Jeszcze o PCI

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Mon 11 Dec 1995 - 10:45:02 MET

  Mam pytanie, na ktore moga odpowiedziec chyba tylko koledzy z firm
komputerowych.
  Chodzi mi o porownanie DX4/100Mhz z DX4/120Mhz. Nie w sensie benchmarkow
samego procesora lecz w sensie osiagow calego systemu, w kazdym z trzech
mozliwych ustawien DX4/100Mhz, tzn:
  1. PCI 20 MHz
  2. PCI "przezylowane" na 40Mhz
  3. PCI "asynchroniczne" tzn. plyta 40Mhz a PCI 33MHz

Czy to trzecie wogole jest stosowane?
O drugim slyszalem, ze nie powinno byc wogole robione, nawet kiedy ma sie
tylko jedna karte w slocie PCI i nawet jesli ona spokojnie wytrzymuje
(w przeciwienstwie do VLB, w ktorej jedna karta moze chodzic nawet na 50Mhz
jak to robilo wielu uzywajacych Intela 486DX/50Mhz)

Ogolnie - wydaje mi sie, ze "jedyne sluszne rozwiazanie to 1.
I tu pytanie: na co mi podniesc o 20% wydajnosc procesora (teoretyczna co
gorsza) jesli przy tym bede musial obnizyc o 40% czestotliwosc PCI co
z pewnoscia spenalizuje osiagi calego systemu (video, pamieci masowe).

Grego

P.S. Mam okazje zamienic za darmo mojego Intela 100MHz wraz z plyta,
     na AMD120Mhz. I wcale nie jestem pewien czy powinienem skorzystac.

Zaznaczam, iz chodze pod OS/2 i pod Linuxem, a multitasking wykorzystuje
w sposob naprawde "ciezki", wiec wydluzenie sredniego czasu dostepu do
pamieci wirtualnej nie bardzo mnie urzadza.

Z drugiej strony, jak pokazaly moje smutne doswiadczenia z przejsciem
z ISA na PCI - teoretyczne osiagi busu niewiele maja wspolnego z osiagalnym
praktycznie troughput'em. Wiec moze obnizenie czestotliwosci pracy PCI
z 33Mhz na 20Mhz nie spowoduje zadnego zauwazalnego efektu?

--
Gregorio Kus       Grego_at_RMnet.it       gkus_at_envirolink.org