Re: szkoda [bylo odp. dla Grega na Dygresja-2skaz.]

Autor: Michał Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Thu 13 Mar 1997 - 03:34:40 MET

Marek Sokol wrote:

> oczywiscie celowo *przeginam pale*. chce tylko zwrocic uwage na istotny
> fakt - nie wszysce kradna soft zeby czerpac z tego zysk. czesto z
         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Zupełnie się z tym nie zgodzę, bo:

1. Jeśli ta panienka, która "zejdzie z padołu" nie znając Worda kopiuje
go sobie, żeby się nauczyć, to robi to tylko, żeby odnieść materialne
korzyści w postaci lepszej pracy/dochodów itp. Bo jeśli ta panienka nic
z tego nie miała to po jej ten Word był?

2. Jeśli ktoś kopiuje sobie go dla przyjemności kopiowania, dla sportu,
to przyjemność ta, dreszczyk podniecenia jest dla niego korzyścią. Jeśli
kradzież jest źródłem przyjemności, radochy albo substytutem
zaspokojenia seksulanego, to też to jest jego zysk. Bo jeśliby ten
gościu nic z tego nie miał to po co by kopiował?

3. Wreszcie może się zdarzyć, że ktoś omyłkowo skopiuje sobie jakiś
program. Ale zakładam, że jak zrobił to omyłkowo, to później je skasuje.
A to co ewentualnie może się jeszczer stać (np. ktoś to odkryje)
wychodzi już poza kategorie osądu czynu, i to pomijam. To już są kwestie
takie jak np, zdarzenie, że ktoś przypadkowo pojechał nie swoim
samochodem, bo akurat podpasowały mu kluczyki i był roztargniony. Wtedy
może zostać uznany za złodzieja mimo, że nim w duchu nie jest.

4. I wreszcie trzeba wziąć pod uwagę softwareowych kleptomanów, którzy
chorobliwie kradną software bez żadnych konretnych korzyści. Ale umówmy
się, że nie braliśmy dotychczas pod uwagę przypadków kradzieży w stanie
"pomroczności jasnej".

Wyłączając dwa ostatnie przypadki, które nie są stricte kradzieżą
wszystkie pozostałe wiążą się z czerpaniem z tego procederu korzyści.

Michał

--
********     MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD    ********
WWW: http://www.lodz.pdi.net/~mimo  tel: Int. Acc. Code + 48 42 148340