Overclocking, Very Important!

Autor: Michal Malanowicz (pawel_at_waw.pdi.net)
Data: Tue 14 Jan 1997 - 16:53:45 MET

> [...]
> zachowanie.
> Nie wiem, czy to kogos interesuje.... Powiem moze jedno: Najlepiej
> wypadlo podganianie P120 INTELA z predkoscia 133 MHz. Dzialal kilka
> tygodni, po czym zaczal (tak samo jak wszystkie inne) robic bledne
> obliczenia. Hmmmm... nie musze chyba mowic co sie dzialo... :-)))
> W jednym z zestawow, gdzie byl AMD Cyrix 120 MHz podgoniny do 133 MHz,
> to wskotek bledu procesora, glowica twardego dysku, przesunela sie nie
> w to miejsce, gdzie miala sie przesunac i nagraly sie jakies smiecie w
> "strategicznych" miejscach twardziela.... format nieodzowny:((

Chyba cos popieprzyliscie w konfiguracjach komputerow....A poza tym, co
to jest AMD Cyrix 120 Mhz...

> Doszlismy do wniosku, ze procesorki podgonine do wyzszych niz powinny
> predkosci, nagrzewaja sie mocniej, niz przewidzieli to producenci.
> Wskotek wysokiej temperatury ich struktura ulega pewnym modyfikacja, a
> chyba sami wiecie, ze taki procesorek jest raczej urzadzeniem
> delikatnym i nawet minimalne zmiany w budowie, powowduja bledy w jego
> pracy. Kto nie wierzy, ze Pentak potrafi sie nagrzac do naprawde
> kosmicznych temperatur, nich sobie go dotknie po 15 minutach pracy
> :-))) Palec sie roztopi :-))))

Bardzo madry wniosek z tym nagrzewaniem sie prockow...., tyle ze od
chlodzenia
sa wiatraczki i radiatory...Procek uszkodzi sie w tedy, gdy krzem zmieni
swoje
wlasciwosci, a do tego potrzeba SUPER temperatury (odsylam do tablic)...
Palec sie rowniez sie roztopi, gry dotkniesz blachy o temp 100 stopni lub
wsadzisz reke do cieplego mleka...A dla porownania dotknij sobie Cyrixa, to
zobaczysz do jakiej temperatury moze dojsc procesor...Po takim tescie
Pentium
wyda ci sie zimny!

> Ja widzialem NAPRAWDE zadziwiajace rzeczy, wyrabiane przez podkrecone
> procesorki!!!
> Nie radze tego robic!!!!! To jest zludna oszczednosc. Jak bedziecie
> mieli szczescie, to Wasz procesor wytrzyma troche dluzej. Jednak za
> kazdym razem bedzie sie coraz bardziej psul... Az w koncu z mniejszym,
> lub wiekszym hukiem PADNIE!!!

Ja tez widzialem takie rzeczy, lecz byly spowodowane innymi przyczynami...
A na marginesie, to procesor nie moze sie psuc coraz bardziej! Jak to sobie
wyobrazasz?
Coraz czestrze komunikaty o bledach?

> Pisze tyle na ten temat, bo to jest NAPRAWDE POWAZNE!!!
> Pomyscie: gdyby tak latwo bylo podwyrzszac czestotliwosci pracy
> procesorka, to dlaczego niby bylaby tak duza (jakies 5 baniek) roznica
> miedzy P133 a P166???? Przecierz to tylko 33 MHz!!!!
> No wlasnie......

Czas na wyklad:
Producent od poczatku zaklada, ze np: Pentium osiagnie 200Mhz. Jest to
uzaleznione
od kilkunastu czynnikow (czystosc, technologia) i zaczyna tluc
procesory....
To, czy procesor mozna ustawic na 75 czy na 133 Mhz zalezy od doskonalosci
wykonania procka - im wiecej przewezen, 'mini kondesatorow' w srodku tym
wolniej
musi pracowac procesor zeby uniknac bledow i mniej sie grzac...Oczywiscie
wiecej wychodzi tych gorszych procesorow (np: Pentiumow 75 wychodzi 50 na
100)
i stad ich nizsza cena! Nie wiem czy zauwazyles, ale czy to P75 czy P200,
struktura wewnatrz jest IDENTYCZNA! Te procesory niczym sie od siebie nie
roznia...Po
prostu P200 udal sie lepiej! Jak sam trafnie zauwazyles im procek bardziej
podkrecony, tym
bardziej sie grzeje...No wlasnie - podstawowy problem to odprowadzenie
ciepla...Im wiecej
go odprowadzisz tym bardziej mozesz podkrecic procka...Wlasnie po to (m.
in.) wymyslono,
zeby stosowac cooler od Cyrixa do podkreconych Pentiumow! Drugi problem to
zaklocenia...Tu
pomaga zwiekrzenie napiecia np. z 3.3v do 3.45v, lecz procek podgrzeje sie
przy tym manewrze
i znowu potrzebny bedzie lepszy cooler...Przy podkrecaniu nalezy wiec
wywazyc poniedzy
jakoscia wiatraczka a iloscia nadmiaru megahercow...Dla wiatrakow Cyrixa
Pentium chodzi
bez zadnych skutkow ubocznych podkrecony o 25Mhz i mniej - sprawdzalem
wieloletnimi
testami (2 lata z P100 na P120)...

Jezeli Pentium MMX nie beda mialy blokady, to bedzie je mozna podkrecic
nawet o 50Mhz...
Technologia CMOS, gdzie impuls elektryczny to zaledwie kilka "atomow" (brak
skali porownawczej)
nie powoduje grzania sie procka (prawie) i umozliwia taki manewr przy
dobrym chlodzeniu! Prawdopodobnie
dlatego tez Pentium MMX nie zejdzie ponizej 166Mhz, bo gorsze nie beda
zchodzily z tasmy!

--
Michal Malanowicz