Re: Ethernet a gniazdka elektryczne.

Autor: RoMan Mandziejewicz (roman_at_silesia.pik-net.pl)
Data: Tue 12 Nov 1996 - 20:16:30 MET

Tomasz Leszczynski wrote:

> 1. Jakie znaczenie ma polaryzacja gniazdek (czyli takie same umiejscowienie
> dziurki sily i dziurki zera w stosunku do bolca uziemienia)?

Żadne.

> 2. Wyczytalem, ze kazdy segment sieci trzeba uziemiac tylko w jednym punkcie.
> Nie wiem czy stad wynika ze TRZEBA uziemiac czy tez MOZNA i wystarczy zrobic
> to tylko w jednym punkcie (zapewne przy ktoryms z 2 terminatorow)?

Należy podłączyć obudowę jednego terminatora do obudowy komputera.

> 3. Czy jesli zazadam od szkolnego elektryka zeby wszystkie gniazdka
> "komputerowe" w szkole byly z tej samej fazy i z tego samego uziomu to
> czy to wystarczy i potem moge juz smialo spinac sprzet? A moze nie trzeba
> az takich rygorow?

Jedyne czego musisz zażądać, to wspólne zero ochronne (trzeci przewód)
dla wszystkich maszyn w sieci. Nie pozwól mu zrobić sieci 'klasycznej' -
dwuprzewodowej, pomimo tego, że będzie się stukał w czoło i kręcił kółka
na skroni. Nie jest istotna faza, czy też zero robocze - najważniejsze
jest zerowanie/uziemienie ochronne, czyli to, które jest podłączane do
bolców. Jeśli facet połączy zero robocze (to z sieci) z zerem ochronnym,
to może być kashana. Zero ochronne powinno być łączone z zerem roboczym
(jeśli już musi być) w jednym punkcie - możliwie najbliżej przyłącza
energetycznego całego budynku. Najlepiej byłoby stosować zamiast
zerowania ochronnego - uziemienie ochronne.

> 4. O ile polaryzacje gniazdek latwo sprawdzic (probnikiem) to jak sprawdzic
> pozostale wymagania (wycyztalem ostrzezenia przed zamknieta petla uziemienia-
> co to jest i jak sie to sprawdza)?

I słusznie, że ostrzegają. A sprawdzić? Organoleptycznie - przejść całą
instalację i popatrzyć, czy jakiś palant nie zwarł zera ochronnego z
roboczym w dwóch miejscach.

> P.S.S. Wlasnie sprawdzilem pare rzeczy. Pracownia prawdopodobnie jest
> zasilana z dwoch faz. Czy ma to znaczenie a jesli tak to jak duze?
> Gniazdka sa podwojne ale fazy sa zawsze z lewej strony bolca
> uziemiajacego (raz sa z prawej :-) tak wiec trzeba bedzie chyba
> ustalic ktore gniazdka beda wykorzystywane.

Tak jak piskałem - te dwie rzeczy są bez większego znaczenia.

RoMan.