Wyniki REFERENDUM (i komentarz)

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_iopan.gda.pl)
Data: Mon 26 Aug 1996 - 12:27:03 MET DST

[Wysyłam po raz drugi na news.nask.org.pl - mam wrażenie, że znów
gdański serwer (sunrise.pg.gda.pl) nie posłał w świat]

Wyniki w pigułce:

Za używaniem ISO-8859-2 w newsach już teraz: 34
Przeciw: 20
Głos nieklasyfikowalny: 1

Razem 55

Cały folder poczty referendowej z 55 listami dostępny jest pod
http://www.iopan.gda.pl/~piskozub/ogonki (70kB). Pochodzi z Netscape 3.0
(Win95) ale daje się go czytać pod Unixem (przynajmniej tymi wersjami,
które nie dzielą listów czterema ^A).

Co z tego wynika? Oczywiście zgadzam się, że niewiele. Był to raczej
sondaż niż referendum, w tym sensie, że nikogo do niczego nie może
przymusić. Świadczy jednak, że moment który musiał kiedyś nadejść
(rozpoczęcia pisania zgodnego z polską ortografią) już nadszedł. Sam do
niedawna nie byłem przekonany (a nawet byłem wrogiem ISO). Jednak zmiany
techniczne (możliwość czytania a nawet wysyłania listów w ISO-8859-2
spod Windows) plus faktyczne rosnące używanie polskich liter wszędzie w
polskojęzycznym Internecie przekonały mnie. To głosowanie utwierdziło
mnie, że to JUŻ.

Są jednak pewne "ale". Jest nadal ok 35% nie mogących / nie chcących
czytać listów "z krzaczkami". Nie wszyscy bdą mogli szybko przejść na
nowy sposób pisania (i czytania) newsów. Zatem, chociaż uważam, że nie
można już w tej chwili mieć do kogokolwiek pretensji za pisanie w ISO,
trzeba jednak znać proporcje. Niektóre grupy związane z listami mają
nadal problemy z bramkowaniem nagłówków (nawet Szymon S. przestał - na
razie - pisać w ISI do news:pl.listserv.sf-f ). Są grupy mniej i
bardziej postępowe technicznie. To głosowanie przeprowadzono tylko w
polipie i pececie (plus ogonki) - inne grupy bardziej "humanistyczne"
mogą nie być aż tak entuzjastyczne.

Jeszcze jedna uwaga: głosowanie dotyczyło newsów. Moim zdaniem pisząc
e-maile należy dostosować się do możliwości adresata (pisać z ogonkami
do kogoś kto nie może ich odczytać mija się raczej z celem ;->).
Podobnie inna jest sytuacja w WWW: tam jeśli to możliwe byłbym za
kilkoma wersjami "dla każdego" gdyż jest to technicznie możliwe.

Ja sam będę więc na pewno pisał ogonkami we wspomnianych wyżej grupach
(polip, pecet) coraz więcej i częściej ( w "ogonkach" w 100% już teraz).
Nie będę na pewno gromił już nikogo zarobienie tego samego. Mam
nadzieję, że po skonfigurowaniu źle działających bramek znacznie więcej
uczestników tych grup/list będzie mogło przynajmniej czytać ISO.

Teraz obiecana lista głosujących.

Podaję najpierw głosy za pozostaniem przy ASCII (bo mniej). Kolejność w
jakiej przyszły na mój serwer:

 1) Tomasz Ku/lakowski <tomkul_at_pg.gda.pl>
 2) Artur Zaworski <magic_at_pc36.mlab.pg.gda.pl>
 3) Tomasz Gromadzki <tomgro_at_eti.pg.gda.pl>
 4) "Gregorio Kus" <Grego_at_RMnet.it>
 5) Piotr Pekala <ppekala_at_phys.amu.edu.pl>
 6) "PPT Warta oddz. Olsztyn" <warta_olsztyn_at_telbank.pl>
 7) Waldemar Dworakowski <waldek_at_wawa.com.pl>
 8) Tomasz Leszczynski <zeton_at_ornak.waw.pdi.net>
 9) Pawel Golik <golik_at_genetique.uvsq.fr>
10) tom415_at_zeus.polsl.gliwice.pl
11) Piotr Zawicki <plz_at_warman.com.pl>
12) kbns_at_zeus.polsl.gliwice.pl (Michal Tyrala)
13) Mirek Maj <mirekm_at_merry.nask.waw.pl>
14) "Gwidon S. Naskrent" <NASKRENT%VM.AMU.EDU.PL_at_plearn.edu.pl>
15) Ewa Bozejewicz <ewula_at_victoria.uci.agh.edu.pl>
16) "Zbigniew Olearczyk" <ZBOLE_at_star.kul.stalwol.pl>
17) Tomasz Papszun <papszun_at_lodz.pdi.net>
18) Michal Karlik <mkarlik_at_psk2.amu.edu.pl>
19) Jan Grylicki <janko_at_silesia.ternet.pl>
20) Miroslaw Jaworski <mjaw_at_atm.com.pl>

Kilka ciekawszych fragmentów z listów za ASCII:

> [...]

> zeby nie uzywac polskich znakow, bo ma duze problemy z konfiguracja tego,
> co i tak z duzym trudem udalo sie zalatwic. Pieniadze w Akademii Medycznej
> ida na sprzet diagnostyczny, i nikt nie mysli o komputerach czy internecie.

Miroslaw Jaworski <mjaw_at_atm.com.pl>:
> Szczytna idea... i dla Polakow bylaby doskonala.
> Ale skoro w calym wielkim swiecie nie uzywa sie zadnych ogonkow,
> kreseczek i kropeczek, to czemu niby sie odrozniac...
>
> Dlatego narazie jestem na <nie>, choc przekabacic mnie nietrudno. Jesli
> tylko bedzie rozsadnie umotywowana koniecznosc przejscia na ISO-...,

Głosy za ISO-8859-2:

 1) MACIEJ PASZKOWSKI <cyber_at_rudy.mif.pg.gda.pl>
 2) Tomasz Kłoczko <kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl>
 3) Zbigniew Zych <zych_at_onet.pl>
 4) aksamit_at_uci.agh.edu.pl (Grzegorz Aksamit)
 5) Marcin Debowski <agatek_at_urethan.chem.pg.gda.pl>
 6) Artur Lipowski <artur_at_tpg.krakow.pl>
 7) Michal Dombrowski <digital_at_mat.uni.torun.pl>
 8) "Romuald Zylla, Tech.Univ. of Łódź Poland" <zylla_at_lodz1.p.lodz.pl>
 9) "Janusz A. Urbanowicz" <alex_at_p327.phys.uni.torun.pl>
10) Artur Bartnicki <archie_at_insert.igo.wroc.pl>
11) Michal Mierzwa <mmierzwa_at_us.edu.pl>
12) Michal.Rolka_at_igo.katowice.pl (Michal Rolka)
13) Slawomir Bialek <civic_at_silesia.ternet.pl>
14) Piotr Piatkowski <kompas_at_uci.agh.edu.pl>
15) Antek Sawicki <tenox_at_waw.ids.edu.pl>
16) Andrzej Szyszkiewicz <Andrzej.Szyszkiewicz_at_data.slu.se>
17) Szymon Sokol <szymon_at_uci.agh.edu.pl>
18) Marcin Klimowski <marcin_at_usk.pk.edu.pl>
19) Michał Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
20) "Slawomir Mateuszczyk" <SLAW_at_gazeta.pl>
21) js_at_uci.agh.edu.pl (Jaroslaw Strzalkowski)
22) Krzysztof Jacewicz <jaca_at_koti.com.pl>
23) "Grzegorz Szyszlo" <ZNIK_at_pluton.pol.lublin.pl>
24) keplicz_at_bull.mimuw.edu.pl (Piotr Kęplicz)
25) Radek Raciniewski <dhe2_at_mofnet.gov.pl>
26) Andrzej Bednarek <abednare_at_cc1.p.lodz.pl>
27) Piotr Kucharski <chopin_at_sgh.waw.pl>
28) Wojciech Myszka <myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl>
29) Piotr Klaban <makler_at_man.torun.pl>
30) Rafal Lukawski <budda_at_dumb.iinf.polsl.gliwice.pl>
31) "Jarek Witkowski" <J.Witkowski_at_merkury.pol.lublin.pl>
32) tlukasz_at_students.mimuw.edu.pl (Tomasz Lukaszewicz)
33) Rafal Maszkowski <rzm_at_torun.pdi.net>
34) Wojtek Sylwestrzak <W.Sylwestrzak_at_icm.edu.pl>

Ciekawsze - moim zdaniem - fragmenty listów z głosami za ISO-8859-2:

> [...]

> polskich liter.

"Grzegorz Szyszlo" <ZNIK_at_pluton.pol.lublin.pl>:
> Pomimo ze ja jeszcze widze robaczki, jestem za tym
> aby wysylac listy z polskimi znakami ISO na wszystko co sie da.
> Jest to jedyny motor, ktory moze zmusic wszystkich dostawcow
> oprogramowania do akceptacji tej normy.

 Rafal Maszkowski <rzm_at_torun.pdi.net>:
> JESTEM ZA
>
> z tym, że jeżeli ktoś nie posiada systemu, który pozwoli taki list
> odebrać (ma ZX Spectrum?) należy go oszczędzić i wysyłać mu prywatne

INNE, których nie potrafłem sklasyfikować:

1) Mohamed_at_INTERTELE.PL

> W Internecie siedze od kilku tygodni wiec nie mam tyle doswiadczenia
> co inni. Mysle jednak ze powinnismy zaczac uzywac polskich liter -
> ISO-8859-2 pod warunkiem, ze bedzie to dla wszystkich
> czytelne (w twoim liscie o tym referendum zamiast
> niektorych polskich liter mam glupie krzaczki).
> Nie wiem gdzie to zmienic - mam win95 PL. Rowniez
> na polskich stronach WWW wiekszosc polskich liter sie
> sypie.

Pytanie brzmiało: czy używać poskich znaków (ISO) już teraz.
Mohamed_at_INTERTELE.PL na to pytanie IMHO nie odpowiedział.

*****

Na koniec trzy głosy poddające w wątpliwość sam sens referendum:

"PPT Warta oddz. Olsztyn" <warta_olsztyn_at_telbank.pl>:
> Jacku, uwazam ze takie referendum powinien przeprowadzac Michal
> Jankowski albo ktos a AGH.

Michał Jankowski (o czym sam mnie kiedyś zapewnił w liście) nie ma czasu
nawet na głosowania w sprawie utworzenia nowych grup. Natomiast czemu
AGH? Czyżby mieli monopol na "ogonki" w RP? ;-)

Michał Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>:
> Popieram Twoją inicjatywę, jednak myślę, że głosowanie powinno być
> przeprowadzone po wakacjach.

Może i tak. Jednak jak długo można było czekać?

Rafal Maszkowski <rzm_at_torun.pdi.net>:
> Wątpię w sens takiego głosowania. Poza tym w okresie urlopowym termin
> tygodniowy jest za krótki (pomijając to, że artykuł gdzieś utknął).

To rzeczywiście problem. Może byłoby sensowne dać jeszcze z tydzień na
dodatkowe głosy i ogłosić "wyniki wersja 1.1" 2 września. Osobiście
wątpię czy to by wiele zmieniło.

Pozdrawiam wszystkich głosujących za i przeciw. Proszę o głosy
komentrarza (sam w końcu też dodałem swój komentarz do wyników)

Na razie

JP.

--
Jacek Piskozub
	Institute of Oceanology PAS, Sopot, Poland