Re: Zwyczajny szary user & mania szybkosci :)

Autor: Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 03 Oct 1995 - 15:21:03 MET

Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl) wrote:
: Ja bym bardzo chcial wiedziec co wszyscy rozumieja przez ten 'system
: 32 bitowy' i 'program 32 bitowy'. Widze ostatnio _manie_ robienia
: nowych wersji wszystkiego i reklamowania ich jako 32bitowe, czyli
: oczywiscie szybsze, wspanialsze i ogolnie cudowniejsze. Szczytem
: wszystkiego byl artykul na temat nowej wersji Corela w PCKurierze, w
: ktory sprowadzal sie do tego ze nowy Corel jest 32bitowy, a
: zatytulowany byl 'Era 32-bitowego rysowania' czy jakos tak.
:
: Chetnie bym tez wiedzial co to jest 'dos 16-bitowy', co 'dos
: 32-bitowy', jaka jest miedzy nimi roznica i co to rzutuje Jarkowi.
: Czego chcesz sie dowiedziec pytajac 'ilo-bitowy' jest system ?

No coz, majac pewne doswiadczenie w programowaniu na DOS i minimalnie
Windows, wiem jak ograniczajace jest korzystanie z 16-bitowych adresow.
Jest dobrze, poki rozmiar danych wynosi <64KB. Ale wyzej trzeba stosowac
takie sztuczki, ze prosty program wykonuje ze trzy razy wiecej instrukcji,
niz by powinien. Co w praktyce oznacza, ze program jest trzy razy wolniejszy
niz konkurencja, i wymaga ze dwa razy pamieci RAM i dyskowej wiecej.
Do tego dochodza takie szczegoly, ze nigdy nie wiem, czy moj maly,
prosty, sprawny edytor potrafi wczytac plik co ma 65KB? A jak wczyta,
to co padnie?

Jak juz dojdziemy do rozmiaru danych ~GB, to trzeba bedzie rzadac
systemow 64-bitowych. Na razie na szczescie nam daleko.

: Ludzie, nie dajcie sie. Nasza ulubiona firma dopiero teraz wprowadza
: cos co mozna zaczac nazywac systemem operacyjnym, robiac przy tym
: mnostwo szumu i wmawiajac wszystkim ze 32bitowe aplikacje beda dla
: nich zbawieniem.
: Zabawne jest to, ze ten termin jest nagminnie
: naduzywany. Co rusz slysze ludzi ktorzy mnie pytaja czy wszystkie
: aplikacje mam juz 32bitowe. Swoja droga, jest to oryginalny sposob
: dzialania: sprzedac duzo fatalnego oprogramowania, mowiac ze takie ono
: musi byc, a potem sprzedawac jako 'rewolucje technologiczna' cos co
: inni mieli juz od paru lat.
No coz - bic trzeba nie tyle MS, co IBM. Kto ich podkusil, zeby wtrynic
8088 do PC? Dalej bic ich (juz razem)trzeba, ze w odpowiednim momencie
nie powiedzieli 'STOP!. Teraz robimy cos, co juz tylko z
386 bedzie dzialalo'. Podejrzewam, ze w przynajmniej w polowie nasze
zarzuty do MS sa spowodowane postawionym zalozeniem o kompatybilnosci.
W koncu kazdy ich produkt przynajmniej w polowie to musialy byc ze
cztery produkty - bo inaczej sie dziala w trybie extended, inaczej w
standard, inaczej na XT, a jeszcze inaczej na XT+EMS. Smiem nazwac
strategia firmy idiotyczna, bo przez czas spedzony na biciu sie
ze starym sprzetem ludzie zdazyli juz sobie sprzet wymienic.

: A najzabawniejsze: Jezeli '32bitowosc' rozumiec jako chroniony
: plaski model adresowania bez 64kB segmentow i podzialu na 'niska
: pamiec' i 'wysoka pamiec', to wszystkie UNIXy mialy to juz od ladnych
: dziesieciu lat. Oczywiscie nikt nie nazywa tego '32bitowoscia' bo jest
: to oczywista bzdura. Alpha jest procesorem 64bitowym, Linux na tym
: jest 64bitowy, i co z tego ?

Bo 32bity wystarcza (Na razie), a 16 nie, od samego poczatku.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |