Re: Savage3D vs. reszta swiata ;-)

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Wed 18 Nov 1998 - 01:49:53 MET

On Tue, 17 Nov 1998 16:27:17 +0100, Mariusz Jaworski
<genesis_at_bonair.waw.pl> wrote:

>Hej.
> 3:06 w nocy ?
> Ty to masz zdrowie...

Raczej bezsennosc :)))

> A moze jakis automat do wysylania ?

Mam myszke :)))

<ciach>
> Heretic2 demo czy full ?

Demo - pelnej wersji chyba jeszcze nie ma

> Bo demko bym sobie obejrzal... Tylko gdzie
>(skad) ?

AFAIR to jest na ftp.supermedia.pl i voodoo.strefa.com

<ciach>
> No - ale nie zawsze piszesz sensownie... :-))))))

A ktoz jest idealny? :))) Ale staram sie :)

<ciach>
> Powtorka: wiadomo: trzeba sprawdzic Banshee... Ja sie troche obawiam
>"Rush'owosci" tego Banshee. Wiadomo, pochodna Voodoo2 i wg zapewnien
>3Dfx'a - bliska. Mimo wszystko - ja Banshee nie bede mial okazji
>sprawdzic...

A ja mam nadzieje ze bede mial - i to na tyle dlugo zeby dokladnie ja
ocenic

<ciach>
> Aha ? Pufff. Banshee mial byc tani !

Bo i jest tani - tyle ze nie u nas :)

> W takiej sytuacji wole ViRGE'a (no
>dobra - nie bede sie droczyl: ET6000) + Voodoo2. :-)

Tylko przy zalozeniu ze 2D Cie wogole nie interesuje. Virge czy ET6000
to zupelnie inna klasa - nie ta szybkosc o jakosci obrazu i cz.
RAMDAC'a nie wspominajac

<ciach>
> Plusy Voodoo2 ? Juz dzisiaj - to tylko bardzo dobre GLide'y, OpenGL ->
>GLide
>(do Quake'a), ogolnie duza wydajnosc (chociaz TNT juz nie zawsze jest
>"tuz za" -
>- czasami "tuz przed"; mam tez nadzieje, ze S3D na 125MHz tez pokaze w
>gierkach
>wydajnosc wieksza od Voodoo2 ;-)

Wszystko zalezy od gier - w wypadku "zwyklych" gier jest to dosc
prawdopodobne. Gorzej z tymi korzystajacymi z multitexturingu -
chociaz niewykluczone ze i tu zadziala wyzsza cz. zegara (tak jak w
wypadku Banshee)

>. Co do Voodoo2 - mozna tez dodac (in
>plus)
>stabilnosc. Moze tez jakosc tworzonej grafiki, w niektorych GLide'owych
>grach.

Czyli plusy sa duze - powiedzialbym nawet bardzo duze. Przynajmniej
narazie

> Fuj ! To nie ma co - slot AGP ma zostac do wyzszych celow (bo do nich
>zostal
>stworzony :).

De gustibus ... Ja nadal bede polecal Banshee do slabszych
konfiguracji

> A moze jest Banshee na PCI ?

Jest - i roznica w wydajnosci jest minimalna - chyba Cie to nie dziwi?
:)

<ciach>
> Znanych, znanych, nie dobrych !

To akurat ma IMHO srednie znaczenie - np. Monolith do najbardziej
znanych nie nalezy a na ich engine'ie ma wyjsc pare gierek. EA
natomiast jest bardzo znana firma a stawiaja na VooDoo

> Nie wiem jak inni - ale ja patrze na
>"stajnie".

Ja patrze na produkty

>Szczegolnie patrze na 3DRealms... :-) Poza tym - inne znane nazwisko:
>Carmack.

Carmack ma moze duzy autorytet ale jakos nie zauwazylem zeby wielu
developerow korzystalo z jego doswiadczen

>BTW, czy moze ktos wie, gdzie mozna zassac specjalny poziom Quake'a 2 z
>duzymi
>teksturami (tak, tak, specjalnie stworzony do S3 :) ?

Ja nie - i jakos srednio mnie to interesuje :)

<ciach>
> Ale sporo ludzi kupilo NFSIII. A podobno na Voodoo pierwszej generacji
>-
>- nie uswiadczysz 20fps'ow (sorki - moge tylko zgadywac - w 640x480
>?)...

To juz zalezy od procka - widzialem NFS3 na C300 + V1 i w 640/480
chodzil przyzwoicie. Na p133 zadna karta nie chodzilaby przyzwoicie

> Jesli ktos jest zagorzalym fanem np. Hexen'a 2, Quake'ow kupi Quake'a 3
>i dalsze

Owszem - i bardzo szybko zmieni sprzet :) Tylko ilu jest takich
zagorzalych fanow ...

> (o ile powstana - bo podobno Carmack zaniechal pracy nad
>Trinity -
>- to stara informacja; nie wiem co dzieje sie aktualnie),

Q3 bedzie napewno - o pozostalych nic mi nie wiadomo

> bez wzgledu na
>to,
>czy bedzie spodziewal sie 15 fps. czy 50.

To juz trzeba byc naprawde fanatykiem zeby grac w cokolwiek przy 15
fps - zwlaszcza ze fanatycy zwykle graja po sieci a tam byloby pewnie
5 fps :)

<ciach>
> Nie tylko Unreal "rzuca" na P200MMX + Voodoo Graphics;

Procesora zdaje sie nie uzgadnialismy? :)

> jesli bedziesz
>sie
>upieral rzuce pare tytulow; teraz nie pamietam na jakie tytuly krzywil
>sie
>kumpel; na pewno byl to tez Incoming...

Incoming na V1 przy pMMX 250 chodzil bardzo dobrze - mialem ok. 40 fps
w 640/480. Przy P2 233 @ 292 bylo jeszcze lepiej

<ciach>
> :-))) i to bez bicia... Ho, ho ! :-)))

Mialem dzien szczerosci :)))

<ciach>
> ? Znowu serio pytam: to 3DRealms zrobilo jeszcze jakas gre chodzaca
>"native" na ViRGE'u ? Nic mi o tym nie wiadomo...

A gdzie napisalem ze to byla gra na s3d? To juz bylo d3d ale pokazala
sie niedlugo po wejsciu Virge'a na rynek

> Hmmm... Nie starszy od Voodoo Graphics, tyle ze wolniejszy...

_Czasami_ wolniejszy - w grach d3d potrafil byc szybszy. Starszy nie
jest ale jest _stary_

<ciach>
> Jo ! I mi sie podoba.

A mnie nie - gra jest fajna ale wybitnie niezoptymalizowana. Mimo tego
ze pisali ja tyle lat to produkt koncowy jest IMHO niedopracowany

> Tylko - ciekawe, jak szybko potrafilby chodzic
>Unreal
>napisany w calosci w assemblerze... Wiem, wiem, czyste szalenstwo ale...
>wykorzystujac DOS'owe GLide'y... I piec tuzinow programistow siedzacych
>wiezieniu za jakies przestepstwa...

Ja nawet nie chcialbym tego ogladac :))) Taki kolos napisany w
assemblerze bylby w zasadzie glownie zbiorem bug'ow - chyba ze
wypuscili by go w 2000 roku :)

<ciach>
> Zawsze, zawsze Duke dawal wieksza grywalnosc od Quake'a.

Dyskusje o wyzszosci swiat sobie podarujmy bo to juz IMHO zbyt duzy
OT. I ktos nas pobic jeszcze moze :)))

<ciach>
> Lepiej, lepiej; jesli masz mozliwosc pobawienia sie Savage3D, sprawdz
>ten
>poziom, o ktorym trabie juz od dluzszego czasu na grupie; a potem
>sprawdz
>go na TNT albo na Voodoo2...

A co ma piernik do wiatraka? TNT z DiME nie bedzie korzystalo?
Rozmawiamy o DiME czy S3TC?

> No nie wiem, moze taki argument: przepustowosc AGP w polaczeniu z
>kompresja
>tekstur (oznacza to 4-6 x zwiekszenie przepustowosci) ?

Na temat S3TC nie bede dyskutowal - swoje zdanie juz wyrazilem i nie
bede sie powtarzal. Jak nie bedziesz korzystal z DiME to tez bedziesz
mial przyspieszenie w stosunku do DiME

<ciach>
> No - na rendering to pewno nie wplywa rozmiar kineskopu. :-)))
>Okay - roznice bedziesz widzial; pewno we _wszystkich_ grach.

Nie. Nie we wszystkich - widze ja np. w NFS3

> Tylko czy
>roznica
>bedzie az tak widoczna, zeby wymuszac te 1024x768 ?

A miedzy 640/480 a 800/600 widzisz roznice? Bo w 640/480 przeciez nie
grasz?

> Dobra, zakonczmy
>watek.

Tak bedzie najlepiej

> No to nie jakosc W'95 a moze stabilnosc, kompatybilnosc ?

Stabilnosc i kompatybilnosc? To chyba nie ta dzialka

> Myslalem, ze powiesz o ostrosci a Ty mi tu o czcionkach... ;-?

Ostrosc zalezy od jakosci wykonania i komponentow - wielkosc kineskopu
nie ma tu wielkiego znaczenia.

<ciach>
> ...rownie dobrze jak na Voodoo2; ja swojego Savage3D moge porownywac do
>(rowniez swojego ;) Voodoo2...

Ale V2 to nie Banshee :)))

> My "umysly scisle" (chyba sie nie myle ?) czasami mamy problemy z
>przelaniem
>na papier (eee, ...na tekst, powiedzmy) slowa, ktore rodzi sie w mysli !
>Dobrze mi
>to wyszlo ? ;-)

Ujdzie :)

<ciach>
> To ciekawe; sprawdze; wiesz, w sumie nigdy mi nie przyszlo do glowy
>"downclock'owac" procesor...

A ktoz Ci kaze downclock'owac procesor? Ja moje P2 266 puszczalem albo
na 4 * 83 albo na 3 * 112

<ciach>
> Ech. Przepustowosc, przepustowoscia. Dlaczego na Banshee, gdy dasz 25MB
>tekstur, czestotliwosc spada do about 1 fps'a ? A na Savage3D (czyli z
>DIME)
>mam 50 fps'ow ?

Dlaczego Ty sie ciagle opierasz na FR? To nijak nie jest dobry test
czegokolwiek. A co do Banshee - przyklad jest chybiony. Banshee
korzysta z AGP tak samo jak Virge na AGP - czyli nijak. W tym momencie
DiME nie ma najmniejszego znaczenia - jak juz chcesz cos porownywac to
odnies sie do Rivy 128 na PCI i AGP

> Nadal ? (juz to widze: "Nadal !")... ;-)

Czepiasz sie :)

<ciach>
> Taktowanie AGP. Wg opisu AGP w Chip'ie AGP x4 to AGP x2 pracujace na
>100MHz...

Na chip'ie to ja akurat bym sie nie opieral. Ale poszukam w
materialach Intela

<ciach>
> Beda dzialaly; tak jak NFSIII na ViRGE'u, jak Quake2 z OpenGL na
>ViRGE'a.

Albo nie beda dzialaly tak jak FF7 na Rivie ...

<ciach>
> A ja znowu zwroce uwage na S3Gallery level Unreal'a; na Voodoo2 robi mi
>glosne
>Aaaaaa !!!

A jestes pewien ze wynika to z wielkosci tekstur?

> W oparciu o GLide gierki chodzily lepiej na produktach 3Dfx'a niz w
>oparciu
>o D3D;

Nie. Chodzily lepiej niz na innych kartach. Jeszcze do niedawna
_zadna_ karta nie byla w stanie osiagnac takich wynikow jak V2 na
glide. Do dzis V2 z glide bije inne karty w Unreal'u i Turok'u

> pamietasz stara (i w sumie malo wymagajaca) gre MDK ? Na patch'u
>D3D
<ciach>
To ze gilde na VooDoo jest lepszy od d3d na VooDoo to jest jasna
sprawa. W wielu przypadkach glide na V2 jest rowniez lepszy od d3d na
_jakiejkolwiek_ innej karcie

<ciach>
> No ! Wreszcie ! Diablo 2 nie widzialem (zreszta - w Diablo nie gralem);

I jeszcze chwile nie zobaczysz :) Jeszcze go nie ma

>duza
>roznica w wygladzie w porownaniu do Diablo ?

Dosc duza - wszystkie efekty specjalne sa robione na glide i roznica
jest widoczna

> Bo - wg. mnie akcelerator
>byl tam
>srednio potrzebny... ;)

De gustibus ... Mnie sie np. Myth czy Dark Omen podobaly na VooDoo -
software wygladal gorzej

<ciach>
> Tylko dyskutowalismy o kiepskosci Incoming z kompresowanymi teksturami
>!
>Pamietasz ? Nie chodzilo o przyjemnosc grania ! Kurde - musze sprawdzic
>tego Incoming z kompresja ! Bo cos mi sie wydaje, ze to wcale nie jest
>tak zle !

Mnie sie na Savage'u nie podobala ani przy kompresowanych ani przy
zwyklych teksturach - moze to byla wina driver'ow ale IMHO niebo bylo
paskudne. Ty twierdziles ze tego nie widzisz - moze nie zwracamy uwagi
na to samo?
<ciach>
> Okay, powoli. o jakich bledach mowisz ?
<ciach>

Zajrzyj do archiwum - tam byla dyskusja na ten temat. Naprawde nie mam
ochoty sie powtarzac. Byl tam tez link do strony z dokladnym
onjasnieniem problemu

<ciach>
> Nie wiem. :( To sa informacje ogolne, tak jakbys zapytal ludzi z 3Dfx'a
>czy
>beda robili kolejne karty... w przypadku S3 wyraznie jest powiedziane,
>ze bedzie
>to rodzina Savage3D; RAMBUS, 16MB...

AFAIR to RAMBUS byl juz stosowany w kartach Cirrus'a - zreszta z
miernym efektem. Ja traktuje to jako odpowiedz S3 na TNT @ 125 MHz,
nowe ATI i V3. Mam nadzieje ze niedlugo sie przekonamy jak bedzie w
rzeczywistosci

<ciach>
> zastanawiam sie, czy ze stopniem komplikacji gier nie beda zacierac sie
>roznice miedzy wydajnoscia gier na roznych akceleratorach. Wiesz o co mi
>chodzi ?

Wiem - tez sie nad tym zastanawialem. Ja sie raczej zastanawiam nad
zaleznoscia od tandemo procesor + karta. Wszystko zalezy od tego kto
kogo przegoni - narazie wygrywaja tworcy sprzetu (z niewielkimi
wyjatkami :)

> Gdy dzisiejsza gra X chodzi na akceleratorze A, dajac 50 fps a na B
>dajac 40
>to nowa gierca Y bedzie dawala 25 na A i 20 na B. Zreszta - podobny
>przyklad sam
>dales !

Owszem - tyle ze dotyczylo to _przyszlych_ gier na _dzisiejszych_
kartach

> I nie celowo dalem 50% mniej fps w obu przypadkach... Zaraz
>napiszesz, ze
>w 25 mozna grac a w 20 juz nie...

Tu akurat roznica jest niewielka - duza bylaby miedzy 25 a 15 fps

> Na to ja Ci odpisze, ze przyklad moze
>przeciez
>wygladac tak: X: A50, B40, Y: A15, B14...

Naprawde sadzisz ze tak lubie sie czepiac?

> Fakt - tutaj rzucilem sie na gleboka wode... Koncze temat.

OK

<ciach>
> Ja to tlumacze tym, ze pewne karty musza dostawac wiecej danych z
>procesora
>(z procesora, nie tekstur !!!) niz w przypadku innych kart. Moj stary
>ViRGE
>(dla ustalenia uwagi: EDO 60MHz) dawal w FR, w tescie przepustowosci
>szyny
>okolo dwa, trzy razy wiecej niz Voodoo2 (EDO, 90MHz) Dlaczego ? Mysle,
>ze
>ViRGE musi dostac po prostu wiecej informacji z proca w zwiazku z
>renderowana
>scena (brak triangle setup engine'u).
<ciach>

Masz strasznie dziwne wyniki - ja nic takiego nie zauwazylem - a juz
napewno nie w takiej proporcji. Z Twoja teoria niezgodne sa trzy
fakty:
 - G200 ma duzo wieksza przepustowosc od V2 a rowniez jest nowa karta
- Millenium 2 i G100 bez watpienia rowniez nie maja s.e. a
przepustowosc jest nizsza od V2
- Tworcy FR sami przyznali ze w tescie bus transfer rate sa bledy
objawiajace sie m.in. na TNT

> Come on ! Po to to zostalo tak wymyslone !

Co masz na mysli? Ze to dziala dobrze czy ze dziala tak jak napisalem?
Bo jesli chodzi Ci o pierwsza teze to ja sie z nia nie zgadzam

> Ech...
> Wczoraj powtorzylem testy na Voodoo2 (na Savage3D rowniez - ale
>pozniej).
>I tak: PII/400 @448MHz (4x112), Voodoo2 (STB) @100MHz. _Wszystkie_ opcje
>Unreal'a w "advanced..." w sekcji 3Dfx GLide wlaczone. Roznice - pewno
>inna
>pora dnia i roku ! :)

Niekoniecznie - fps w Unreal'u jest srednio powtarzalny. Zwlaszcza w
wydaniu timedemo.u

<ciach>

Czyli tyle co u mnie na C333_at_416 i V2 @ 100

> 640x480: 52.38 fps. (i ten wynik Ci podalem wczesniej !)

Drobna roznica rozdzielczosci :)

<ciach>
> W unreal.ini jest wiecej do ustawiania (zwlaszcza jesli chodzi o
>ustawienia
>sieci); chyba w sekcji GLide niczego wiecej nie ma...
> Powtarzam: wszystko True ! :-)))

Teraz juz wierze - zastrzezenia mialem do wczesniejszych wynikow :)

<ciach>
> Plizzz. Dosyc. Porownanie dwoch kart. Czym sie rozni wymienianie cech
>jednej z nich jako zalety w porownaniu z druga karta, od wymieniania
>braku
>tych samych cech u drugiej jako o jej wadach w porownaniu z ta pierwsza
>???

Niczym - dlatego dalem smiley'a :) Tyle ze przedtem przyczepiles sie
do porownania V2 i Banshee a tam wyraznie stwierdzilem ze
multitexturing jest zaleta V2 ktora Banshee musi nadrabiac wyzsza cz.
zegara. Gdybym nie porownywal V2 do Banshee to tez mialbys pretensje?

<ciach>

> Nie. Prosze rozwin kwestie roznicy...

j.w.

<ciach>
> Nie zgadzam sie ! Z MMX'a wynika bardzo duzo ! Chociazby to, ze czysto
>Software'owy dekoder DVD gra na PII/300 plynnie.

Coz ma piernik do wiatraka? Nie napisalem ze MMX jest do bani -
napisalem ze malo kto korzysta z niego _w_grach_. Zamiast
niepotrzebnie sie podniecac zacznij sie zastanawiac nad tym co pisze
bo inaczej rozmowa straci sens

> Nie wiem jak moglby
>pracowac PowerDVD bez wspolpracy z MMX ale - mysle ze nie byloby tak
>dobrze... Nie niedoceniaj MMX'a... A co do MS'a - wszystkie nowe
>produkty
>wykorzystuja MMX'a...

Moze konkretniej? Ktora gra korzysta z MMX'a korzystajac jednoczesnie
z akceleratora? To ze DX moze wykorzystywac MMX w HEL nie swiadczy o
tym ze znalazl szerokie zastosowanie. To jest dokladnie tak jak teraz
z S3TC - ci ktorzy maja Savage'a moga z niej skorzystac. Ci ktorzy nie
maja akceleratora moga skorzystac z MMX'a - ale zeby to byl jakis duzy
procent ludzi to ja watpie

> Wszyscy klna na W'9X i "wszyscy" je maja.

Nie widze zwiazku z moja wypowiedzia. Ja akurat na MS'a nie klne - cos
za cos

> Maly Mieki to Wielka Sila
>(jak szarancza ;).

Owszem - co wcale nie znaczy ze wszystkie ich wynalazki sie przyjmuja

<ciach>
> W przypadku Savage3D - to jedno i to samo. W PowerStrip'ie jednym
>suwakiem ustawia sie oba zegary (defacto to chyba jeden zegar).

Wiesz czy sie domyslasz? Moze chodzi tylko o jeden zegar?

> BTW co
>za
>idiota wymyslil, ze w opcji menu "About" mozna regulowac wydajnosc karty
>???

Moze zrobili to po to zeby mniej dociekliwi z tego nie korzystali? :)

<ciach>
> No tak, wyniki sa slabe... ;-) Ale - czy to oznacza, ze podejrzewasz
>innych ? ;-)

Owszem - nie raz widzialem wyniki typu 100 fps w Q2 na TNT i P2 350.
Chyba nie sadzisz ze to sa rzeczywiste wyniki?

> Im wiecej, tym... fajniej !!!

Zakladajac ze bedzie sie dalo w nia pograc w 800/600 :) Ucieszylbys
sie z gry w ktorej mialbys 25 fps w 640/480? Bo ja stanowczo nie

<ciach>
> Co do Turok'a 2 - fakt - sporo niewiadomych. Chociaz - jesli to
>"poprawiony"
>engine jedynki, to czy mozna sie spodziewac drastycznego przeciazenia
>sprzetu ?

IMHO tak - bo poprawki sa dosc duze. Swojego czasu na VE pisali cos na
ten temat i wynikalo z tego ze roznica jest powazna

> Well... Moze i mozna...
> Max Payne - to MAX FX - czyli Final Reality i 3DMark99; tej gry sie
>akurat nie boje... (ale rownie niecierpliwie co na Duke'a czekam) ;-)))

Nie boisz sie? To popatrz sie na wyniki FPS w trakcie testu fpp :)

> No tak... gierki beda coraz bardziej efektownie i beda pisane przy
>wykorzystaniu coraz mniej wydajnych narzedzi... Basic (Unreal !)...
>Moze Logo ??? :-D

Narzedzia sie nie zmieniaja - skraca sie natomiast czas przeznaczony
na optymalizacje i zwieksza sie ilosc efektow specjalnych. A to do
niczego dobrego nie prowadzi ...

> Zdrowko !

Nawzajem :)

> M.