Re: Licencja i klucz

Autor: Rachowiak P. (rachp_at_hum.amu.edu.pl)
Data: Fri 24 Nov 1995 - 08:36:35 MET

sduchnow_at_ix.netcom.com (Slawek Duchnowski) wrote:

>To wszystko jest do dupy. Kupujac soft nie mamy na mysli konkretnej
>dyskietki tylko jej zawartosc. (patrz licencje)
>Klucze i ich gubienie to wewn. problem producenta software, jesli ktos
>zapalcil za prawo UZYTKOWANIA programu (patrz licencja) to ma prawo
>go uzytkowac zgodnie z warunkami licencji i tyle.

Chyba troche przesadziles - kupujac program (wraz z kluczem)
nabywasz prawa do jego - zgodnego z prawem uzytkowania.
Wszystko, co sie pozniej stanie (wylaczajac ewidentne bledy
software'u) obciaza WYLACZNIE Ciebie. Jestem w stanie
wyobrazic sobie sytuacje, gdy ktos kupuje program z kluczem
sprzetowym, kopiuje go znajomemu, po czym orientuje sie, ze
ow znajomy bez klucza niczego nie zrobi. Co wiec czyni?
Pisze do producenta oprogramowania zale, jak to go zlosliwi
zlodzieje obrobili. Wyobrazam sobie rowniez adwokatow owej
firmy zrywajacych boki ze smiechu - znalazl sie naiwny,
ktory mysli, ze w latwy sposob nabedzie nielegalne prawo do
legalnego korzystania z cudzej pracy. Jesli juz taka
sytuacja (kradziez) miala miejsce, to niestety mozna sobie w
brode pluc, ze nie dokonano stosownego ubezpieczenia (inna
rzecz czy ktorac firma ubezpieczeniowa dokonuje takiej
asekuracji) oraz zabezpieczenia.

Na marginesie calej tej dyskusji:
przypadku osob sadzacych, ze autor (WLASCICIEL !!!)
oprogramowania moze w opisanym przykladzie dochodzic swoich
zadan od wlascicieli (autorow) oprogramowania dowodzi
jedynie, jak niska jest znajomosc podstawowego prawa
wlasnosci (przede wszystkim intelektualnej). Czy wiec nie
nadeszla pora, aby dyskusje podobne do tej przeniesc na
stworzona liste poswiecona podobnym zagadnieniom, np.
pl.comp.prawo?

Kto jest za i kto podjalby sie zorganizowania calej sprawy?
- ja niestety jestem w Internecie przedszkolakiem (niecaly
rok, w tym 9 miesiecy (fajny okres) codziennie)

Przemyslaw

* dr Przemyslaw Rachowiak, e-mail: rachp_at_hum.amu.edu.pl
* Zaklad Zoologii Systematycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
* ul. Fredry 10, 61-701 POZNAN, tel.: 52-34-96, fax: 52-36-15