Re: K6/2 czy P II ???

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Mon 02 Nov 1998 - 15:53:14 MET

On Mon, 02 Nov 1998 09:50:45 GMT, rsokol_at_iname.com (Radoslaw Sokol)
wrote:

>Sam podałeś przykład RC5 :)

Bo AFAIR pisales ze to robisz. :)

> A kompresją MP3 też się zajmuję i nie
>narzekam - K6-2 300 bardzo ładnie kompresuje WAVy L3ENCem (szczególnie
>jak jest ustawiony na 3x112 MHz).

A porownywales czasy kompresji z np. Celeronem 300A (zwlaszcza
podkreconym na 450)? Zapewniam Cie ze sa duuuuzo nizsze

>O - i o to mi chodziło :) Co prawda na razie nie mam zamiaru kupować
>Xeona, ale jednak może kiedyś...

Nie sadze zeby Xeon byl kiedykolwiek atrakcyjna oferta dla prywatnego
uzytkownika - zawsze bedzie cos tanszego a bardziej przydatnego do
typowych zastosowan

>To jest właśnie dziwna polityka cenowa Intela - nie spuszczą ceny,
>bo jest to procesor do serwerów i superwydajnych stacji roboczych.
>Nie podejrzewam ich o problemy z procesem produkcyjnym cache 1 MB -
>z 128 KB wbudowanym w malutkiego Celerona radzą sobie całkiem nieźle.

128 KB to pikus. Uzysk z linii procesorow z 1MB cachem jest
wielokrotnie mniejszy. Swojego czasu widzialem zestawienie wynikow
uzysku z partii procesorow PPro z cache'em 256 KB i 512 KB - w
wypadku tych drugich byl o rzad mniejszy

>Odpowiednią ilość pamięci już mam, a dysk jest istotny w zasadzie
>jedynie przy pierwszej kompilacji, bo potem już wszystko idzie z cache.
>I w takich warunkach świetnie widać różnicę w wydajności procesorów.

Ile masz tej pamieci? 256 MB?:) A co do cache'a - moze przy malych
projektach ma to jakies znaczenie ale przy wiekszych musialbym cala
pamiec przeznaczyc na cache :)

>P100 - 40 MB, dysk IBM IDE 850 MB (Dell Latitude XPi)
>K6-2 - 64 MB, dysk Quantum IDE 2100 MB (składak)

A pamietasz jaka pr. obrotowa mial ten IBM? 3200? I jaki czas dostepu?
A te 24 MB roznicy tez nie sa bez znaczenia.

>Niezupełnie. Word jest strasznie wolny. Wystarczy zrobić stronę
>w landscape, a potem do nagłówka wstawić ramkę tekstową z tekstem
>w pionie robiącym za właściwy nagłówek strony. Zamiast pół sekundy
>taka strona się wyświetla 5 sekund.

Szczerze mowiac nie zauwazylem czegos takiego. Jesli dobrze Cie
zrozumialem to test wykonalem prawidlowo (dla pewnosci dorzucilem
jeszcze 20 MB grafike)

>Bo wspaniali ludzie z Borlanda schrzanili moduł CRT :) Ja np. nie
>używam żadnych bibliotek (poza nagłówkowymi) i moje programy
>działają na każdym komputerze.

Jestes pewien ze kazdym? :))))

>Dla mnie jest bardzo drogi :) Po kilku godzinach ślęczenia nad
>robotą przy komputerze mam już totalnie dość. Skrócenie tego
>czasu nie tylko poprawia moje samopoczucie, ale zmniejsza też
>ilość błędów.

No coz - to akurat jest sprawa wysoce subiektywna wiec nie bede na ten
temat dyskutowal :) Ale sprawdz ile w rzeczywistosci zyskujesz na
pracy tylko z powodu procesora

>Ale ja głównie obrabiam gotowe dokumenty, czyli dla mnie ważny jest
>czas ładowania/zapisywania dokumentu,

Co zalezy w duzej mierze od dysku ...

> przestawiania bloków tekstu,
>przeprowadzania korekty ze słownikiem, wstawiania obrazków z dysku
>itp. itd.

Przy wiekszych dokumentach i tak dysk ma wieksze znaczenie niz
procesor

> BTW zapewniam, że piszę na tyle szybko na klawiaturze,
>że potrafię czasem wyprzedzać Worda.

Piszesz wiecej niz 300 zn/min? Troche mnie to dziwi bo jeszcze nie
udalo mi sie osiagnac czegos takiego - chyba ze dokument byl na tyle
duzy ze ciagle sie swap'owal

>Oszczędzanie energii wyłączyłem, a dysk akurat w tym teście nie
>grał roli, bo nie był używany. Po prostu Word wisiał wyliczając
>stronę i tak za każdym razem po pięć, dziesięć sekund. Na moim
>jeszcze wtedy K6-210 ta sama operacja trwała niezauważalnie
>krótko.

Owszem - tylko ze Ty wiesz jakie bebechy masz w swoim komputerze a w
notebook'u nie. Chyba nie chcesz mi wmowic ze Twoje K6 dzialalo
kilkadziesiat razy szybciej niz to P100? A moze poprostu ten notebook
wogole nie mial cache'a?

>Jaki jest procent serwerów 4-procesorowych?

Wszystko zalezy od rynku - w wypadku wiekszych serwerow i rynku
korporacyjnego procent jest duzy. A PPro ma nadal przewage wiekszego
cache'a

> Sporo serwerów zadowala
>się dwoma, nie mówiąc już o jednoprocesorowych. Zresztą jak sam dalej
>mówisz już jest Xeon na Slot 2 - a on może być czteroprocesorowy.

I jak sam mowiles jest jeszcze niedopracowany :)

>PII Overdrive może być też w serwerze - w końcu chodzi chyba bez
>problemów. Co prawda szyna nie ta, ale powinien coś przyspieszać.

Nie chodzi o to czy da sie go tam zainstalowac - bo to oczywiscie da
sie zrobic. Ale wieksza korzysc bedziesz mial z zakupu PPro z wiekszym
cache'em (przynajmniej w serwerze)

>Ja bym go nie wstawiał do serwera, ale technicznie jest to chyba
>możliwe.

Jak najbardziej - w koncu po to powstal

>Zresztą jeżeli PII Overdrive nie będzie stosowany w serwerach, to
>PPro upadnie jeszcze szybciej.

Nie widze zwiazku - w wypadku serwerow cz. pracy procesora nie jest
wcale czynnikiem decydujacym o jego szybkosci. W wielu wypadkach PPro
200 z 1MB cache'em pracujacym z cz. 200MHz bedzie szybszy od P2 400 z
512 KB cache 'a pracujacego z ta sama cz. Wszystko jest kwestia
zastosowan

>Gdyby tylko ten rok mieli taki kiepski... A co z błędami w jednostce
>stałoprzecinkowej 386 i 486? Co z błędami koprocesora w PPro/PII?

Krytykujemy Intela? :) AFAIR to na stronie AMD byl kiedys dluuuugi
spis bledow w ich procesorach - i to wcale nie drobnych

>Ze dwa lub trzy lata. Przeczekać nie mogli, bo to był ich pierwszy
>komputer.

Toz wlasnie o to chodzi ze mogli - teraz moga wymienic te P66 na np.
C300A czy inny procesor pod slot 1

> Swoją drogą teraz spokojnie mogą wymieniać na coś nowego,

A widzisz :)

>ale IMHO łatwiej jest już sprzedać dobre 486 niż Pentium 60...

Coz za problem - plyta + procesor to i tak sa takie grosze ze nawet na
pamiec nie starczy

>Ale korzystając z tanich technik mniej ryzykują. Gdyby opracowywanie
>kolejnych nowych procesorów było znacznie droższe, to by ich nie
>wypuszczali tak "na pączki" jak teraz. Xeon, Katmai i co tam jeszcze -
>wszystko w jakieś trzy lata.

Roznica pomiedzy Katmai a P2 wcale nie jest taka duza - jest podobna
do tej miedzy pentium a pMMX. Procesorow musza wypuszczac duzo jesli
chca utrzymac poziom sprzedazy. Na tym rynku stagnacja to smierc
>Overdrive to IMHO nieco poroniony pomysł - taniej zazwyczaj wymienić
>procesor razem z płytą.

Tylko w wypadku skladakow - w tzw. komputerach markowych (typu Compaq)
jest to jedyne w miare tanie rozwiazanie

>Nie jest to taka wielka różnica. Niewątpliwie np. w Quake na K6
>się specjalnie nie pogra, ale K6-2 już ma całkiem niezły
>koprocesor, a wydajność nawet K6 zazwyczaj wystarcza.

Wszystko zalezy _do_czego. K6 2 dobrze sie sprawdza glownie w Q2 i to
tylko w polaczeniu z VooDoo 2. W wypadku innych akceleratorow 3D jest
duzo gorzej

> Są
>jedynie specyficzne zastosowania (3DS, obliczenia naukowe),
>w których koprocesor Intela może mieć znaczenie.

OK - tylko ze w wypadku Intela masz procesor _do_wszystkiego_ a w
wypadku AMD do _czesci zastosowan.

>Ponad połowa użytkowników _w ogóle_ wykorzystuje koprocesor
>najwyżej przez kilka minut dziennie. Bo co on robi np. w Windows,
>Wordzie, Paincie, Netscape, IE4?

To po co bawic sie w AMD? Cyrix jest jescze tanszy a w wypadku
aplikacji biurowych jest szybszy od AMD. AMD jest dokladnie w srodku
stawki jesli chodzi o ilosc zastosowan

>A jakie są problemy z AGP x2 na płytach nieintelowskich? Ja na
>razie mam x1 (Riva128) na MVP3 CE i nie mam żadnych kłopotów, w BIOSie
>mam też opcję włączenia x2.

Sa _duze_ problemy ze wszystkimi nowymi kartami 2D/3D - z TNT, G200,
Savage'em 3D. Karty albo wogole nie dzialaja, albo dzialaja na "pol
gwizdka" albo procesor jest za slaby zeby dostarczyc karcie
odpowiednia ilosc danych

>Jedyne dotychczas kłopoty z chipsetami non-Intel, o jakich słyszałem,
>dotyczyły i740 i jego "przystosowania" do LX/BX.

Tak "przystosowane" sa wszystkie nowe karty AGP

>Bo się z nimi nie spotykam. Tylko na dwóch płytach miałem chipsety
>Intela - najpierw i430VX, a potem i430HX. Ten pierwszy był tragiczny,
>ten drugi niezły. Wcześniej miałem niwiemco ;) na 286, OPTi na 386, a
>potem chyba SiS pod 486. Teraz mam MVP3 i komputer działa świetnie.

To nie proboj kupowac zadnej nowej karty AGP (moze poza Banshee) bo
sie niemilo zdziwisz

>Może. Nie życzę mu tego. Ale pożyjemy, zobaczymy...

Ja rowniez - w koncu ceny spadaja dzieki konkurencji :)

Pozdrowienia

Vindex