Re: Unix dla Windziarzy :)

Autor: Tomasz Kloczko (kloczek_at_disneyland.mif.pg.gda.pl)
Data: Fri 06 Oct 1995 - 19:14:30 MET

Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
[...]
: >: uzywac Linux jednoosobowo. W multiuser - nie ma sprawy, jakis
: >Zmartwie Cie - jak uzywasz swojego Linuxa sam, to tez uzywasz go w trybie
: >multiuser :-) W tryb single user Unixa stawia sie tylko w celu
: >przeprowadzenia opracji typu "maintenance" np. formatowanie dyskow albo
: >backup partycji systemowej.

: Nie, wcale mnie to nie martwi.
: O tym ze uzywam go w trybie "multiuser" tez wiem.
: Chodzilo mi o to ze go bede uzywal jednosobowo, tzn. nie mam
: zamiaru, nawet jesli otworze sobie kilka sesji - uzywac roznych
: shelli. Byloby to dosc schizofreniczne. Nie watpie, ze np. jeden
: shell sie lepiej nadaje do programowania, a inny do "maintenance",
: ale na ktorys sie trzeba zdecydowac aby uniknac ciaglych pomylek.
: Nie wiem, moze sa tacy co potrafia, ja niestety nie.

Mylic, to sie myla wszyscy. Niezaleznie od tego czy i jakiego shell-a
uzywaja.
Sam shell jest tylko miedzymordzem (interface), miedzy pracujacym przy
terminatu, a wykonywanymi programami, ktore moga sluzyc do roznych rzaczy.
Shell w lwiej czesci decyduje o poczuciu wygody obslugi czegos tam z poziomu
linii polecen, lub bez tej (mozna sobie wyobrazic shell-a graficznego bez
linii polecen).
To, jakiego shell-a uzywasz i w jezyku jakieko shell-a piszesz skrypty to
moga byc dwie rozne rzeczy.
Bardzo dobrze jest, ze sa do wyboru rozne shell-e bo ludzie maja rozne
gusta.
To kto jakiego shell-a uzywa najczesciej zalezy od tego jakiego shell-a
uzywala osoba uczaca podstaw pracy z systemem. O wiele rzadiej z innych
powodow np. lokalna, czasowa moda, a juz najrzadziej od tego czy jest
zwyklym urzytkownikiem, administatorem czy programista.
Preferencje przy wyborze mailera, pagera edytora czy innego typu programu
najczesciej maja takie same zrodlo.

kloczek

"Ludzie nie maja problemow, tylko sobie sami je stwarzaja"
Tomasz K/loczko, student, administrator
Politechnika Gdanska, wydzial Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
e-mail  : kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl