Re: GUS & Win 95

Autor: Pawel Sikora (psikora_at_tempac.fuw.edu.pl)
Data: Tue 07 Nov 1995 - 12:38:36 MET

tom_at_sprocket.ict.pwr.wroc.pl (Tomasz Finke) wrote:
>Pawel Sikora (psikora_at_tempac.okwf.fuw.edu.pl) wrote:
>
>: Nowe karty GUS PnP i PnP Pro sa zbudowane w oparciu o nowy chip
>: zaprojektowany wspolnie przez Gravisa i AMD o nazwie AMD InterWave.
>
>Zgadza sie. Juz nawet podobno na rynku sa karty z tym chipem. Cena
>'street' ok $120. Ale nie wszystkie parametry maja takie, jak
>: - pamiec ROM 2MB z samplami General Midi

Falsh. Poprawka - ROM z 1 MB z samplami GM (a poniewaz Amd odtwarza
sample skompresowane aLaw i uLaw wiec moze to nie byc takie tragiczne).

>To akurat nie jest za dobry pomysl. 2MB na 128 patchy instrumentalnych+
>+64 perkusyjne to o wiele za malo. Obecnie produkowane GUS-y maja
>ponad 5.5 mega patchy na dysku i dlatego tak wspaniale odtwarzaja
>pliki MIDI. Dla przykladu SB AWE-32 tez ma 2MB probek w ROM-ie
>i niestety daleko mu do GUS-a, jesli chodzi o jakosc instrumentow
>(skrzypce - zgroza!!!).
Bynajmniej nie masz tu racji. Po pierwsze to AWE ma 4Mbit ROMu z samplami
czyli jeszcze gorzej niz Ci sie zdawalo bo 512 kB - sa z kompresja
potwornie szumiaca ale przechodzi to przez selektywny filtr sterowany do
kazdego sampla oddzielnie, co jako tako brzmi w tym Emu8000.
>: - rozszerzalny RAM do 8MB zwyklymi Simami 30-pin (obie wersje karty)
>
>InterWave ma obszar adresowy poszerzony do 8MB. Troche to dziwne (23 bity?)
>i juz niedlugo moze okazac sie niewystarczajace.

IW moze na pewno wiecej bo onboard 1 MB + 512kB plus 8 MB w simach daje
juz wiecej. Tylko na GUSie beda dwa sloty na simy.

>: - zlacze do CD-ROMu IDE (support do PIO3 wlacznie)
>: - zlacze MIDI typu SB (nie wiem czy MPU401 czy zwykle 6850)
Juz wiem ze MPU tez.
>: - zlacza mic, linein, lineout (chyba brak spkrout)
>: - PnP, Win95 ready itp. mydlenie oczu.
>
>Dodam jeszcze, ze InterWave ma posiadac wbudowany procesor sygnalowy
>(ASP) do tworzenia w czasie rzeczywistym efektow typu echo, chorus, flanger
>etc. dla kazdego z 32 kanalow niezaleznie i do 8 efektow na kanal
>jednoczesnie. Mozna sobie wyobrazic, jaka to bedzie fabryka dzwiekow!!!

Sa dwa chipy Am78C201 i Am78C202 - tylko ten drugi ma te bajery i to
wlasnie to bedzie zasadnicza roznica miedzy GUS PnP a GUS PnP Pro
(poza tym ze GUS Pnp bedzie zgodny ze starym Gusem dopiero po zalozeniu
przynajmniej jednego sima 256k -- PnP Pro bedzie mial od razu 512k ram)
Pierwszy to bedzie Gus do grania w gierki, drugi Gus do podniecania sie.

Wlasnie jestem na etapie studiowania Am78C201/202 data sheet i jestem
podniecony.

> [...]
>: - Jakies internet access kity dla compuserve, aol itp. (wraz z winsokiem)
>: - plytka CD ze smieciami do GUSa z calego swiata
>: - dodatkowy zestaw General Midi na dysku w objetosci 6MB ladowalny jak
>: w starym GUSie.
>
>Tak apropos smieci dla GUS-a z calego swiata. Na komputerze ftp.pwr.wroc.pl
>w katalogu /pub/ultrasound od paru dni znajduje sie oficjalny mirror
>Ultrasound Internet Archive. Wlasnie koncze zalatwiac formalnosci
>z administratorami EPAS-a. Archiwum bedzie uaktualniane codziennie,
>a tej chwili zawiera ponad 620MB oprogramowania.
Bardzo fajnie, tyle ze z zachodu lepiej idzie niz z wroclawia...:)

>PS. Czy PMC jeszcze sprzedaje Gravisy? Kiedys dosyc mocno je reklamowali,
>a teraz widze wylacznie ich reklamy rodziny SB. Zdaje sie, ze z kartami
>dzwiekowymi jest jak z pieniedzmi - gorsze wypieraja lepsze. ;-)

Bron Boze.! Gdzie Ci sie to przywidzialo! PMC sprzedaje tylko GUS'y i
Turtle Beach'e - juz od trzech lat zadnego Creative u nas nie bylo.

Pawel/