Re: Jeszcze o PCI

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Tue 12 Dec 1995 - 03:51:24 MET

On Tue, 12 Dec 1995 02:08:23 +0100 Andrzej Karpinski wrote:

>Grego! 20% zysk predkosci procesora to dosc duzo, jest to zauwazalne, nie
>tylko w testach. Co do PCI:
>
>1. przy 20MHz rzeczywiscie osiagi maszynki spadna, w dodatku w niektorych
>przypadkach beda gorsze niz z poprzednim procesorem. Ogolnie - jesli tak
>masz miec ustawione to powaznie zastanow sie nad tym upgrade - co
>bardziej cie interesuje - czy wydajnosc cpu, czy wydajnosc urzadzen
>zewnetrznych.

Na 32MB pamieci mnie nie stac a dopiero przy takiej moglbym nie przejmowac
sie dostepem do HD (swap). Zreszta nawet i w to nie wierze - gdybym mial
32 zaczalbym sobie pozwalac na wiecej i za miesiac marzylbym o 64MB :-))))

>2. Rozwiazanie to jest najwydajniejsze, jednak moga pojawic sie problemy,
>zwlaszcza jesli sa slabe karty w zbyt duzej ilosci w dodatku. Jesli
>jednak masz 2 porzadne karty, to powinny wytrzymac 40MHz, choc nie jest
>to regula (trzeba sprawdzic eksperymentalnie). Jesli udaloby Ci sie
>zmusic maszyne do pracy w taki sposob to zyskasz sporo na predkosci.

To rozwiazanie raczej odpada: standard PCI jest znacznie "sztywniejszy"
od VLB i dla mnie to zaleta a nie wada - nie ma problemow typu: ta karta
pracuje tylko z ta motherboard, albo ten SCSI sie gryzie z ta SVGA.
Przezylowanie PCI, nawet jesli w tej chwili wszystko mi zadziala, wcale
mnie nie urzadza. Ja co miesiac zmieniam cos w komputerze
(z kazda wyplata :-). Nie zamierzam za kazdym razem sie obawiac
"pojdzie czy nie", ani dodawac sobie problemow kiedy nie pojdzie.

>3. Rozwiazanie jesli chodzi o wydajnosc porownywalne z 1szym, w
>niektorych przypadkach nieco szybsze. W przeciwienstwie do 2 powinno
>zawsze dzialac, jesli oczywiscie plyta na to pozwala.

Dlatego pytalem o jakies benchmarki. Nietrudno wyobrazic sobie jakie
skutki (jakosciowo) ma praca MB niesynchroniczna z PCI, ale jakie
te skutki beda "ilosciowo" (tzn. w konkretnych liczbach) to chyba nikt
nie potrafi przewidziec.

[tu wycinam rady, ktorych sam moglbym sobie udzielic]
{Karpio - z cala sympatia: ja nie pytalem "co wybrac"
tylko o konkretne wyniki testow}
>Jesli mozna na zakonczenie przyfilozofowac, to polecalbym jak zwykle VLB,
>ktore jest szybsze niz PCI, a przy 1-2 kartach rownie dobre no i
>pozbawione opisanego przez Ciebie problemu :) A ze przestarzale jak
>niektorzy usiluja nam wmowic? trudno... procesor 486 to takze przezytek :)

Tu nie chodzi o wmawianie. Nie chodzi rowniez o to czy przestarzale czy nie.
To po prostu gorszy standard. Po pierwsze - zbyt elastyczny tzn.
"niedookreslony" albo "niedodefiniowany do konca".
Po drugie - bez przyszlosci.
Po trzecie - karty ktore potrafia w pelni wykorzystac PCI
dopiero sie pojawia - PCI jest bardzo mlode.
Po czwarte - poniewaz co miesiac zmieniam cos w komputerze, wiec musze
brac pod uwage, co zrobic ze "starociami". Komu i za ile sprzedam za rok
plyte matke VLB czy jakakolwiek karte VLB?

>zapewniam, ze i przy dwoch kartach i procesorze dx4/100 (2x) pracowalo
>zupelnie poprawnie :) kwestia kart tylko i wylacznie...

wierze
ale nie zamierzam sie wciaz bawic w poszukiwania takich dwu,
ktore beda chcialy ze soba ...
(tak juz chodza lata dlugie: jedno chce to nie chce drugie :-)))

Pozdrawiam serdecznie

Grego

--
Gregorio Kus       Grego_at_RMnet.it       gkus_at_envirolink.org