Re: Zwyczajny szary user & mania szybkosci :)

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Mon 02 Oct 1995 - 15:24:40 MET

Jaroslaw kozak (kozi_at_avalon.wbc.lublin.pl) napisal:
(po skroceniu do 80 kolumn, argh!)

> Odpalilem step/by/step ( ciekawe wygladalo to jak config nekrodosa
> 6.22 ) ok zaladowal sterowniki -- teraz mam pytanie czy ten dos jest
> 32 bitowy czy 16 bitowy??????? DOwiadywalem sie od znajomego
> microsoft enginera:))) -- stwierdzil ze jest to 16 bitow Wiec jak to
> jest czyste jadro systemu 32-bitowego zglasza sie w trybie 16 bit
> ?????
[...]
> Wiec czegos tu nie rozumiem system 32 bity wywala program 16 bitowy ????

  Ja bym bardzo chcial wiedziec co wszyscy rozumieja przez ten 'system
32 bitowy' i 'program 32 bitowy'. Widze ostatnio _manie_ robienia
nowych wersji wszystkiego i reklamowania ich jako 32bitowe, czyli
oczywiscie szybsze, wspanialsze i ogolnie cudowniejsze. Szczytem
wszystkiego byl artykul na temat nowej wersji Corela w PCKurierze, w
ktory sprowadzal sie do tego ze nowy Corel jest 32bitowy, a
zatytulowany byl 'Era 32-bitowego rysowania' czy jakos tak.

  Chetnie bym tez wiedzial co to jest 'dos 16-bitowy', co 'dos
32-bitowy', jaka jest miedzy nimi roznica i co to rzutuje Jarkowi.
Czego chcesz sie dowiedziec pytajac 'ilo-bitowy' jest system ?

  Ludzie, nie dajcie sie. Nasza ulubiona firma dopiero teraz wprowadza
cos co mozna zaczac nazywac systemem operacyjnym, robiac przy tym
mnostwo szumu i wmawiajac wszystkim ze 32bitowe aplikacje beda dla
nich zbawieniem. Zabawne jest to, ze ten termin jest nagminnie
naduzywany. Co rusz slysze ludzi ktorzy mnie pytaja czy wszystkie
aplikacje mam juz 32bitowe. Swoja droga, jest to oryginalny sposob
dzialania: sprzedac duzo fatalnego oprogramowania, mowiac ze takie ono
musi byc, a potem sprzedawac jako 'rewolucje technologiczna' cos co
inni mieli juz od paru lat.

  A najzabawniejsze: Jezeli '32bitowosc' rozumiec jako chroniony
plaski model adresowania bez 64kB segmentow i podzialu na 'niska
pamiec' i 'wysoka pamiec', to wszystkie UNIXy mialy to juz od ladnych
dziesieciu lat. Oczywiscie nikt nie nazywa tego '32bitowoscia' bo jest
to oczywista bzdura. Alpha jest procesorem 64bitowym, Linux na tym
jest 64bitowy, i co z tego ?

  Zanim wiec ktos zacznie wojny religijne na temat '32bitowosci'
aplikacji czy systemu, niech najpierw sie dobrze zastanowi czy wie co
to oznacza i co to mu w praktyce daje.

jwr
Jan Rychter <jwr_at_itc.pw.edu.pl>
http://www.itc.pw.edu.pl/~jwr <jwr_at_icm.edu.pl>