Unix dla Windziarzy :)

Autor: Zbigniew Zych (zych_at_student.uci.agh.edu.pl)
Data: Wed 04 Oct 1995 - 18:53:55 MET

Gregorio Kus wrote:
> [...]

Kurde... Krotki kurs Unixa dla M$ Windziarzy :)
(Windziarze maja sie obrazic!!!! ;)

Komputer startuje, po wczytaniu do pamieci jadra systemu Unix zostaje do
niego przekazane sterowanie (inaczej: uruchomione jadro... :)

Jadro przestawia procesor w tryb chroniony, etc, wirtual memory...
Na koncu uruchamia pierwszy proces: program /etc/init

Init czyta swoje pliki konfigurujace np. /etc/inittab i:
1. uruchamia pewne skrypty startowe
   (cos a'la autoexec/config - ale dla calej maszyny)
2. z tych skryptow sa startowane demony - programy uzytkowe, np.
  demon fingera, poczty, WWW, etc.... (m.in. inetd)
3. uruchamia procesy getty - na konsoli.

Jesli logujesz sie na konsoli:
1. podajesz swoj username - przejmuje to getty, i uruchamia zamiast
siebie (funkcja systemowa execve np) program login.
2. Login prosi o podanie hasla (jesli jest)
3. Jesli haslo bylo ok - login startuje odpowiedni shell na podstawie
opisu w /etc/passwd

Jesli logujesz sie via siec:
1. inetd rozpoznaje przychodzace polaczenie, uruchamia wiec dla niego
2. demon telnet'a
3. telnetd uruchamia getty, ten login...
 reszta juz wiadomo...

 To tylko skrotowo... Rzeczywisty system moze byc bardziej zagmatwany :)
Np. ,,po drodze'' moze byc TCP Wrapper ktory sprawdzi czy mozna przyjac
polaczenie z danej maszyny, itc, itd....

Shell na poczatku pracy uruchamia swoje wlasne skrypty startowe
- prywatne uzykownika - z jego katalogu domowego...
Jakie to pliki? Zalezy jaki shell :)

Zbigniew Zych

--
WWW: http://www.uci.agh.edu.pl/student/infgrp/zych         Zyzio @ IRC