Re: Shell for Linux

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Wed 04 Oct 1995 - 08:33:17 MET

On Tue, 3 Oct 1995 22:05:38 +0100 Szymon Sokol wrote:

>Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
>: On Tue, 3 Oct 1995 14:06:21 +0100 Zbigniew Zych wrote:
>
>: Dziekuje za odpowiedz
>: Dlaczego jednak dotyczy ona tylko 2 shelli?
>: czy na Linuxie nie ma innych?
>: co z kornem?
>JEst z 6 czy 7, ksh, ash, bash, tcsh, zsh.... Ale tylko bash i tcsh sie ciesza
>duza popularnoscia.
>
>: Unix'owych shelli na os/2 widzialem co najmniej 4,
>: a chyba porting na Linuxa jest prostszy niz na OS/2
>Jaki porting??? Linux to *jest* Unix.

Tak tez mi sie wydawalo. Skoro jednak na pytanie o shelle slysze
odpowiedz o dwu zaledwie, to jakies watpliwosci mi sie nasunely,
w rodzaju: widac to nie zwykla rekompilacja source'ow w C ale
jakis porting.
Coz, Unixa wogole znam tylko od strony teoretycznej (architektura
systemu, system plikowy etc) a od praktycznej - uzywam go wylacznie
czasami na host'cie mojego Internet-providera, do zapuszczania
skrypcikow (ale sam je sobie napisalem) zapewniajacych mi
wykonanie jakichs rzeczy w Internecie podczas gdy jestem off-line
(zeby nie placic za telefon, rzecz jasna)

>: co gorsza:
>: > W Linuxie MUSISZ miec bash'a - bo wszystkie skrypty startowe na nim dzialaja.
>
>: :-(
>: myslalem ze jest mozliwosc wyboru, gdzies w plikach czy zmiennych
>: konfiguracyjnych.
>Male nieporozumienie.

Nie tyle nieporozumienie co moja niewiedza.
:-(

> Zyzio mial na mysli skrypty *systemowe* - tj. typu
>/etc/rc2.d/S* itd.itp. Nie slyszalem o Unixie, w ktorym mozna by sobie
>wybierac, ktory shell ma te skrypty wykonywac. Natomiast shell *uzytkownika*
>moze oczywiscie byc dowolny a ustawia sie to jak w kazdym unixie w /etc/passwd.
>
>: Jezeli zglasza mi sie bash i z niego dopiero odpalam innego shella
>: to marnuje czesc zasobow systemu?
>Tak - tylko po co mialby sie zglaszac bash?? Patrz wyzej.

A co interpretuje te /etc/passwd? I co zapuszcza ten shell
uzytkownika?
Bash, nieprawdaz? A wiec jakas jego czesc rezyduje? [Prosze mnie
poprawic jesli moje rozumowanie jest bledne] Czyli jednak marnuje
jakies zasoby? Choc, jezeli nie ma takiego Unixa, ktory by pozwalal na
wybor "shella startowego", to widocznie nie jest to istotna strata,
inaczej ludzie by o tym pomysleli.

Dziekuje za pomoc
Pozdrawiam

Grego

P.S. A poza tym, jesli ktos nie zna Unixa na tyle by wybrac sobie
shell
to tym bardziej nic mu nie mowia kryptogramy typu "/etc/rc2.d/S*"

Gregorio Kus Grego_at_RMnet.it G.Kus_at_agora.stm.it