Re: Myszki. Jak to podlaczyc?

Autor: Krzysztof Rudnik (rudnik_at_jantar.ias.wat.waw.pl)
Data: Wed 14 Aug 1996 - 21:23:07 MET DST

In article <32119A3D.B85_at_ajax.umcs.lublin.pl>, Tomek Rubaj <trubaj_at_ajax.umcs.lublin.pl> writes:
> Na czym polega problem?
> Znajomy musi zbadac zachowanie sie myszek (nie tych komputerowych) pod
> wplywem jakichs tam lekarstw. Buduje labirynt i chce umiescic w
> instotnych miejscach fotokomorki, zeby wiedziec ile razy taka myszka
> tamtedy przejdzie.
> I teraz pytanie: Jak to podlaczyc do peceta (tanio i skutecznie)?
> Czy da sie moze to podlaczyc do Centronics? Jesli nie bezposrednio to
> jak?
> Fotokomorek bedzie chyba z piec (nie wiecej niz 8).
> Ja mam sie zatroszczyc o oprogramowanie tego (zatroszcze sie w razie
> [...]

W jednej z wczesniejszych odpowiedzi ktos podal , za dostepne sa 4 linii
we-wy. Zalozny ze tak jest bo ja nie wiem dokladnie.

Sa dwie metody:

1. Cyfrowa:

    Wolne _wyjscia_ (starczy jedno) mozna wykorzystac do sterowania
multiplekserem, ktory wybiera odpowiednie fotokomorki. Najproscie 74157, jedna
linia sterujaca 4 wyjscie z multiplekserow na port rownolegly i mamy 8 wejsc.
odczytywanych na dwa razy. Inne multipleksery daja wiecej wejsc.

2. Analogowa:

    Wyjscia mozna wykorzystac do podania napiecia, i tym samym wlaczenia
odpowiedniej fotokomorki. Np. jesli sa to zwykle fototranzystory, to na emitery
(npn) podajemy wyjcia centronicsa. Kolektory razem na jedno wejscie (zakladajac
ze jest tam rezystor do plusa) Sterujemy podajac na wyjscia wszedzie jedynki z
wyjatkiem jednego . Stan tego fototranzystora odczytujemy z wejscia. Metoda
nieladna i nie do konca przemyslana, nie wiem czy tam jeszcze nie trzeba bedzie
dodac jakis diod (na przyklad).

Polecem metode 1 z tym ze trzeba wykombinowac zasilanie dla multipleksera.

W razie klopotow pytaj.

Krzysiek Rudnik
rudnik_at_jantar.ias.wat.waw.pl