Re: Unix dla Windziarzy :)

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Fri 06 Oct 1995 - 07:36:26 MET

On Thu, 5 Oct 1995 23:05:21 +0100 Szymon Sokol wrote:

>Jesli chcesz bawic sie Unixem, to najwyzsza pora zaczac rozrozniac start
>SYSTEMU od startu SESJI uzytkownika - w MS-DOS te pojecia sa tozsame, nie wiem
>jak w OS/2, ale w Unixie to naprawde 2 rozne rzeczy.

Odrozniam, odrozniam. Do tego nie trzeba byc Unixowcem...
Chcialem tylko wiedziec kto (tzn. jaki program) co robi.

>: shell czy nie? Pisze to zpunktu widzenia faceta ktory ma zamiar
>: uzywac Linux jednoosobowo. W multiuser - nie ma sprawy, jakis
>Zmartwie Cie - jak uzywasz swojego Linuxa sam, to tez uzywasz go w trybie
>multiuser :-) W tryb single user Unixa stawia sie tylko w celu
>przeprowadzenia opracji typu "maintenance" np. formatowanie dyskow albo
>backup partycji systemowej.

Nie, wcale mnie to nie martwi.
O tym ze uzywam go w trybie "multiuser" tez wiem.
Chodzilo mi o to ze go bede uzywal jednosobowo, tzn. nie mam
zamiaru, nawet jesli otworze sobie kilka sesji - uzywac roznych
shelli. Byloby to dosc schizofreniczne. Nie watpie, ze np. jeden
shell sie lepiej nadaje do programowania, a inny do "maintenance",
ale na ktorys sie trzeba zdecydowac aby uniknac ciaglych pomylek.
Nie wiem, moze sa tacy co potrafia, ja niestety nie.

>: shell startowy trzeba wybrac, a trudno zmuszac wszystkich
>: uzytkownikow do akceptacji wyboru dokonanego przez admina.
>A niby dlaczego trudno? 8-) My tak wlasnie robimy w UCI AGH :^) Zareczam,
>ze tak jest latwiej niz pozwolic uzytkownikowi wybrac sobie dowolny shell
>(np. /usr/gnu/bin/perl...) a potem odpowiadac bez konca na pytania typu
>"A dlaczego mi nie dziala [...] ??"

Kolejny dowod na to, ze "system is not for users - system is for
admins"
:-)
Czy nie lepiej byloby zamiast tego dac ogloszenie: odpowiadamy
wylacznie na pytania zwiazane z bash'em; kto uzywa innego shell'a
 - czyni to na wlasna odpowiedzialnosc. Mnieby szlag trafil
jesliby moj internet-provider (gdzie mam account na Unix'ie)
zmusil mnie do uzywania wybranego przez siebie shell'a. Nawet
jesliby to byl akurat ten shell, ktorego i tak mialem zamiar
uzywac. Z Agora' Telematica przenioslem sie do RMnet Communications
bo Agora' nie pozwalala mi otworzyc wiecej niz jednej sesji.

Grego

Gregorio Kus Grego_at_RMnet.it G.Kus_at_agora.stm.it