Re: Excel (Bylo Re: OS/2 preoladed vendors)

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Thu 18 Jul 1996 - 15:15:08 MET DST

On Thu, 18 Jul 1996 11:55:52 +0200 Wojciech Galazka wrote:

>Napisz cos wiecej o tym Excelu. Mam uczyc studentow tego programu,
>czy warto? Co jest w nim zle?

pytanie bylo co prawda nie do mnie, ale na liscie, wiec chyba moge
dorzucic pare zdan?

Otoz, ja gdybym mial uczyc studentow nie uczylbym ich ani Excel'a
ani 1-2-3, ani Quattro Pro, ani zadnego innego "przypadku szczegolnego".
Uczylbym ich po prostu poslugiwania sie arkuszem kalkulacyjnnym.
Podstawowe mechanizmy sa we wszystkich te same
   (jezeli zapomnimy o cudownym, aczkolwiek nie udanym komercyjnie
    [z winy Slawkow Duchnowskich]
    spreadsheet'cie Lotusa
    [nie moge sobie przypomniec jak sie nazywal,
     a tak mi ie podobal, starosc... :-(((],
    ktory zerwal z idea "sztywnej wymiarowsci")
a uczenie CALEGO Excel'a uwazam za marnowanie czasu - jesli ktos
bedzie potrzebowal czegos szczegolnego, a zna zasady ogolne,
to z HELPem da sobie rady. A i przesiadzie sie bez trudu na Lotusa
czy Quattro, czy co tam jeszcze. Excel'a to mozna uczyc sekretarke,

  bo to stworzenie z reguly glupie i i tak nie pojmie zasad ogolnych,
  wrecz przeciwnie: sama z siebie (do dzis nie przestaje mnie
  to zdumiewac) bedzie sie domagac nie WYJASNIEN lecz instrukcji
  dla malpy: typu nacisnij F7 potem ^C potem AltZ (czy odpowiednik
  tych dzialna z mysza po ikonach, bez zadnego zastanawiania sie
  nad znaczeniem tego co na ikonie widnieje, jaki ma zwiazek
  z wykonywana funkcja); mozecie mi wierzyc - mam az
  za duzo doswiadczen w uczeniu ludzi poslugiwania sie programami.

natomiast STUDENTA trzeba uczyc (IMHO) spreadsheet'u.

Idac tym tokiem - na lekcje spreadsheet'a wybralbym arkusz prosty,
ktory bedzie chodzil szybko jak burza i nie przytlaczal
(bogactwem funkcji) poczatkujacych.
W zupelnosci wystarczy do tego celu spreadsheet z M$ Works czy IBM Works.
Ewentualnie STARA wersja 1-2-3 czy Quattro Pro, albo i Excel'a
(zanim go M$ spie*** po kupieniu)

Grego