sprzecie,
>ktory byl dostepny w chwili wydawania FR. Potem pojawily sie nowe
>karty i pojawily sie bledy w FR... Wiesz - na Savage3D transfer jest
>wrecz koszmarny !

I to jest jeden z powodow dla ktorych nie lubie tego "testu".

> W specyfikacji AGP jest DIME po to, zeby teksturowac sceny z glownej
>pamieci ! Co z dzialaniem - kolejny raz (mam nadzieje ze ostatni ;)
>wspomne
>o S3Gallery do Unreal'a. Jest dobrze !

Zapewniam Cie ze S3TC w specyfikacji AGP nie zostala ujeta :) A
specyfikacja AGP powstala juz chwile temu i obawiam sie ze jej tworcy
nie przewidzieli takich wymagan :)

> No wlasnie - nie uwazasz, ze wplywa na to ilosc sniegu na Alasce ? ;-P

Cus w tym jest :)

> Wiesz... Mam 15"... Do grania w sieci wole sobie ustawic 640x480...
>Chociaz - w Unreal'u roznica miedzy multi a single nie jest az tak u
>mnie
>wyrazna (moze - ogolnie mam szybko - wiec nie widze wyraznej roznicy).

Ja nie gram "sieciowo" - ale i tak wole wyzsza rozdzielczosc o ile mam
w niej przyzwoita ilosc fps. Do Unreal'a w 1024/768 i tak jedyna
rozsadna koniguracja jest V2 SLI

> Ech - podniecac to ja sie wole czyms (kims) innym... ;-)

Powaznie? :)

> A ja napisalem, ze MMX _jest_ wykorzystywany w grach. Zreszta -
>wszystko
>zalezy od kompilatorow - tworca gry musi tylko to wlaczyc...

I zrezygnowac z koprocesora?

<ciach>
> Czy tylko software'owy DX wykorzystuje MMX ?

Glownie - MMX nie da sie uzywac jednoczesnie z FPU a ich przelaczanie
"ciut" kosztuje. Zakres zastosowania MMX'a jest niestety dosc
ograniczony ...

> A co do S3TC - to fakt ! Tylko Savage3D !

No wlasnie ...

> Jakies przyklady ? ;-)

DCOM na przyklad - CORBA nadal mocno sie trzyma. Wynalazki typu Active
X czy channels rowniez srednio sie rozpowszechnily - te pierwsze
zwlaszcza w internecie

> Co moge wiedziec ? Czy Ty masz specyfikacje techniczna TNT ?

Nope - ale moge je sciagnac. Mysle ze od S3 rowniez daloby sie je
uzyskac. W wypadku Matrox'a nie ma z tym wiekszych klopotow

> Tzn.
>rozklad wyprowadzen, rejestry wewnetrzne, etc. Tak przypuszczam;
>regulujac suwakiem pamieci, zmieniam rowniez szybkosc S3d; ten drugi
>suwak jest nieaktywny.

No coz - pozostaje poszukac ...

> Niech ktos, kto kiedys to napisal sie teraz wypowie ! Co ma na obrone ?
>Fakt, troche stresujacy wynik, zwlaszcza, ze wtedy staram sie szukac
>problemow u siebie...

A ja nie :) Zwykle znam juz wyniki kilku innych osob z podobna
konfiguracja i wiem czego moge sie spodziewac.

> A ja tak. Jesli facet bedzie do mnie mowil (ruszajac ustami), na ulicy
>bedzie ruch (przechodnie) to akurat 25fps'ow w 640x480 bede tolerowal.

_Srednio_ 25 fps :) Nie zapominaj o tym :)

>Gorzej jak bedzie mniej... Ale wtedy trzeba bedzie pomyslec o...
>oczywiscie
>nowym PeCecie...

O ile bedzie taki :)

> fpp ? W 3DMark'u ? Popatrze... Ale o ile pamietam strrrasznie nie
>bylo...
>;-)

Strasznie nie - ale to byly srednio skomplikowane sceny. Biorac pod
uwage te screen'y ktore widzialem mam powazne obawy :)

> Czuwaj !
>
> M.
>Mariusz Jaworski

Pliiiiz -ograniczmy sie :) Na ten post odpowiadalem ponad godzine!

Pozdrowienia

Vindex