Re: Nadtaktowanie

Autor: Janusz Wawrzkiewicz (januszw_at_olo.sprint.com.pl)
Data: Wed 14 Jan 1998 - 19:57:06 MET

Witam,
W kontekście Twojego pytania :
Jacek M. Robak napisał(a) w wiadomości:
<69io76$gp8$1_at_helios.man.lublin.pl>...
{...ciach, ciach...}
>Podobno (slyszalem, ale sam nie moge potwierdzic) przy 83MHz
>magistrali trzeba zwrocic uwage na jakosc wszystkich polaczen -
>zwlaszcza tych z twardym dyskiem. Jesli sa dlugie kable to przy tej
>czwstotliwosc moga pojawiac sie bledy. ....

optymizując swoje "pudliszcze" stwierdziłem, że negatywny efekty
"podkręcenia" ujawniały się w następującej kolejności :

- wieszało się bo "pamiątki nie wyrabiały się" - nie zawsze skutko-
wało ustawianie parametrów w BIOS-ie, zawsze ( jeśli kostki spraw-
dzone ) ruszało po wymianie SIMM-ów na DIMM-y. Tylko ta cena :(

- Zwłaszcza starsze karty PCI ( np. wizja bez IRQ ) mogą się nie wyra-
biać. Efekt natychmiastowy. " Ciemność, widzę ciemność ..." i czasa-
mi : cisza, a czasami ( znane ) "pipczenie". Obniżenie HZ przywraca
wszystko do normy.

- długość kabla też ma znaczenie, ale zacznijmy od tego, że niektóre
starsze HD ( <1GB ) po prostu nie wyrabiają się ( elektronika ), nawet
gdybyś je wspawał bezpośrednio w płytę ( dychawiczność kontrolera )
Z drugiej strony ( zwłaszcza w sytuacjach gdy do tego samego kontro-
lera podłączony jest CD-ROM ) obsługa tych urządzeń po podkręce-
niu może nastręczać kłopoty. Dlatego ja skrócenie zastosowałem w
celach estetyczno-konstrukcyjnych ( nie pałęta się i łatwiej jest
serwi-
sować ). Zauważyłem ponadto, że skrócenie kabla dwukrotnie spo-
wodowało przyrost transferu danych ( tylko ) o ok. 2-7%. BTW, często
przyczyną kłopotów są sterowniki ( Bus Master ) niewłaściwie dobra-
ne ( zainstalowane ), ustawienia w BIOS-ie i/lub np. w przypadku płyt
z chipsetem TX ( pod W'95 ) brak zainstalowania odpowiednich pa-
tchy. A póżniej kłopoty z ... rejestrami W'95.
To by było na tyle... Optymalizacja sprzętowa oraz diagnostyka to
osobny temat. Nie widać końca ... Sorry, że się tak rozgadałem, ale
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania podrzuć na maila.

Pozdrawiam -
Janusz ( januszw_at_olo.sprint.com.pl )
ICQ 3433468