Re: V-Fat w starym DOS-ie

Autor: Slawomir Bialek (civic_at_silter.silesia.ternet.pl)
Data: Sat 20 Jul 1996 - 12:45:23 MET DST

Mariusz Mroczkowski <Mariusz.Mroczkowski_at_p9.f54.n480.z2.fidonet.org> wrote:

 SB> a czemu?
 SB> obojetnie gdzie ten drugi (czy nawet trzeci i czwarty) dysk jest
MM> Ale nieobojetne jesli nie zostal wgrany driver na dysk >528MB, bo w tym wypadku
jaki driver i kto go mial wgrac? :-) nie lapie
MM> co ma systemowi powiedziec ze to LBA, skoro BIOS/CMOS nie ma info o dysku...

a co i po co ma mu powiedziec? system ma sam sobie sprawdzic czy dysk
jest w stanie robic LBA czy nie, jesli dysk potrafi LBA to tego uzywa,
jesli nie to tego nie uzywa.....
kurcze ktos z nas zle rozumie termin LBA :)
na razie powiem to co ja wiem, moze ktos mnie poprze, albo poprawi

LBA oznacza Linear Block Adress (tlumaczenia sie nie podejmuje, bo jeszcze
wyjdzie kolejny informatyczny potworek jezykowy :-> )

Od zawsze jest to stosowane w dyskach SCSI, a ostatnio (no, troche czasu
juz minelo) pojawilo sie w specyfikacji ATA-2.

Jesli juz mamy dysk LBA (o takich mowimy) to wtedy dobry system operacyjny
(Linux, OS/2, w tym wypadku i Win'95) bedzie wlasnie tego uzywal do komunikacji
z dyskiem zamiast odwolan typu strona x, cylinder y, sektor z.
Jesli trafi sie dysk, ktory o LBA nie slyszal, to wtedy SO moze uzyc
adresowania CHS (cylinder,head,sector)
Ale dobry SO nie potrzebuje zadnej informacji o geometrii
dysku z BIOS/CMOS. Jak cos chce od dysku to podaje nr sektora i juz.
(nie jestem pewien do konca co do Windows, ale Linux, uzywa adresowania
LBA w odwolaniach do dysku kiedy tylko moze
(przy okazji "slightly faster" podobno ;)
a jak nie moze to dopiero wtedy Cylinder/Head/Sector )

A moze ze chodzi Ci o ta informacje w Cmosie, ktora sie podaje przy geom.
dyskow: Normal/Large/LBA. Czemu sluzy podawanie tej informacji w CMOSie?
Wg mnie SO, ktore nie dorosly calkowicie do samodzielnej obslugi dysku jak
np. Dos. Dos odwoluje sie do dysku poprzez Bios wlasnie uzywajac wspomnianej
wyzej geometrii cylinder/strona/sektor. Niestety tworcy Dos'a ograniczyli
numer cylindra do 10 bitow co daje max. 1024 cylindrow, a wspolczesnym
twardym dyskom, to tak jakby nie wystarcza. Wobec tego mamy mozliwosc
wlaczenia w biosie tzw. tryb Large albo LBA, ktore to spowoduje, ze dos
otrzyma geometrie dostosowana do jego mozliwosci, a Bios przed odwolaniem sie
do dysku zrobi konwersje z tego co zada dos do prawdziwej _logicznej_ geometrii
dysku w przypadku trybu LARGE, albo na bezwgledny numer sektora w wypadku
trybu LBA, i dopiero po tej konwersji wysle zadanie do dysku.
Ale nie ma to nic do dzisiejszy Systemow Operacyjnych bo one biosu
nie uzywaja... i nawet win'95 :) to info Normal/lba/large nie jest potrzebne

to tyle, co o tym sadzicie :) ?

pozdrawiam
slawek

ps. ide poogladac zrodla Linuxa :) w tej sprawie

--
Jezeli nie potrafisz poprawnie skonfigurowac programu do news
i czesto widzisz `robaczki' zamiast polskich literek - zobacz