Re: Dystrybucje Linuxa

Autor: Wojtek Piecek (woju_at_camk.edu.pl)
Data: Sun 02 Mar 1997 - 10:04:17 MET

On Sat, 1 Mar 1997, Michal 'CeFeK' Cegla I wrote:

> [...]

Nie ma najlepszej dystrybucji, wszystko zależy od tego czy jesteś
unixowcem w miarę doświadczonym czy też zaczynasz. Również Twoje stare
przyzwyczajenia mogą mieć wpływ na to co wybierzesz.

> To sa trzy dystrybucje produkowane przez roznych ludzi. Slack --
> zamknieta grupa. RedHat-komercha, a Debian -- mnostwo pakietow,
> grupa ktora to tworzy jest otwarta i wogole.

To nie tak, ja bym raczej powiedzial tak:

Slack - hackerzy/crackerzy; większość pakietów trzeba osobiście
kompilować, problem z upgrade i doinstalowywaniem nowych pakietów (bo coś
takiego nei istnieje). Obowiązująca wersja 3.1 (kiedyś nazywała sie
Slacware96)

RedHat - doskonały system dla zaczynających prace z Linuxem, wada może być
fakt stosowania plików rc typu SYSV, ale można się do nich przyzwyczaić
(zwłaszcza jak nie grzebiesz ręcznie w configach a zaufasz programowi do
konfigurowania); komercja średnia - sam system jest free, niektóre pakiety
extra można kupić. Obowiązująca wersja 4.1

Debian - instalowałem, ale nie mogę nic wiecej powiedzieć na jego temat.
Faktem jest że za nim stoi GNU, faktem jest równiez że obsługuje rpm-y.
Obowiązująca wersja to 1.2.

Slack był dodawany do ktoregoś z ubiegłorocznych wydań Software, Redhat
4.0 do wydania styczniowego Linux+, Debian do numeru 2 Linux+. Nie jestem
pewny na 100% ale do numery 4 Linux+ powinien być dodany Redhat 4.1

> Tera(z) wedlug mnie hierarchia (testowalem wszystkie trzy dystrybucje,
> to sie moge madrzyc ;) ).
> 1. Najlepsza -- Debian
> 2. Potem -- Slackware (96)
> 3. Zdecydowanie slaba -- RedHat.
> O wiecej szczegolow zapytaj sie na grupie linuxowej.
>
> Ktora ewentualnie wybrac? Jakie sa numery
> dla zielonego? Debian.
> Wersji dystrybucji?
> Redhat: 4.0.0,
> Slack 96 - 3.0.0
> Debian -- nie pamietam ;(

A to jestem nieco zdziwiony. Dlaczego RH na końcu? Sam za nim nie
przepadam, ale jak instalowałem na notebooku to właśnie jego wybrałem (jak
ktoś chce się bawić w konfigurowanie pcmcia na slacku to szerokiej drogi).

> Nasz szkolny gateway jedzie na Debianie. Jechal na Slacku, ale cosik
> nie dzialal. Nie zblize sie do niego natomiast z RedHatem. Jakas
> awersja? ;)

I tak bym wolał puszczać takie sprawy na Slacku. Powód jest prosty - taki
komputer to powinien nie mieć żadnych usług, być mały, prosty, łatwy do
odtworzenia. Dlatego by był Slack bo jego to można w każdą stronę i potem
i tak działa. Pozostałe pakiety opierają się na systemie zależności który
mnie delikatnie mówiąc wkurzał (ale to też moje prywatne zdanie)

> To sobie przetestuj wszystkie ;) polecaM.

Jasne, nie należy być zapatrzonym tylko w jedną dystrybucję :-)

> Jakbys mial problemy, to pisz do cefek_at_urgentmail.com (to ja ! ;) )
> Jakbym nie znal odpowiedzi, to sie popytam. Takze spx.

Polecam rownież: pomoc_at_linux.org.pl
Procesuje się dość wolno ale skutecznie :)))

Pozdrawiam,
Wojtek

--
   __   _