Re: Savage3D vs. reszta swiata ;-)

Autor: Mariusz Jaworski (genesis_at_bonair.waw.pl)
Data: Tue 17 Nov 1998 - 16:27:17 MET

Hej.
 3:06 w nocy ?
 Ty to masz zdrowie...
 A moze jakis automat do wysylania ?

> Minimalnie - mniej wiecej tak samo jak w Heretic'u 2. I wytlumaczenia
> szukalbym raczej w wydajnosci kart
 Heretic2 demo czy full ? Bo demko bym sobie obejrzal... Tylko gdzie
(skad) ?

> Owszem - nie puszczaj klawisza "bieg" :)))))
 Aha... To moze jeszcze uruchomie... Dobrze, ze w demie jest chociaz
save i load...

> Zeby tak wszyscy twierdzili ... :)
 No - ale nie zawsze piszesz sensownie... :-))))))

> Ja nie zgadzam sie nawet z tymi przejsciowymi - widzialem NFS3 na
> Banshee i nie bylo z nim _zadnych_ problemow. Na grupie jest natomiast
> mnostwo postow ze NFS3 _wogole_ nie chce dzialac na roznych kartach
 Powtorka: wiadomo: trzeba sprawdzic Banshee... Ja sie troche obawiam
"Rush'owosci" tego Banshee. Wiadomo, pochodna Voodoo2 i wg zapewnien
3Dfx'a - bliska. Mimo wszystko - ja Banshee nie bede mial okazji
sprawdzic...

> Nie wiem czy taka mala - narazie Banshee nie jest u naz duzo tansze od
> TNT. Co do socket 7 - tu masz jak najbardziej racje. To samo
> powiedzialbym o slabszych Celeronach i P2
 Aha ? Pufff. Banshee mial byc tani ! W takiej sytuacji wole ViRGE'a (no
dobra - nie bede sie droczyl: ET6000) + Voodoo2. :-)

> Dlatego mam co mam :) Ale o zadnej z nich nie moge powiedziec ze jest
> lepsza - kazda ma plusy i minusy
 Plusy Voodoo2 ? Juz dzisiaj - to tylko bardzo dobre GLide'y, OpenGL ->
GLide
(do Quake'a), ogolnie duza wydajnosc (chociaz TNT juz nie zawsze jest
"tuz za" -
- czasami "tuz przed"; mam tez nadzieje, ze S3D na 125MHz tez pokaze w
gierkach
wydajnosc wieksza od Voodoo2 ;-). Co do Voodoo2 - mozna tez dodac (in
plus)
stabilnosc. Moze tez jakosc tworzonej grafiki, w niektorych GLide'owych
grach.

> Raczej 500 + VAT. Najtansza widzialem za 550 zl - ale Phoenix mi sie
> srednio podobal
 Fuj ! To nie ma co - slot AGP ma zostac do wyzszych celow (bo do nich
zostal
stworzony :). A moze jest Banshee na PCI ?

> Pojecie dobrego developera jest bardzo sliskie :) Na tym rynku dzieje
> sie na tyle duzo ze czasami trudno sie polapac :)
 Znanych, znanych, nie dobrych ! Nie wiem jak inni - ale ja patrze na
"stajnie".
Szczegolnie patrze na 3DRealms... :-) Poza tym - inne znane nazwisko:
Carmack.
BTW, czy moze ktos wie, gdzie mozna zassac specjalny poziom Quake'a 2 z
duzymi
teksturami (tak, tak, specjalnie stworzony do S3 :) ?

> Ile osob kupi Twoim zdaniem gre w ktora bedzie mogla zagrac tylko w
> najnizszej rozdzielczosci i z wylaczona wiekszoscia ef. specjalnych?
> Juz teraz wiele osob wlasnie z tego powodu nie kupila Unreal'a
 Ale sporo ludzi kupilo NFSIII. A podobno na Voodoo pierwszej generacji
-
- nie uswiadczysz 20fps'ow (sorki - moge tylko zgadywac - w 640x480
?)...
 Jesli ktos jest zagorzalym fanem np. Hexen'a 2, Quake'ow kupi Quake'a 3
i dalsze (o ile powstana - bo podobno Carmack zaniechal pracy nad
Trinity -
- to stara informacja; nie wiem co dzieje sie aktualnie), bez wzgledu na
to,
czy bedzie spodziewal sie 15 fps. czy 50.

> Dokladnie - tyle ze w 640/480 przy slabszych kartach da sie w nie
> zagrac (moze z wyjatkiem cytowanego Unreal'a)
 Nie tylko Unreal "rzuca" na P200MMX + Voodoo Graphics; jesli bedziesz
sie
upieral rzuce pare tytulow; teraz nie pamietam na jakie tytuly krzywil
sie
kumpel; na pewno byl to tez Incoming...

> No coz - przyznaje sie bez bicia : tez mialem Virge'a :) Swojego czasu
> nawet lubilem S3 - mialem 805, 864,868 i wlasnie Virge'a.
 :-))) i to bez bicia... Ho, ho ! :-)))

> [...] I
> rzeczywiscie - Terminal Velocity zrobil na mnie duze wrazenie. Z
> nastepna gra tego team'u bylo juz na Virge'u duzo gorzej ...
 ? Znowu serio pytam: to 3DRealms zrobilo jeszcze jakas gre chodzaca
"native" na ViRGE'u ? Nic mi o tym nie wiadomo...

> Ale Rush jest juz strasznie stary - a Unreal jest przykladem krancowym
 Hmmm... Nie starszy od Voodoo Graphics, tyle ze wolniejszy...

> Owszem - ale zobacz jak ten Unreal dziala ... To jest w zasadzie
> jedyna gra ktora wyprzedzila sprzet
 Jo ! I mi sie podoba. Tylko - ciekawe, jak szybko potrafilby chodzic
Unreal
napisany w calosci w assemblerze... Wiem, wiem, czyste szalenstwo ale...
wykorzystujac DOS'owe GLide'y... I piec tuzinow programistow siedzacych
wiezieniu za jakies przestepstwa...

> Tak jak ja :)
 Zawsze, zawsze Duke dawal wieksza grywalnosc od Quake'a. Tyle, ze jak
czlowiek
przyzwyczai sie do engine Quake'a, trudno wrocic do Duke'a czy Shadow
Warrior'a
(w przypadku SW - ciagle jestem jednak - nawet teraz - zdolny spedzic 5
godzin
w WangBang :-)

> Wreszcie zaczynamy sie zgadzac :) Bo juz twierdziles ze nie
> potrzebujesz wiekszej pamieci na karcie :)
 (Patrz nizej - zdanie o wydajnosci DIME; ja tez tego zdania nie
zmienie)
> Duzo lepsze to chyba jednak nie - ograniczylbym sie do zadowalajacych.
 Lepiej, lepiej; jesli masz mozliwosc pobawienia sie Savage3D, sprawdz
ten
poziom, o ktorym trabie juz od dluzszego czasu na grupie; a potem
sprawdz
go na TNT albo na Voodoo2...
 No nie wiem, moze taki argument: przepustowosc AGP w polaczeniu z
kompresja
tekstur (oznacza to 4-6 x zwiekszenie przepustowosci) ?

> To juz zalezy wylacznie od gry - w niektorych widac roznice a w
> niektorych nie. Wielkosc monitora nie ma tu znaczenia
 No - na rendering to pewno nie wplywa rozmiar kineskopu. :-)))
Okay - roznice bedziesz widzial; pewno we _wszystkich_ grach. Tylko czy
roznica
bedzie az tak widoczna, zeby wymuszac te 1024x768 ? Dobra, zakonczmy
watek.
Nie ma sensu: ty twierdzisz, ze roznica jest widoczna, ja twierdze ze
praktycznie
nie; czy jest tu jeszcze temat do zdzierania skory z palcow ?

> Dlatego ze przy malym monitorze wymaga zwiekszenia czcionek - a tego
> wiele programow nie lubi ...
 No to nie jakosc W'95 a moze stabilnosc, kompatybilnosc ?
 Myslalem, ze powiesz o ostrosci a Ty mi tu o czcionkach... ;-?

> Toz nie twierdze ze nie :) A skad wiesz ze rownie dobrze? :))))
 ...rownie dobrze jak na Voodoo2; ja swojego Savage3D moge porownywac do
(rowniez swojego ;) Voodoo2...

> Moze :)
 My "umysly scisle" (chyba sie nie myle ?) czasami mamy problemy z
przelaniem
na papier (eee, ...na tekst, powiedzmy) slowa, ktore rodzi sie w mysli !
Dobrze mi
to wyszlo ? ;-)

> Pamiec rowniez. Ale poslugujac sie innym przykladem - przy 83 MHz
> magistrala i pamiec chodza na 83 MHz. Przy 112 MHz magistrala chodzi
> na 75 Mhz a pamieci na 112 MHz - i mimo wszystko jest w wiekszosci
> wypadkow wolniej niz przy 83 MHz
 To ciekawe; sprawdze; wiesz, w sumie nigdy mi nie przyszlo do glowy
"downclock'owac" procesor...

> DIME jest z tym transferem zwiazane - a chodzi Ci oczywiscie o
> przepustowosc :)
 Ech. Przepustowosc, przepustowoscia. Dlaczego na Banshee, gdy dasz 25MB
tekstur, czestotliwosc spada do about 1 fps'a ? A na Savage3D (czyli z
DIME)
mam 50 fps'ow ? Pytanie jest prowokujace - i spodziewam sie ostrej
odpowiedzi.
 Czy powodem jest to, ze zanim karta wykorzysta teksturki poza
transferem
pamiec glowna - pamiec karty, trzeba jeszcze (w zakresie tej ostatniej)
je
"poprzerzucac" ? No chyba nie... Zauwaz, ze na karcie z DIME i na karcie
bez
DIME przez AGP przewalane jest tyle samo tekstur (bo skad wiecej ?).
 I na Banshee i na Savage3D mam AGP (okay - na Banshee mam x1, na S3D x2
-
- ale to nie tlumaczy takiej roznicy w fps'ach). Pasmo AGP pasmem ale
DIME
daje wiecej !

> Jasne :) Tyle ze ja nadal podtrzymuje swoje zdanie :)
 Nadal ? (juz to widze: "Nadal !")... ;-)

> Taktowania czego? Karty? Pamieci? AGP 4x to AFAIR glownie zwiekszona
> przepustowosc
 Taktowanie AGP. Wg opisu AGP w Chip'ie AGP x4 to AGP x2 pracujace na
100MHz...

> Powiedzmy - ja bym taki pewien nie byl :)
 Beda dzialaly; tak jak NFSIII na ViRGE'u, jak Quake2 z OpenGL na
ViRGE'a.

> Nie sadze - raczej bedzie wolniej ale nie "error". Wystarczy popatrzec
> sie na winglide'a
 A ja znowu zwroce uwage na S3Gallery level Unreal'a; na Voodoo2 robi mi
glosne
Aaaaaa !!!

> A mimo to nnadal powstawaly gry na glide. Moze nie _tylko_ na glide
> (chociaz i tak sie zdarzalo) ale byly. I w oparciu o glide dzialaly
> duzo lepiej niz w oparciu o inne API
 W oparciu o GLide gierki chodzily lepiej na produktach 3Dfx'a niz w
oparciu
o D3D; pamietasz stara (i w sumie malo wymagajaca) gre MDK ? Na patch'u
D3D
chodzilo mi bardzo fajnie na Trio3D (to taki ViRGE z nowym 2D). Na
Voodoo,
na patch'u D3D byl zdecydowanie brzydszy (mniejszy kontrast, mniejsza
"plastycznosc"). Dopiero z patch'em GLide'owym jakoscia MDK na Voodoo
dorownal
tym na D3D pod Trio3D ! Suma sumarum - bawilem sie tym troche - na
Voodoo2,
z wykorzystaniem jednak patch'a D3D; wersja GLide'owa nie pozwalala na
Voodoo2
robic save... :( A - mimo wszystko na Voodoo2 bylo zdecydowanie
szybciej... :)

> Owszem - Diablo 2 :) Nie wiem jak bedzie w wypadku Myth 2 czy Secret
> OPS 2 ale wcale by mnie nie zdziwilo gdyby bylo podobnie
 No ! Wreszcie ! Diablo 2 nie widzialem (zreszta - w Diablo nie gralem);
duza
roznica w wygladzie w porownaniu do Diablo ? Bo - wg. mnie akcelerator
byl tam
srednio potrzebny... ;)

> Domyslam sie :) Ale nie przekonuje mnie ten test :) Na i740 tez sie
> dalo gracz przyjemnie a tam jak wiesz wogole z pamieci lokalnej sie
> nie korzysta :)
 Tylko dyskutowalismy o kiepskosci Incoming z kompresowanymi teksturami
!
Pamietasz ? Nie chodzilo o przyjemnosc grania ! Kurde - musze sprawdzic
tego Incoming z kompresja ! Bo cos mi sie wydaje, ze to wcale nie jest
tak zle !

> Owszem - ja wole normalne tekstury ani powiekszane ani pomniejszane.
> Kazda operacja tego typu obciaza procesor karty a pomniejszanie
> tekstury tylko po to zeby wyeliminowac bledy w jej wyswietlaniu jest
> bez sensu. Mozna pominac etap kompresji/dekompresji i uzyskac ten sam
> efekt
 Okay, powoli. o jakich bledach mowisz ? Bo mi wydawalo sie, ze chodzilo
Ci
o to, ze gdy trzeba narysowac dana teksture w skali - trzeba ja
"znieksztal-
cic" - czyli pomniejszyc. A teraz zaczynasz mi tu watek o kompresji. O
co
wreszcie chodzi ? O bledy kompresji ? Jakie "pomniejszanie tekstury
[...]
zeby wyeliminowac bledy w jej wyswietlaniu" ? Jesli nie piszesz o
mipmapping'u
to o czym ?

> Czyzby S3TC bylo tak malo wydajne? :)))))) Kiedy ma byc ta nastepna
> wersja?
 Nie wiem. :( To sa informacje ogolne, tak jakbys zapytal ludzi z 3Dfx'a
czy
beda robili kolejne karty... w przypadku S3 wyraznie jest powiedziane,
ze bedzie
to rodzina Savage3D; RAMBUS, 16MB...

> Obawiam sie ze w wielu wypadkach to moze byc duzo wiecej niz te 5 fps.
> A nawet te 5 pfs moze oznaczac duzo jesli bez nich bedzie tych fps 20
 zastanawiam sie, czy ze stopniem komplikacji gier nie beda zacierac sie
roznice miedzy wydajnoscia gier na roznych akceleratorach. Wiesz o co mi
chodzi ?
 Gdy dzisiejsza gra X chodzi na akceleratorze A, dajac 50 fps a na B
dajac 40
to nowa gierca Y bedzie dawala 25 na A i 20 na B. Zreszta - podobny
przyklad sam
dales ! I nie celowo dalem 50% mniej fps w obu przypadkach... Zaraz
napiszesz, ze
w 25 mozna grac a w 20 juz nie... Na to ja Ci odpisze, ze przyklad moze
przeciez
wygladac tak: X: A50, B40, Y: A15, B14...

> Nie teoretycznie - praktycznie jesli chodzi o dostep do pamieci. To
> czy pamiec jest EDO czy SDRAM nie ma tutaj wiekszego znaczenia
> (zwlaszcza ze to jest _b.szybkie_ EDO). Bardziej liczy sie
> architektura dostepu do tej pamieci
 Fakt - tutaj rzucilem sie na gleboka wode... Koncze temat.

> Bo FR nadaje sie do ... Rownie dobrze ja moglbym sie zapytac czemu mam
> przy TNT 3 razy mniejszy bus transfer rate niz przy G200 i 2 razy
> mniejszy niz na V2. Sadzisz ze to o czyms swiadczy?
 Ja to tlumacze tym, ze pewne karty musza dostawac wiecej danych z
procesora
(z procesora, nie tekstur !!!) niz w przypadku innych kart. Moj stary
ViRGE
(dla ustalenia uwagi: EDO 60MHz) dawal w FR, w tescie przepustowosci
szyny
okolo dwa, trzy razy wiecej niz Voodoo2 (EDO, 90MHz). Dlaczego ? Mysle,
ze
ViRGE musi dostac po prostu wiecej informacji z proca w zwiazku z
renderowana
scena (brak triangle setup engine'u). Dlatego Savage3D i wszystkie nowe
karty
daja tak male transfery; tam trzeba przesylac mniej. W przypadku
Savage3D, przy
wlaczonej kompresji tekstur, wydajnosc 3D (fps'y minimalnie rosnie;
obiecalem
kompleksowe wyniki testow - pokaze je wkrotce !!!) poprawia sie.
Natomiast wariacko
spada wynik transferu miedzy karta a plyta - ten przedstawiany przez FR.
Tutaj
oczywscie dochodzi jeszcze kwestia tego, ze nie ma co przesylac rowniez
w przy-
padku tekstur...

> Na samym DiME? Nie sadze - to jest raczej metoda na ratowanie
> spadajacej wydajnosci przy braku pamieci lokalnej niz rzeczywista
> metoda na transfer tekstur
 Come on ! Po to to zostalo tak wymyslone !

> Wystarczy :) Moge Ci tylko powiedziec ze niecale 30 fps to dla mnie za
> malo :)
 Ech...
 Wczoraj powtorzylem testy na Voodoo2 (na Savage3D rowniez - ale
pozniej).
I tak: PII/400 @448MHz (4x112), Voodoo2 (STB) @100MHz. _Wszystkie_ opcje
Unreal'a w "advanced..." w sekcji 3Dfx GLide wlaczone. Roznice - pewno
inna
pora dnia i roku ! :) Unreal - z patch'em 209, z patch'em na
multitexturing
Voodoo2 (pewno wiesz, ze na 217 nie dziala Voodoo2 multitexturing).
 Wykorzystalem timedemo - przerobke "fps" (chyba zassane z Valhalli);
wartosc
srednia po 10 "loop'ach":
 800x600: 38.26 fps.
 640x480: 52.38 fps. (i ten wynik Ci podalem wczesniej !)
 640x480: 49.18 fps. (VSync ON czyli FastUglyRefresh False)

> Yep - i wielu ludzi to robi
 W unreal.ini jest wiecej do ustawiania (zwlaszcza jesli chodzi o
ustawienia
sieci); chyba w sekcji GLide niczego wiecej nie ma...
 Powtarzam: wszystko True ! :-)))

> Zle sprawdziles - podalem to w zaletach TNT w stosunku do Savage'a :)
> Nie napisalem ze jest to bardzo powazna zaleta - ale zaleta jest
> niewatpliwie
 Plizzz. Dosyc. Porownanie dwoch kart. Czym sie rozni wymienianie cech
jednej z nich jako zalety w porownaniu z druga karta, od wymieniania
braku
tych samych cech u drugiej jako o jej wadach w porownaniu z ta pierwsza
???
> Nope. Napisalem inaczej - to Ty wyciagnales taki wniosek. Mam nadzieje
> ze teraz mnie zrozumiesz :)
 Nie. Prosze rozwin kwestie roznicy...

> Samo sprzedanie kompresji MS'wi nie jest zadna zaleta. Tak samo Intel
> sprzedal MMX MS'wi i nic specjalnego z tego nie wyniklo. Jesli bedzie
> support to bedzie to zaleta
 Nie zgadzam sie ! Z MMX'a wynika bardzo duzo ! Chociazby to, ze czysto
Software'owy dekoder DVD gra na PII/300 plynnie. Nie wiem jak moglby
pracowac PowerDVD bez wspolpracy z MMX ale - mysle ze nie byloby tak
dobrze... Nie niedoceniaj MMX'a... A co do MS'a - wszystkie nowe
produkty
wykorzystuja MMX'a...

> A widzisz :))) Co do gierek MS - jest ich tak malo ze nie jest to dla
> mnie zaden argument
 Wszyscy klna na W'9X i "wszyscy" je maja. Maly Mieki to Wielka Sila
(jak szarancza ;).

> Co bedzie chodzic na 125 MHz? Procesor karty czy pamiec? Bo jesli
> pamiec (a tak sadze) to roznica bedzie raczej niewielka
 W przypadku Savage3D - to jedno i to samo. W PowerStrip'ie jednym
suwakiem ustawia sie oba zegary (defacto to chyba jeden zegar). BTW co
za
idiota wymyslil, ze w opcji menu "About" mozna regulowac wydajnosc karty
???
Dlatego nie moglem znalezc u siebie "regulatora" Savage3D. Szukalem
wszedzie
(oczekiwalem tego obok opcji Voodoo2; doszlo do tego ze zalozylem, ze
mam
starego PowerStrip'a), wszedzie - poza pozycja "About" !!!

 (roznica 100MHz/125MHz)
> j.w. Czekam na wyjasnienie

> j.w.

> Ciebie o naciaganie testow nie podejrzewam :)
 No tak, wyniki sa slabe... ;-) Ale - czy to oznacza, ze podejrzewasz
innych ? ;-)

> Chyba ze jeszcze w tym roku pojawi sie gra typu Unreal :)
 Im wiecej, tym... fajniej !!!

> Max Payne? Turok 2? Trudno mi powiedziec jak to bedzie wygladalo w
> rzeczywistosci
 Co do Turok'a 2 - fakt - sporo niewiadomych. Chociaz - jesli to
"poprawiony"
engine jedynki, to czy mozna sie spodziewac drastycznego przeciazenia
sprzetu ?
 Well... Moze i mozna...
 Max Payne - to MAX FX - czyli Final Reality i 3DMark99; tej gry sie
akurat nie boje... (ale rownie niecierpliwie co na Duke'a czekam) ;-)))

> [...] nie
> sadze zeby jeszcze przez dlugi czas zjawila sie karta ktora wytrzyma
> tak dlugo dajac rozsadna wydajnosc w grach. Ten wyscig przyspiesza a
> nie zwalnia
 No tak... gierki beda coraz bardziej efektownie i beda pisane przy
wykorzystaniu coraz mniej wydajnych narzedzi... Basic (Unreal !)...
Moze Logo ??? :-D

 Zdrowko !

                                   M.
Mariusz Jaworski