Re: cache kontroler

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_hq.pm.waw.pl)
Data: Fri 06 Oct 1995 - 21:54:36 MET

Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl) wrote:

> nie wiem dlaczego tak uwazasz... cache kontroler jest wlasnie
> sposobem na przyspieszenie pracy dyskow, podobnie jak np. wymiana
> ide na scsi. po prostu jedna z metod. i okazuje sie wydajniejsza w
> czesci przypadkow... cache programowego nie bylo, bo i po co?

Po to by zapewnic systemowi normalne warunki pracy. ZUPELNY brak cache
przy jednym tescie i kilka MB przy konkurencyjnym calkowicie wykluczaja
wiarygodnosc testu. Moze porownasz oba sterowniki bez cache???

> w domu to chyba przerost formy nad trescia, nie uwazasz? poza tym moze
> najpierw cos potestujmy i popracujmy a potem zabierajmy glos?

??? Moze jednak bysmy robili normalne testy? Polecam taki:
1. np. NCR810 z dyskiem fast-scsi i np. 4 MB cache programowego
2. Twoj IDE z 2MB + 2MB cache.

Cena jednego i drugiego chyba zblizona.

> to ze
> nie mam w domu Cray'a poza tym wcale nie musi oznaczac, ze Cray jest
> zly... chociaz dla niektorych moze i jest zly, bo nie ma na niego
> fajnych gier... to takze jest takie OCZYWISTE...

Argument raczej nietrafiony. Mialem kiedys (w domu) sterownik z kasza
(IDE-ISA), zapiety do dysku 120MB, potem 120+340MB (Maxtor, WD). Po przelozeniu
RAMu do mainboardu i zmianie sterownika na zwykly uzyskiwalem znacznie
wieksza szybkosc pracy. Bylo to w czasach INTEL 386DX/33, oczywiscie wiem
ze ISA byla bardziej waska od VLB.

Oczywiscie w obydwu przypadkach stosowalem cache programowy, RAM ze sterownika
szedl takze na cache (4MB+4MB, w tym 2MB cache programowego, a potem 8 w tym 4).

W tej chwili stosuje dyski IDE (rozne - Quantum, WD, Maxtor) i naprawde wiem
do czego sie one nadaja a do czego nie. I kazdy dysk ma wystarczajaca ilosc
cache, a takze VLB lub PCI.

Stosuje tez dyski SCSI (Maxtor, Quantum, Fujitsu) :)

Greetings,
                                                KHC

Krzysztof Halasa

Palac Mlodziezy Internet: khc_at_pm.waw.pl
ul. Swietokrzyska Fidonet: KHC, 2:480/40
00-901 Warsaw, Poland