Re: Problem z płytą główną YAKUMO...

Autor: Zbigniew Klos (zklos_at_lucent.com)
Data: Thu 16 Apr 1998 - 13:09:11 MET DST


Mariusz M. wrote:
>
> Zwracam się do Was z uprzejmą prośbą o rozwiązanie dręczącego mnie
> problemu. Mój kłopot polega na tym, że od pewnego czasu jestem posiadaczem
> płyty głównej YAKUMO model Y586TX-1, która przysparza mi troszeczkę
> kłopotów. Otóż dręczy mnie to, że zwykle po zawieszeniu się komputera
> (czasami wszystko zamraża się na ekranie i pozostaje w bezruchu lub co
> częściej się zdarza, po zamrożeniu wykonuje się reset) zwykle nie przechodzi
> test pamięci. Ponowny reset niczego nie zmienia, dopiero wyłączenie maszyny
> na kilka minut przywraca pierwotny stan, to znaczy całość startuje od nowa.
> Pierwszym podejrzeniem staje się oczywiście pamięć (posiadam 4x8 MB EDO
> SIMM), lecz pamięci okazują się być sprawne, ponieważ testowałem je przez
> wiele godzin na innych maszynach i nie stanowiły problemu.

Czy testowales je na innych plytach glownych ? Z oznaczenia plyty domyslam sie,
ze jest to plyta z Tritonem TX.
Sprobuj z plyta z Tritonem HX, VX albo w ogole nie-Intelowskim chipsetem.

Byc moze pamieci, ktore posiadasz nie dzialaja dobrze wlasnie z Tritonem TX albo
z tym modelem plyty.

Mialem kiedys pamieci, ktore nie chodzili na mojej dawnej plycie 486. Za to
chodzily na kazdej innej plycie. Podobnie ta plyta akceptowala kazde pamieci
byle nie te.
Objawy byly takie, ze po ~30 minutach pracy dostawalem w Win95 rozne dziwne
bledy. Po paru minutach odpoczynku wszystko wracalo do normy.
Wszystko bylo dobrze jak zwolnilem zegar (ponizej nominalnej wartosci) ale co to
za rozwiazanie...

> Moja konfiguracja przedstawia się następującą: Pentium 200 MMX, 32
> MB RAM, miroMEDIA 3D/SE (na chipsecie S3), Sound Blaster AWE 64 Value, modem
> Zoltrix 33600 (opcja fax, voice, itd.), HD 2,1 GB Samsung, CD 24x Aztec,
> monitor Daewoo 15" 1511B. Zaznaczam, że programowo wszystko jest OK, brak
> konfilktów, odpowiednie przerwania, itd. Początkowo sądziłem, że jest to
> wina mojej płyty, ale okazało się to złudne, ponieważ mam dwóch znajomych,
> którzy również są posiadaczami tego samego modelu płyty i mają ten sam
> problem.

Czy maja takie same pamieci jak ty ?

Jesli tak, to patrz wyzej.

Jesli nie, to moze byc to wada konstrukcyjna plyty. Zdarzaja sie takie
przypadki.
Mialem kiedys plyte DataExpert z Tritionem HX na ktorej nijak nie dawalo sie
zainstalowac Win95 (jakies dziwne zawieszenia i bledy w trakcie instalacji).
Bylem w firmie, gdzie kupowalem i jak to zobaczyli (inny procesor, inna pamiec,
wszystko oprocz plyty bylo inne a efekt ten sam) to mi wymienili od reki. Nie
chcialem sie przekonywac w domu czy jest OK a wiec od razu poprosilem o
sprawdzenie tej nowej. Okazalo sie, ze jest to samo. Potem jeszcze jedna i to
samo. Po prostu feler w konstrukcji albo wadliwa seria.

> Posiadają oni co prawda również karty graficzne na chipach S3 oraz
> procesory 166MMX. Zauważyłem, że (co może się wydawać śmieszne) stuknięcie w
> obudowę powoduje, że test pamięci przechodzi, choć również nie zawsze (na
> jakieś 90% przypdaków). Czasami moja maszyna zawiesza się bez powodu, tzn.
> pracując w Wordzie lub innej aplikacji, potrafi się podwiesić (i przy okazji
> mnie zirytować). Zaznaczam, że ustawienia zworek na płycie dotyczące
> procesora są OK (napięcie 2,8V i 3,3V oraz 66MHz, mnożnik x3). Zauważyłem
> również, że fabrycznie były troszeczke inaczej umieszczone zworki dotyczące
> ustalania napięcia na modułach DIMM (3,3V lub 5V). Chodzi mi o to, że nie
> zwierały one tradycyjnie pinów 1 z 2, tylko wyglądało to tak: 1z1, 2z2, itd.
> Zauważyłem, że jeżeli bezpośrednio po zawieszeniu się, wyjmę kość pamięci i
> włożę ją spowrotem w to samo miejsce i uruchomię komputer od razu (bez
> odczekiwania tych kilku minut), to całość rusza bez zarzutu. Również w
> BIOSie ustawiłem maksymalny czas dostępu do pamięci - bez skutku.
> Poprzednio posiadałem płytę ASUS 5BT5, z którą miałem podobne
> problemy.

Sprawdz dobrze ustawienie jumperow.

Jaki chipset ma ta plyta 5BT5 ?
Czy uzywales tych samych pamieci co teraz ?

>Jeśli możecie mi pomóc, to będę dozgonnie wdzięczny, w przeciwnym
> razie proszę o adres osoby lub firmy, która mogłaby mi pomóc.
>
> Dzięki z góry!!!
>
> Mariusz M.

Zbyszek Klos



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 17:10:06 MET DST