Re: V-Fat w starym DOS-ie

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 22 Jul 1996 - 14:01:23 MET DST

Slawomir Bialek (civic_at_silter.silesia.ternet.pl) wrote:
: MM> co ma systemowi powiedziec ze to LBA, skoro BIOS/CMOS nie ma info o dysku...
: a co i po co ma mu powiedziec? system ma sam sobie sprawdzic czy dysk
: jest w stanie robic LBA czy nie, jesli dysk potrafi LBA to tego uzywa,
: jesli nie to tego nie uzywa.....
: kurcze ktos z nas zle rozumie termin LBA :)
: na razie powiem to co ja wiem, moze ktos mnie poprze, albo poprawi
: LBA oznacza Linear Block Adress (tlumaczenia sie nie podejmuje, bo jeszcze
: wyjdzie kolejny informatyczny potworek jezykowy :-> )
: Jesli juz mamy dysk LBA (o takich mowimy) to wtedy dobry system operacyjny
: (Linux, OS/2, w tym wypadku i Win'95) bedzie wlasnie tego uzywal do komunikacji
: z dyskiem zamiast odwolan typu strona x, cylinder y, sektor z.

Niestety - LBA to nie tylko oznacza ten termin. A moze inaczej - doklejono
mu takze drugie znaczenie - translacji geometrii.
BIOS z LBA oprocz [byc moze] odwolywania sie do dysku przez numer sektora,
a nie CHS, przedstawia takze ten dysk z jakas liczba glowic i
sektorow/sciezke, odpowiednia do wielkosci dysku.
A system operacyjny bez pomocy BIOS nie zawsze wie, od ktorego
sektora [logicznego] zaczyna sie partycja opisana w MBR , ze startuje
od 525/0/1, jesli sie nie domysli, ze dany dysk 'ma' 32 glowice.
Owszem - troche mozna wywnioskowac z faktu, partycja sie konczy np na
829/31/63.

: Ale dobry SO nie potrzebuje zadnej informacji o geometrii
: dysku z BIOS/CMOS. Jak cos chce od dysku to podaje nr sektora i juz.
: (nie jestem pewien do konca co do Windows, ale Linux, uzywa adresowania
: LBA w odwolaniach do dysku kiedy tylko moze
: (przy okazji "slightly faster" podobno ;)
: a jak nie moze to dopiero wtedy Cylinder/Head/Sector )

Jestes pewien na 100%? Byc moze wreszcie to zmienili, ale w takich sunach
'geometrie' dysku nalezalo podac, mimo ze uzywajac dysku SCSI [a innych
podlaczyc sie tam nie da] nawet nie mozna uzyc odwolan typu CHS,
nie wspominajac o tym, ze np ilosc sektorow na sciezke jest zmienna.

P.S. DOS wydaje sie widziec nawet dosc poprawnie dysk ze zmieniona
geometria (czyli formatujemy na jednej, potem zmieniamy 'rozmiary'
i dzialamy na innej), ale zabootowac sie nie potrafi...

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |