Re: TX czy 440FX

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Fri 01 Aug 1997 - 00:53:08 MET DST

On 31 Jul 1997, Jaroslaw Lis wrote:

> : Kto przestal, ten przestal. Poza tym parzystosc nie ma sensu -- jedynie
> : ECC.
>
> Czasem lepiej zeby serwer sie wyp**** niz mialby klientowi wydac
> o 2G$ za duzo.

 Zauwaz, ze do obslugi ECC stosuje sie te same uklady pamieci co do
kontroli parzystosci. Tak wiec koszt ECC wynika tylko i wylacznie z
dodania odpowiedniego modulu do chipsetu i nie zalezy od ilosci pamieci.

 W tym kontekscie pchanie sie w sama parzystosc bez mozliwosci korekcji
jest nieporozumieniem. Zwlaszcza, gdy chodzi o wielkosci rzedu 2G$. ;-)

> : Z drugiej strony w PC obsluga parzystosci byla zawsze kulawa -- NMI
> : dawalo sie bez problemu zablokowac na porcie 70h i to bez mozliwosci
> : odczytu stanu blokady. Dochodzi jeszcze dlubanina w porcie 61h. Mysle,
> : ze niejeden BIOS nie obslugiwal tego poprawnie, a jezeli obslugiwal, to
> : np. czy oprogramowanie systemowe tego nie wylaczalo.
>
> Jak widzisz ja jednak czasem ten blad widzialem, wiec obsluga dzialala
> sprawnie. Ale nigdy nie bylo tak zeby co pol roku cos przeklamywalo..

 Moze przeklamywalo czesciej, a tylko chwilami kontrola dzialala. ;->

> : Wiesz, przy niewielkim koszcie, jaki ponosi sie z powodu stosowania ECC,
> : nie warto ryzykowac, ze za pol roku trzeba bedzie zweryfikowac jakas baze
> : danych, bo sie bledy namnozyly. Wtedy ten koszt nie bedzie juz taki
> : nikly.
>
> Z doswiadczenia Ci powiem ze jest znacznie wiecej zrodel bledow w bazach
> i weryfikowac je po prostu trzeba.

 Z tym, ze bledy programowe sa usuwane systematycznie i w produkcie
utrzymywanym przez pare lat bledy objawiaja sie w bardzo specyficznych
przypadkach -- musi byc spelnionych wiele warunkow aby taki blad dal znac
o sobie. Jezeli jest inaczej, to znaczy, ze kolejne laty powoduja wiecej
szkod niz pozytku, czyli dane oprogramowanie osiagnelo juz wiek, w ktorym
nalezy je wymienic na nowe.

 W przypadku bledow losowych takich jak przeklamania pamieci, skutki moga
nieprzewidywalne (np. wskutek przeklamania, od pol roku wadliwie dziala
oprogramowanie do zrzutow np. na tasme, a teraz wlasnie padl nam dysk...).

> Ja bynajmniej nie walcze z ECC - pare tranzystorow w scalaku wiecej,
> zaden koszt. Ale na pewno nie ma przeklamania w pamieci statystycznie
> co pol roku od promieniowania w byle pececie.

 Po prostu "byle pecet" jest zbyt czesto restartowany, aby te przeklamania
narobily wiele szkod.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +