Re: MONSTER 3D vs. STB VELOCITY 128 czyli 3Dfx contra NVidia RIVA 128

Autor: Vindex (vindex_at_friko.onet.pl)
Data: Thu 22 Jan 1998 - 23:51:23 MET

On Thu, 22 Jan 1998 20:00:25 +0100, Tomasz Jarnot
<jurand_at_zeus.polsl.gliwice.pl> wrote:

>Jesli chcialbym porownywac karty graficzne to nigdy nie postawilbym
>Monstera 3dfx przy Rivie. Dlaczego ? Monster to tylko rozszerzenie wiec
>nie bardzo jest jak go porownac. Natomiast bardzo ciekawie wyglada
>porownanie Rivy dajmy na to 8 MB z VooDoo Rushem + AT25 6 MB.

Pierwszy blad - nie ma karty na Rivie 128 z 8 MB RAM - ta wersja
jest dopiero w fazie projektowej i pokaze sie najwczesniej w kwietniu.
Co do porownania to jak najbardziej mozna porownac wydajnosc 3D
obu kart - to ze VooDoo graphics nie jest karta 2D nie ma dla
wiekszosci ludzi zadnego znaczenia - jesli ktos ma juz komputer to
bez watpienia ma tez karte 2D :) To czy woli karte 2D/3D czy tez
osobne karty 2D i 3D zalezy juz wylacznie od niego - ja np. wole miec
dwie karty - daje mi to wiekszy wybor

> Coz tutaj
>otrzymamy :
>- Szybkosciowo w D3D oraz grafice 2D Riva wygrywa, chociaz nieznacznie. Na
>najnowszych sterownikach AT25 ma w 2D osiagi o 5% gorsze od Tsenga ET6000.
>Riva jest nieznacznie szybsza, w wersji AGP roznica jest nieco wieksza.

Ktora karta? AFAIK sa przynajmniej 4 karty na rivie: STB, Diamond'a,
Elsy i Canopus'a. Roznice pomiedzy nimi sa rowniez nieznaczne :)
(cokolwiek by to nie znaczylo :) ). Wszystko zalezy przedewszystkim od
rozdzielczosci - przy 1024/768 16 bit roznica pomiedzy Riva
(konkretnie Viper'em 330) a Tseng'iem (STB) w testach (Wintach,
Winbench 97) jest na poziomie 15% na korzysc Rivy - nie nazwalbym jej
niewielka.

>- OpenGL i GLIDE - VooDoo rush obsluguje to bez problemu. Nie jest tak
>szybki jak VooDoo Graphics z Monstera,ale ma mozliwosc obslugi OpenGL-a w
>okienku, co to oznacza dla pracujacych z grafika nie musze chyba
>tlumaczyc.

Nie sadze zeby ktokolwiek pracujacy chocby polprofesjonalnie z grafika
3D pracowal w 800/600 - a taka maksymalna rozdzielczosc 3D zapewnia
Rush (z Z-buforem). Takie osoby powinny sie raczej zainteresowac karta
na Permedia 2

> Riva na tym polu jest daleko w tyle

Glide jest z definicji domena VooDoo wiec w wypadku Rivy nie ma co o
nim mowic. Co do OpenGL to sterowniki Rivy ( przynajmniej pod W95) sa
w fazie alpha ( ogolnie sterowniki do kart na Rivie sa niestety na
poziomie beta :( ). W takiej sytuacji byl rowniez kiedys Rush wiec
mozna miec nadzieje na to ze z czasem cos sie poprawi. Jesli chodzi o
szybkosc to ta w wypadku Rivy jest silnie zalezna od procesora. Przy
P2 zbliza sie do predkosci Rush'a - duzo gorsza jest jednak jakosc
grafiki (zainteresowanych odsylam do nowego testu na
www.tomshardware.com )

>- cenowo AT25+Rush ( chociazby ViewTopa ) wychodzi o jakies 30% taniej od
>Rivy AGP 8 MB. Roznica w pamieci i sam fakt posiadania AGP - tutaj
>powiedzmy ze obie karty sa na rowni.

Porownanie jest nie fair - karty na Rivie sa jak narazie tylko markowe
wiec jesli chodzi o cene to nalezy je raczej porownywac do Stingraya.
Pod jakim wzgledem sa na rowni? Rush na AGP?

>- Rush obsluguje wszystkie nowe gry na Monstera ( 3dfx ), starsze niektore
>nie pracuja, niektor wymagaja upgrade. Riva tez tu przegrywa jesli chodzi
>o ilosc oprogramowania/gier. Zostaje tylko smutne Direct 3D.

Na tym smutnym D3D dziala coraz wiecej gier - poza tym 1024/768 w 3D
to na Rushu nie osiagniesz :)

>Wnioski ?
>
>Rush :)

Millenium 2 + Monsterr :))))))) Jesli chodzi o Rive to radze
cierpliwosc - karta ma niezle mozliwosci (zwlaszcza przy 8MB) ale
sterowniki sa jeszcze bardzo niedopracowane - chyba ze lubicie ryzyko
:)

Pozdrowienia

Vindex