Re: ISDN, bylo: Modemy w ogolnosci, bylo o rejestracji

Autor: Raphael Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Wed 17 Jul 1996 - 15:44:31 MET DST

tmo_at_connie.ots.utexas.edu (Tomasz Orzechowski) wrote:

>Jest, dokladnie 2.28 raza szybsze przy uzyciu 1 kanalu B. Nawet
>jezeli trzeba dorzucic sygnalizacje to i tak conajmniej 2 razy
>szybsze. Bo tez podlega kompresji dokladnie tak jak modemy. No i
>czesto ISDN to 2 kanaly B czyli 128kbps + sygnalizacja na boku
>calkiem. A to juz uczciwe lacze jak na biuro czy mieszkanie.

Nalezaloby dodac, ze obecnie powszechnie uzywane sa dwa
protokoly przesylania danych po ISDN:

X.75 - pelna predkosc (64kb)
V.110 - tylko 38,4kb (luki wypelniane sa zerami). Protokol ten
        jest historycznie zwiazany z pierwszymi emulacjami
        modemu na ISDN. W takim wypadku ISDN device widziane
        jest jako zwykly COMx. Obecne emulacje sa juz oparte
        na X.75 i umozliwiaja szybszy transfer.

V.110 nie pozwala na sprzeganie kanalow (nie oplaca sie zreszta),
do tego potrzebny jest tzw. protokol HDLC, ktory jest uzywany
przez kanaly B i kanal D. Dopiero wtedy mozliwe jest sprzeganie
kanalow.

>To wszystko powyzej by bylo o prywatnych ludziach. Firmy do tego moga
>dodac serwisy ktore sa dostepne tylko przez ISDN. Bo ISDN to
>Integrated Services Digital Network - wideokonferencje, rozne
>specjalizowane serwisy, itd, itp.

Nie tylko firmy. Tu w *.de przez kazda centrale telefoniczna
oferowany jest service, ktory sie zwie "Dreierkonferenz"
(deu. konferencja w 3-ke). Umozliwia to polaczenie trzech
delikwentow i wymiane informacji (audio, video) pomiedzy nimi.
Jezeli oganiczymy sie do audio, nie potrzeba zadnego specjalnego
sprzetu - telefon wystarczy.

Inna zaleta dla prywatnego uzytkownika jest fakt, ze otrzymuje
on 3 rozne numery telefoniczne (dalsze siedem otrzyma jak
doplaci). Rownoczesnie moga byc jednak prowadzone dwie rozmowy
(2 x B-kanal). Jezeli oba kanaly sa zajete i ktos zadzwoni
to otrzymuje on poczatkowo normalny sygnal, a u "zadzwonionego"
slychac w sluchawce "puk-puk" (aktywny service "Anklopfen" -
deu. pukanie). "Zadzwoniony" moze wowczas zaparkowac prowadzona
rozmowe i polaczyc sie z dzwoniacym, pogadac i takze zaparkowac
aby powrocic do pierwszej rozmowy, pogadac i ...

> ... IP po ISDN to teraz chyba sie
>dopiero popularne robi. No i jest to technologia zrobiona z cyfrowymi
>transmisjami jako celem, nie dodatkiem.

Chyba nawet dalej niz "robi sie". W *.de prawie kazdy I-Net POP
ma mozliwosc dostepu przez ISDN (inna sprawa jest struktura I-Net'u
w *.de. Czasami ISDN nie daje zadnych kozysci, bo POP's sa dalej
laczaone miedzy soba takze poprzez 1 kanal - czyli 64kb. Tak wiec
skrzydla mozna rozwinac, jak jestes akurat sam u POP'a). Z drugiej
strony, latwo jest dla provider'ow otrzymanie np lacza 2MB
(2 Megabyte = 32 x 64kb - czyli sprzegniete 32 B-kanaly lacza
"ISDN primary multiplex"). Takie lacze moze dostac kazdy - idzie
sie na poczte i wypelnia druczek.

Ja u mojego providera wyciagam np. przy ftp okolo 6-7kb/s,
czyli jakies 2,5 raza szybciej niz V.32.

Rafal