Re: Modem "radiowy" ? TO JEST MOZLIWE!

Autor: Jaroslaw Lis (lis_at_papuga.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 06 Mar 1998 - 17:14:12 MET

In pl.comp.os.linux Tomasz Rozdzynski <rozdzyn_at_cafe1.bci.krakow.pl> wrote:
: - Czy da sie zwykly modem podlaczyc bezposrednio do innego modemu za
: pomoca zwyklego kabla ?

: comp <-> modem <-----kabel---> modem <-> comp

Zwykle tak. "Zwykle" = jeszcze nie widzialem takiego co by sie nie dal.

: Chodzi mi o ominiecie calego procesu (fabrycznie zapisanego
: zapewne w modem ) telefonowania i laczenia sie z innm
: modemem poprzez linie telefoniczna poniewaz modemy beza bezposrednio
: nadawaly-odbieraly do siebie.

Z tym generalnie moze byc gorzej. Ale ATA z jednej strony i ATX3D z drugiej
zwykly laczyc modemy bez udzialu centrali.

: Slyszalem ze niektore modem maja specjalne dodatkowe wyprowadzenie w
: postaci gniazda na lacze modem-modem

Bardzo dawno takiego nie widzialem. Natomiast sporo modemow ma rozkaz
AT&L1 ["leased line"] i rozdzial w instrukcji "leased line operation".

: BTW: CHodzi mi o NORMALNY modem jakiego sie uzywa do laczy telefonicznych
: Uzycie modemow kablowych nie wchodzi w rachube (cena!)

Goramo kosztuje cos 1200 zl. W zamian daje 115200.

: Mnie chodzi o jakby "okrojony" modem ktory nie bedzie korzystal w laczy
: tekefonicznych tylko mial "juz gotowe" lacze.
: Jesli sie da to :
: - Jaka jest MINIMALNA ilosc zyl w kablu aby zrealizowac
: polaczenie .

No coz - modemy zwykly dzialac na dwoch.

: Teoretycznie wydaje mi sie ze trzy (?) dla transmisjii asynchronicznej

: modem 1: TD *--------* RD : modem 2
: RD *--------* TD
: GD *--------* DG
: TD - transmisja danych
: RD - Przyjmowanie danych
: GN - potencjal 0V (uziemienie)

Owszem, tylko ze na odleglosci kilometrow druta w ktorym plynie prad,
potencjal 0 z jednej strony zamienia sie na pare woltow z drugiej.
Wiec raczej zwyklo sie uzywac dwoch par.

: - Jak wyglada porozumiewanie sie modemow (palaczonych kablem)
: od strony elektroniczno-technicznej
: - jakie jest pasmo modulowania

Jesli to modemy teleFONICZNE, to staraja sie trzymac w przedziale
300-3400Hz. Zas modemy na telefoniczna linie dzierzawiona potrafia
i kilka MHz nadawac.

: - jaki jest protokol (chodzi mi o opisy ale nie ogolnikowe
: tylko KONKRETY PLIZ!)

V.34, V.32, V.27, .....

: A tak planujemy zrobic:
: comp1 <-> modem1 --> nadajnik1 -----> odbiornik2 --> modem2 <-> comp2
: <-- odbiornik1 <----- nadajnik2 <--

: Jak widac nadajniki i odbiorniki wymuluja lacze stale .
: nadajnik_X i odbiornik_X sa podlaczone do modemu_X

: w powyzszym schemacie jesne jest ze MUSZA byc uzywane dwie czestotliwosci

No, na dobra sprawe wcale nie musza :-)

: i tutaj powstaje problem a wlasciwie PYTANIE -
: - czy modemom wystarcza TYLKO dwie linie ?

Nie do konca lapie co masz na mysli piszac "linie".
Ale generalnie: typowy modem w dzisiejszych czasach dziala
na dwoch drutach [jedna para] i przerobienie go na osobne tory
nadawczy i odbiorczy moze byc trudne.

: - czy wystarczy im pasmo przenoszenie dzwieku 20Hz - 20kHz
: (pasmo przekazywanie np przez UKF) ?

Z duzym zapasem. Tyle ze typowa "ukaefka" nie ma takiego pasma.
No i jeszcze przydatne sa male szumy.

: - w JAKI SPOSOB modemy zamieniaja sygnal cyfrowy na analogowy?
: czy moze jedynka do jest zamieniana na powiedzmy XXX Hz a zero YYY Hz
: ??? ( nie mam pojecia jak jest w rzeczywistosci :) )

Tak jak piszesz tez mozna ... wyciagnac 300b/s, albo nawet 1200b/s -
o ile jestes ograniczony ze oba sygnaly musza byc <3kHz. :-)

A fachowo - modulacja amplitudowo-fazowa.

: PS: gby sie nam udalo.... :) modem radiowy 36.600 bylby czyms
: fantastycznym :)

A co powiesz o 128kb/s, 2Mb/s, lub 40Mb/s :-)
Wszystkie trzy do kupienia w sklepie.

Przy radiu istotne jest glownie jaka szerokosc pasma mozesz zajac ....
i przepisy zwykle ograniczaja je - limitujac przepustowosc.

J.