Re: Q: Turbo switch i underclocking

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Sat 15 Feb 1997 - 23:34:43 MET

On Sat, 15 Feb 1997 13:13:03 GMT, kbns_at_zeus.polsl.gliwice.pl (Michal
Tyrala) wrote:

>Witam i pytam :)
>
>Czy sa jakies przeciwskazania do grzebania przy jumperach ustalajacych
>szybkosc zegara i mnoznik w locie (tzn podczas pracy).
>
>Chodzi mi o to, czy mozna bezpiecznie zapiac turbo sw tak, aby moc sie
>przelaczac miedzy np x1.5 a x2, bo czasem maksymalna szybkosc nie jest
>potrzebna, a komputerek prad wiekszy pobiera i grzeje mi pokoj
>niepotrzebnie, a lato tuz, tuz :)
>
>Jezeli ktos takie cos cwiczyl, to prosze o odzew.
>
>pozdrawiam,
>--
>Michal Tyrala
> [...]

A jaka to plyta???

Bo 486 juz nie dopuszczal zewnetrznego wymuszania zmiany zegara z
zewnatrz, a "turbo" po prostu wylaczalo pamiec cache co spowalnialo
prace. Ostatnio fundnalem sobie plyte pod Pentium, to nawet nie
znalazlem na niej zadnych mozliwosci podlaczenia wspomnianego
przelacznika (czy wszystkie juz tak maja?).
Roznica poboru pradu przez procesor to kilka watow, pokoj sie raczej
nie spali, a jesli plyta ma opcje oszczedzania energiii, to mozna
ustawic dosyc agresywny program oszczedzania. Ponadto wiekszosc chyba
plyt ma zlacze do podlaczenia przelacznika recznego wprowadzania
procesora w stan uspienia - ja sobie do tego podlaczylem turbo,
powinien byc w zasadzie przycisk bez blokady, ale pozostawienie
wcisnietego nic (u mnie) nie powoduje - widac uklad reaguje tylko na
zmiane stanu rozwarte-zwarte. Wprowadza to w stan uspienia procesor,
grafike z monitorem (choc u mnie pewne programy pod windowzami to
uniemozliwiaja) i nie wiem dlaczego nie zatrzymuje dysku - ten musi
usnac sam.

Darek