WIN95 a inne OSy

Autor: _at_elpis.sgh.waw.pl
Data: Mon 18 Dec 1995 - 12:24:36 MET

Niestety cala dyskusje nad wyzszoscia jednego OSa nad drugim uwazam za
bezzasadna z bardzo prostego powodu. WIN95 adresowany jest nie do znawcow
komputerow, programistow i ludzi potrzebujacych zaawansowanej
wielozadaniowosci, ochrony danych czy innych bardzo waznych cech systemu
operacyjnego. On jest przeznaczony dla ludzi ktorzy nigdy nie widzieli
komputera i wcale nie maja zamiaru w pelni wykorzystywac jego mozliwosci.
Dla sekretarek i biurw o ktorych inteligencji juz tutaj pisaliscie.
Tacy ludzie chca systemu ktory bedzie banalny w obsludze i zapewni
jedynie uruchomienie edytora tekstu czy arkusza kalkulacyjnego, ktory
zawsze pomoze, poprowadzi za reke (wizards?). Szukaja takiego systemu
ktory sam sie zainstaluje w 15 minut bez pytan o rzeczy o ktorych ci nie
maja pojecia. Systemu ktory bedzie postepem w stos. do WIN 3.11, a
niewatpliwie WIN95 taki postep stanowi. Tak wiec porownywanie WIN95 do
OS/2 czy Linuxa jest calkowicie bezsensowne - te systemy sa adresowane do
roznych uzytkownikow bo jak ktos juz tu powiedzial OS/2 nie na kazdym
komputerze sie zainstaluje a jego instalacja wymaga sporo umiejetnosci
nie mowiac joz o optymalizacji tego systemu. Tego problemu nie ma z WIN95
ktore instaluja sie same a optymalizacji praktycznie nie mozna nawet
przeprowadzic ( nawet wielkosci cache nie da sie ustawic bo system
dobiera ja " optymalnie " ).
Nie chce byc odebrany jako adwokat diabla jednak uwazam ze dla prostych,
szarych uzytkownikow WIN95 jest dobra alternatywa, zas bardziej
zaawansowani powinni zainteresowac sie czyms bardziej zaawansowanym
( 0s/2, linux ) i oby ta alternatywa byla dalej mozliwa.

PS: U mnie WIN95 wykryl poprawnie konfiguracje mimo ze nie mam sprzetu
PnP a na mojej 3.5 letniej karcie graf. (noname WDC3031) moge robic
zmiane rozdielczosci w locie a Wintach 1.2 pokazuje wartosc > 20
( na win3.11 - ok.15 )