Re: Co to jest Bus Mastering?

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 01 Apr 1997 - 21:17:39 MET DST

nie wiem jaka masz plyte, jakiej windy uzywasz, jakim testem to mierzyles
itd. potwierdzam, ze np. sysinfo podaje sporo gorsze wyniki po
zainstalowaniu driverow bm. co oczywiscie wcale nie oznacza, ze dyski
pracuja wolniej. polecam chociazby obserwacje zachowania sie dowolnej
softwareowej odtwarzarku mpegow pod win95 przed i po zainstalowaniu
driverom bm ;) moze zrozumiecie co mam na mysli, roznica jest wyrazna.

najogolniej wszystko zalezy od rodzaju operacji. tryby dma sa szybsze i
nie obciazaja procesora. jednak potrzeba troche czasu na rozpoczecie
transmisji. powoduje to, ze jesli zalezy nam na bardzo krotkich blokach
danych (np. 4-8kb) wowczas bm bedzie dzialac wolniej od trybow pio. z
drugiej strony, w normalnej pracy rzadko kiedy potrzebujemy az tak
krotkich porcji informacji.

ja z powodzeniem od dosc dawna stosuje driverki tritones pod dosem i
win3.11. w normalnej pracy widoczne jest pewne przyspieszenie, przy
duzych obciazeniach (chociazby wspomniane mpegi) przewaga bm staja sie
naprawde widoczna. pod NT stosuje driverki jakie asus dostarcza do swoich
plytek - tez dzialaja bez zarzutu. we firmie na serverze (maly novell dla
6ciu komputerow kasowych) takze mam dysk EIDE (bo jest wystarczajcy)
korzystajacy z driverkow bm - tu takze widac poprawe, i nic dziwnego
skoro procesor nie musi sie angazowac w obsluge dysku mogac w tym czasie
chociazby wypychac dane do kart sieciowych...

reasumujac - jesli mozna i nie ma problemow dodatkowych - warto.

reasumujac(2) - nie ma to nic wspolnego w zadanym pytaniem, bo bus
mastering to krotko mowiac sposob komunikacji urzadzen polegajacy na
przejeciu (chwilowym) kontroli nad magistrala przez urzadzenie. pozwala
to na transmisje bez obciazania procesora, ktory (o ile nie korzysta z
tych samych urzadzen, obszaru pamieci itp) moze sie zajac innymi rzeczami
w tym czasie. oczywiscie dotyczy to takze kontrolera eide i jak rozumiem,
stad takie wlasnie odpowiedzi... :)

karpio