Re: Overclocking, Very Important!

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Tue 14 Jan 1997 - 17:58:16 MET

Michal Malanowicz napisal (-a) :

> Czas na wyklad:
> Producent od poczatku zaklada, ze np: Pentium osiagnie 200Mhz. Jest to
> uzaleznione
> od kilkunastu czynnikow (czystosc, technologia) i zaczyna tluc
> procesory....
> To, czy procesor mozna ustawic na 75 czy na 133 Mhz zalezy od doskonalosci
> wykonania procka - im wiecej przewezen, 'mini kondesatorow' w srodku tym
> wolniej
> musi pracowac procesor zeby uniknac bledow i mniej sie grzac...Oczywiscie
> wiecej wychodzi tych gorszych procesorow (np: Pentiumow 75 wychodzi 50 na
> [...]

Co do czystosci i technologi to sie zgodze ale nie do "zalozen producenta".
Owszem moga byc ale nie tak wysokie bo gdyby tak bylo to juz od dawna bysmy
mieli P200. Nie ma zalozenia "robimy procesor do 200 MHz a jak cos nie
wyjdzie to bedziemy zbijac czestotliwosc ile sie da". Jest zalozenie "robimy
procesor 166MHz i z tego co nie przejdzie na 166MHz zrobimy 150MHz" i to
koniec. Jesli bedzie sie walil i na 150MHz to nie ryzukuje sie i spowrotem
wraca do pieca.

> Nie wiem czy zauwazyles, ale czy to P75 czy P200, to
> struktura wewnatrz jest IDENTYCZNA! Te procesory niczym sie od siebie nie
> roznia...Po prostu P200 udal sie lepiej!

Bzdura, nie sa identyczne! Jest duzo roznic, poczawszy od maski a
skonczywszy na domieszkowaniu struktury krzemowej.

> [...]
> in.) wymyslono,
> zeby stosowac cooler od Cyrixa do podkreconych Pentiumow! Drugi problem to
> zaklocenia...Tu
> pomaga zwiekrzenie napiecia np. z 3.3v do 3.45v, lecz procek podgrzeje sie
> przy tym manewrze
> i znowu potrzebny bedzie lepszy cooler...Przy podkrecaniu nalezy wiec
> wywazyc poniedzy
> jakoscia wiatraczka a iloscia nadmiaru megahercow...Dla wiatrakow Cyrixa
> Pentium chodzi
> bez zadnych skutkow ubocznych podkrecony o 25Mhz i mniej - sprawdzalem

I znow sie nie zgodze. Pentium 133 i 200 sa zrobione w tej samej technologi
BiCMOS 0.35um i chocbys nie wiem jak chlodzil ta 133 to i tak albo nie
dojdziesz nawet do 200 MHz a jesli nawet to bedzie Ci sie wywalac zanim
zdarzysz wejsc do setupu plyty. Nawet 166 nie chca dobrze chodzic na 200
mimo ogromnego radiatora (przyklejonego pasta) z wentylatorem i huraganu w
obudowie PCta. Podnoszenie napiecia z 3.3 na 3.6 jest wlasnie spowodowane
niedopracowaniem technologi do nowej wyzszej czestotliwosci co powoduje
wewnetrzne zaklocenia ukladu. Praktycznie wszystkie nowe (szybsze) procesory
maja na poczatku wyzsze napiecie i po jakims czasie gdy zostana dopracowane
ich struktury napiecie jest obnizane do nominalnych 3.3V (tak bylo z 100,
120, 133 a teraz z 166 a wniedlugim czasie bedzie i z 200).

> Jezeli Pentium MMX nie beda mialy blokady, to bedzie je mozna podkrecic
> nawet o 50Mhz...
> Technologia CMOS, gdzie impuls elektryczny to zaledwie kilka "atomow" (brak
> skali porownawczej)
> nie powoduje grzania sie procka (prawie) i umozliwia taki manewr przy
> dobrym chlodzeniu! Prawdopodobnie
> dlatego tez Pentium MMX nie zejdzie ponizej 166Mhz, bo gorsze nie beda
> zchodzily z tasmy!

Kolejna bzdura, MMX 166 nie zadnych zabezpieczen i po chwili pracy na 200
zawiesza sie mimo, ze chlodzenie ma takie, ze jego temperatura nie odbiega od
temperatury otoczenia. Technologia CMOS pozwala uzyskac wieksze upakowanie i
wyzsze czestotliwosci niz stosowany do tej pory BiCMOS. P200 i P200MMX maja
ta sama szerokosc sciezki 0.35um i mimo ze iP200MMX ma o ponad 1.2mln
tranzystorow wiecej od iP200 to jego struktura jest mniejsza. MMX wogole sie
malo grzeje bo jest zasilany napieciem 2.8V co przy CMOSie ma duze znaczenie.
Przejscie na CMOSa czeka tez i PPro (w CMOSie bedzie Klamath) jesli maja byc
wytwarzane szybsze wersje od aktualnie dostepnych (Klamath bedzie na od
razu 233MHz a zaraz potem 266MHz).

Piotrek