Re: Temperatura procesora

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sun 26 Oct 1997 - 21:37:23 MET

On 24 Oct 1997 22:36:26 +0200, s0490_at_goblin.pjwstk.waw.pl (Marek
Oberaman) wrote:

>Jest to czujnik umieszczony w niszy podstawki
>czyli praktycznie pod prockiem.
>Sensor ow ma dobry kontakt z chipem, a ponadto
>temperatura otoczenia tego sensora nie ma nic
>wspolnego z temp. otoczenia powyzej procka
>poniewaz wraz z bokami podstawki tworza obszar
>w ktorym nie ma praktycznie obiegu powietrza.

Nie z chipem, tylko z obudowa - drobna roznica. Choc biorac pod uwage,
ze jest to inechlodzona strona obudowy, to glowny gradient temperatury
powinien odkladac sie od strony radiatora, ale nadal przejscia chip -
nisnik nie uwzgledniamy - musialbym sprawdzic, jakie rezystancje
termiczne tam wystepuja. Ale kilka stopni w jedna czy druga zawsze sie
pomiar odchylic moze, a sam chip na pewno jest cieplejszy. Inna
sprawa, ze jak mowimy o temperaturach obudowy rzedu szescdziesieciu
stopni, to chip moze miec osiemdziesiat - w zasadzie nieistotne!

>Stad tez blad z pewnoscia nie jest znaczny.
>Na uczelni mam kumpla-szajbusa, ktory mierzy
>wlasciwie wszystko co jest mierzalne i wg.
>jego pomiarow (termometrem powierzchniowym, takim
>z przyssawa), z tym ze na procesorze o nominalnej
>h=200MHz roznica temperatur wynosila 2st z groszami.
>Tzn. czujnik na plycie zanizal temp. o 2 st. C

Nadal - roznica miedzy jednym a drugim termometrem a nie miedzy
temperatura na powierzchni obudowy a temperatura chipu - ta ostatnia
zmierzyc mozna tylko zlaczem na chipie, stad moje pytanie czy w chipie
przewidziano strukture do pomiaru temperatury.
>Wiec mysle ze jest to blad ktory nie ma praktycznie
>znaczenia dla samego proca i podawanie temp. mierzonej
>przez sensor na plycie nie jest jakims znaczacym
>przeklamaniem
>(plyta AsusTX97-E)

Jesli na zewnatrz ma szescdziesiat, a wewnatrz, jak podejrzewam,
ponizej osiemdziesieciu - to i tak nie ma to istotnego znaczenia, do
150 stopni w chipie w zasadzie powinno dzialac.

Darek