Re: Zapomnijcie o Uniksie w Internecie

Autor: Jan Rychter (jwr_at_icm.edu.pl)
Data: Tue 26 Aug 1997 - 23:17:54 MET DST


>>>>> "Artur" == Artur Lipowski <arturl_at_ci.comarch.pl>:
 Artur> "Zapomnijcie o Uniksie w Internecie. Rzadzi tu juz Windows
 Artur> NT..." Co wy na to? Taki tekst pojawil sie w dzisiejszym
 Artur> doatku komputerowym do "Wyborczej".

W moim dodatku tego nie było (Warszawa), albo nie znalazłem. Niestety
jednak zauważyłem, że dodatek ten staje się jedną wielką reklamą pewnej
firmy.

Pozwolę sobie podrzucić tu posting który wysłałem jakiś czas temu na
pl.listserv.dziennikarz, a który jakoś nie wywołał odzewu.

Gdyby ktoś chciał odpisywać, to zaznaczam, że chciałbym dyskutować na
temat _rzetelności i etyki dziennikarskiej_ nie zaś wyższości
któregokolwiek z systemów nad innymi.

From: Jan Rychter <jwr_at_icm.edu.pl>
Date: 12 Aug 1997 21:46:58 +0200
Message-ID: <wsnlo27kwul.fsf_at_pingwin.icm.edu.pl>

Na marginesie bojów toczonych tu i ówdzie o to, który system operacyjny
jest lepszy...

Czy to tylko mnie razi zeszłotygodniowy dodatek "Biuro i Komputer" do
Gazety Wyborczej, czy też nie jestem w tym odosobniony ?

Spojrzawszy na pierwszą stronę, myślałem, że jest to płatna reklama. Oto
widzę wiadomość tygodnia: Microsoft otwiera mirror w Europie... Pod nią
wspaniały konkurs, wymagający obejrzenia tego mirrora. Obok również inne
wiadomości, wszystkie dotyczące Microsoft. Otwieram kolejne strony, a
tam...

Zawsze zdawało mi się, że podstawą dobrego dziennikarstwa jest
obiektywizm, nie zaś promowanie produktów jednej firmy. Szanujące się
pisma zamieszczają teksty sponsorowane przez firmy w specjalnych ramkach
z napisem "reklama". Moim zaś zdaniem dodatek "Biuro i Komputer" zbliża
się bardzo niebezpiecznie do granicy Jednej Wielkiej Reklamy Microsoft.

I jeszcze jedno. Proszę nie odpowiadać mi, że Tak Musi Być, skoro
Microsoft dominuje rynek. Dwa wspomniane artykuły miały charakter
_PROMOCYJNY_, nie zaś informacyjny. Niezależnie od tego ile procent
rynku czegokolwiek według kogokolwiek ma Microsoft, szanujący się
dziennikarz _nie powinien_ zamieszczać takich artykułów, chyba że są
opłacane przez firmę (ale wtedy powinny być jako takie oznaczone).

--J.
PS: porównywalną ilość "hits" WWW dziennie do reklamowanego jako
największy i najwspanialszy serwera Microsoft ma SunSITE.icm.edu.pl.



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 16:18:56 MET DST