Re: Monopolista Microsoft ?

Autor: Tomasz Mann (warsztat_at_tl.krakow.pl)
Data: Wed 20 May 1998 - 20:07:17 MET DST

>Znalazłem kilka takich rzeczy, o których Pan wspomina:
>-rower (najwięcej rowerów w Polsce jest z 'Rometu', który nie jest filią
>'ROVER')
>-junkers.
>
>Tylko jest jedna różnica, choć nie jestem pewien. Firmy te albo wymyśliły
>jakieś urządzenia albo ich produkty były pierwszymi tego typu u nas.
>MS ani nie wymyslil INTERNETU (w tych czasach Bill był jeszcze
>dzieciakiem), ani nie był pierwszym, który rozpowszechnił go na świecie.

Wracajac do watku:
Chyba jest naturalne, ze firma dazy do wypracowania jak najwiekszego zysku,
opanowania rynku itp.
Sama instytucja patentow jest popieraniem monopolu. Tak ze w dzisiejszym
swiecie ciezko jest
jasno ustalic granice miedzy praktyka monopolistyczna a normalna
konkurencja rynkowa.
Wedlug mnie monopol wystepuje wtedy gdy inna firma nie ma mozliwosci
dzialania (np. przez to, ze nie
uzyskala koncesji). Nie broniac MS trzeba jednak obiektywnie powiedziec, ze
nikt nikomu nie zabrania
stworzenia stworzenia SUPER_SYSTEMU_OPERACYJNEGO, ktory bedzie konkurencyjny
dla np. Windows.
A w dodatku nikt nikogo nie zmusza do korzystania z Windows.
Istnieje wiele systemow operacyjnych, ktore udostepniaja ciekawe funkcje,
których brak jest w Windows.
(Tak na marginesie moze prostym przykladem jest symbol wskaznika myszki,
ktory MS musial zmienic
z zegarka na klepsydre).
Dlaczego to wiec nie jest monopolem? Dlaczego symbol zegarka przywlaszczyla
sobie jedna tylko firma?

T.Mann