Re: [Re: Formatowanie dysku!]

Autor: Piotr Trzcionkowski (trzcionk_at_us.edu.pl)
Data: Sat 19 Oct 1996 - 09:37:11 MET DST

Wed, 16 Oct 1996 15:26:54 +0200, Miroslaw Prywata <mpry_at_fuw.edu.pl>
napisal(a):

>Niestety jest jeden maly problem. Przy duzych klastrach bardzo latwo
>zapchac twardy dysk. Przyklad:
>Ksiazka Linux Development Projekt w html zajmuje okolo 3MB (sumujac
>wielkosci plikow) natomiast na partycji z 16kB klastrami zajmuje okolo
>17MB. (tyle bylo wiecej miejsca na dysku po skasowaniu).

No tak ja mialem na 850tce 150MB straconego co jest chyba ciut
przesadzone.

>Tak wiec chyba zrozumiala jest chec zmiany tego (na marginesie ostrzegam
>uzytkownikow np Netscape, zeby nie robili Cache'a na partycji z klastrami
>16kB lub 32 kB -> produkuje on niesamowita liczbe malych plikow po
>kilka (kilkaset bajtow). W rezultacie po chwili mozna miec pelen dysk.
>Niestety w DOSie jedyny sposob na podzielenie dysku to partycja extended i
>dyski logiczne. Wiec - jak sie nie ma ci sie lubi to lubi co sie ma.

wlasciwie to ktos juz napisal o presizer'ze więc chyba jednak się da
tylko ms coś nie bardzo umie.

>Mysle, ze wyjasnilem juz powody dla ktorych warto (chyba jest to
>bezpieczniejsze niz double space i inne wynalazki) dzielic dysk.

Tylko, że mając np. dwie partycje, na każdej wolne 5MB (razem 10MB)
nie można zapisać pliku o rozmiarze 5,5MB i dlatego właśnie nie będę
sobie utrudniał życia. Już wolę zainstalować DRVSPACE, który przy
okazji może skompresuje naprawdę niektóre pliki. Nigdy nie miałem z
nim problemów poza dwoma przypadkami:
- został spowodowany pomyłkowym skasowaniem pliku z obrazem a
następnie użyciu narzędzia UNDELETE. Efekt kompletna sieczka. Należało
wyłączyć zasilanie (bądź nacisnąć RESET o ile to nie SCSI z cache) i
odpalić system i dopiero wtedy UNDELETE potem Restart. To tak dla
używających piszę
- trzeba defragmentować okresowo bo można spotkać się z sytuacją, że
system podczas startu dysku nie zamontuje z powodu defragmentacji.
Należy wtedy zwiekszyc numerek w DRVSPACE.INI by dopuszczał większą
ilość sfragmentowanych kawałków. Najlepiej zrobić to na zapas.

> Mirek
>PS
>A moze ktos ma inna rozwiazanie?????

Piotr Trzcionkowski