Re: Jeszcze o PCI

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Mon 11 Dec 1995 - 20:24:59 MET

> Chodzi mi o porownanie DX4/100Mhz z DX4/120Mhz. Nie w sensie benchmarkow
>samego procesora lecz w sensie osiagow calego systemu, w kazdym z trzech
>mozliwych ustawien DX4/100Mhz, tzn:
> 1. PCI 20 MHz
> 2. PCI "przezylowane" na 40Mhz
> 3. PCI "asynchroniczne" tzn. plyta 40Mhz a PCI 33MHz

Grego! 20% zysk predkosci procesora to dosc duzo, jest to zauwazalne, nie
tylko w testach. Co do PCI:

1. przy 20MHz rzeczywiscie osiagi maszynki spadna, w dodatku w niektorych
przypadkach beda gorsze niz z poprzednim procesorem. Ogolnie - jesli tak
masz miec ustawione to powaznie zastanow sie nad tym upgrade - co
bardziej cie interesuje - czy wydajnosc cpu, czy wydajnosc urzadzen
zewnetrznych.

2. Rozwiazanie to jest najwydajniejsze, jednak moga pojawic sie problemy,
zwlaszcza jesli sa slabe karty w zbyt duzej ilosci w dodatku. Jesli
jednak masz 2 porzadne karty, to powinny wytrzymac 40MHz, choc nie jest
to regula (trzeba sprawdzic eksperymentalnie). Jesli udaloby Ci sie
zmusic maszyne do pracy w taki sposob to zyskasz sporo na predkosci.

3. Rozwiazanie jesli chodzi o wydajnosc porownywalne z 1szym, w
niektorych przypadkach nieco szybsze. W przeciwienstwie do 2 powinno
zawsze dzialac, jesli oczywiscie plyta na to pozwala.

Wnioski: najlepiej pozycz na poare dni ta plyte i procesor, wsadz swoje
karty i zobacz jak dziala przy ustawieniu 2. Jesli nie pojawia sie
problemy, to wymien oczywiscie, zwlaszcza ze jak piszesz, masz to za
darmo. jesli nie bedzie pracowac poprawnie, to przeanalizuj dokladnie
swoje potrzeby i oprogramowanie ktorego uzywasz. jesli bardziej zalezy Ci
na predkosci obliczen czy transferach miedzy procesorem a pamiecia zmien
procesor, jesli natomiast bardziej interesuje Cie wydajnosc urzadzen
zewnetrznych zostan przy tym co masz. Z drugiej strony, stwierdzilem np.
ze roznica miedzy 40MHz a 20MHz PCI wcale nie jest dwukrotna. 20MHz jest
wolniejsze, ale znacznie mniej niz wynikaloby to z roznicy czestotliwosci.
Jesli mozna na zakonczenie przyfilozofowac, to polecalbym jak zwykle VLB,
ktore jest szybsze niz PCI, a przy 1-2 kartach rownie dobre no i
pozbawione opisanego przez Ciebie problemu :) A ze przestarzale jak
niektorzy usiluja nam wmowic? trudno... procesor 486 to takze przezytek :)

>(w przeciwienstwie do VLB, w ktorej jedna karta moze chodzic nawet na 50Mhz
>jak to robilo wielu uzywajacych Intela 486DX/50Mhz)

zapewniam, ze i przy dwoch kartach i procesorze dx4/100 (2x) pracowalo
zupelnie poprawnie :) kwestia kart tylko i wylacznie...

karpio