Re: Klopoty z DOS-em

Autor: Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Wed 20 Dec 1995 - 00:35:45 MET

In article <4asu9k$pni_at_hades.polsl.gliwice.pl>
from 15 Dec 1995 22:53:40 GMT
stanley_at_zeus.polsl.gliwice.pl (Stanislaw Jedrus) wrote:

> 2 - interesuje sie systemami operacyjnymi do tego stopnia ze
> przejrzalem wiekszosc low-level zrodlowek linux-a ...

A slyszales juz o nowym osie GNU ? Nazywa sie (ma sie nazywac)
HURD (Hird of Unix Replacing Deamons). Bazuje na CMU mach'u
i posiada multikernel (tudziez multiserver) architekture.
Uzytkownik bedzie mial do dyspozycji POSIX API, przy czym
wykozystane bedzie mach'owskie "System Call Redirection".
Znaczy mach bedzie przechwytywal wszystkie wywolania systemowe
i przekazywal je dalej do odpowiedniej C-Library albo do
jakiegos innego servera (kernela), ktory to nie musi koniecznie
pracowac na tej samej maszynie. HURD ma byc standartowo waposazony
w TCP/IP a takze inne, nie koniecznie typowo sieciowe protokoly,
np. CCITT (V.22bis, V.32). Inna ciekawa rzecza sa tzw. translatory.
Wszystkie operacje na plikach nie beda odbywaly sie bezposrednio
przez Mach-Port, ktory umozliwial dostep do danych, lecz za pomoca
wlasnie translatorow. Te moga wykonywac wiele roznych operacji na
czytanych (albo pisanych) danych zanim zostana one przekazane do
uzytkownika. To pozwala latwo implementowac np. komprymujace
filesystem'y. Inne zastosowanie translatorow to tzw. transparent-ftp.
Wystarczy polaczyc odpowiedni translator z knotem np. /ftp i wejsc
do katalogu /ftp/sunsite.unc.edu:anonymous:user_at_domain aby znalezc
sie na ftp'ie sunsite.

Aktualna wersja HURD'a jest juz bootable (piekny polski), wspomaga
shared libs i posiada server (kernel) dla ext2fs oraz gcc i emacs.
Mozna ja sobie zciagnac jako "snap-shut" (pre-alpha-code) z
ftp://alpha.gnu.ai.mit.edu/gnu. Inne zrodla to:

Unafficial GNU Hurd FAQ:
http://www.ucalgary.ca/~gord/hurd/hurd-faq.txt
e-mail do <gord_at_enci.ucalgaryca> Subject: send hurd-faq

Hurd Mailing list:
<hurd-announce-request_at_gnu.ai.mit.edu>

Info:
http://www.cd.pdx.edu/~trent/gnu/hurd/hurd.html

Sam jeszcze nie widzialem tych URL'i dlatego nie gwarantuje, ze
sa aktualne. Wlasnie czytalem artykul o HURD'zie i sam zaraz
zabiore sie za WWW.

Ciao, Rafal

| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |