Temperatura procesora

Autor: Jacek M. Robak (Marcinr_at_eskulap.am.lublin.pl)
Data: Thu 16 Oct 1997 - 17:26:34 MET DST

Pozazdroscilem posiadaczom plyt ASUS TX97 i postanowilem tez miec informacje
o temperaturze swojego procesora. W tym celu wykorzystalem elektroniczny
termometr samochodowy z opcja pomiaru temperatury na zewnatrz. Troche
oszlifowalem zewnatrzna sonde, tak aby sie zmiescila, posmarowalem silikonem
i wlozylem miedzy blaszki radiatora. Przewod ma 3 metry wiec spokojnie
starczy by termometr mogl lezec obok monitora. Ponadto po przestawieniu
przelacznika mam tez temperature w pokoju.

Jestem swiedomy, ze rozwiazanie takie ma jedna istotna wade! Podejrzewam, ze
temperatura radiatora, ktora mierzymy troche rozni sie w dol od temperatury
samego procesora.

Aby wiec temperatura ta do czegos sie przydala nalezy najpierw ustalic
temperature odniesienia (z reguly interesujemy sie temperatura gdy chcemy
procesor podkrecic).
W tym celu przez kilka godzin mierzymy temperature procesora ustawionego
"tak jak pozwala fabryka" - w stanie spoczynku i przy intensywnej pracy
(jakas gra 3D).
Nastepnie gdy przetaktujemy procesor widzimy czy temperatura niebezpiecznie
rosnie, ewentualnie przy jakiej system zaczyna sie zawieszac.

Mam pytanie do ludzi, ktorzy mierza temperature procesora bardziej pewnym
sposobem:
Jaka jest temperatura Intel P200 MMX nie podkreconego w stanie spoczynku i w
trakcie b. intensywnej pracy.
Czy ktos z Was wie jaka temperature jest ten procesor w stanie wytrzymac bez
uszczerbku dla swojego zdrowia i kieszeni wlasciciela.
Mierzona moim sposobem temperatura w stanie malego obciazenia wynosi 36,6 do
37 stopni celsjusza. Po podkreceniu do 250MHz (3x83) urosla do 50 stopni i
wspinala sie dalej - procesor nie wykazywal sklonnosci do niestabilnego
dzialania, ale testowalem krotko bo sie troche balem.

- Jacek Marcin Robak -
MarcinR_at_eskulap.am.lublin.pl
"Wszystko mozna co nie mozna -
- byle z wolna i z ostrozna"