Re: Zwyczajny szary user & mania szybkosci :)

Autor: Stanislaw Jedrus (stanley_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 10:48:52 MET

Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl) wrote:
> Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl) wrote:
> Windows, wiem jak ograniczajace jest korzystanie z 16-bitowych adresow.
> Jest dobrze, poki rozmiar danych wynosi <64KB. Ale wyzej trzeba stosowac
> Jak juz dojdziemy do rozmiaru danych ~GB, to trzeba bedzie rzadac
> systemow 64-bitowych. Na razie na szczescie nam daleko.
> : A najzabawniejsze: Jezeli '32bitowosc' rozumiec jako chroniony
> : plaski model adresowania bez 64kB segmentow i podzialu na 'niska
> : pamiec' i 'wysoka pamiec', to wszystkie UNIXy mialy to juz od ladnych
> [...]
Po pierwsze nikt Unix-ow nie nazywa 32 bitowoscia, bo sensu stricto
to Unix obsluguje tyle bitow, na ile sie go skompiluje.Mozna by
sie uprzec i skompilowa Unix'a na 16 bitow w wersji takiej jak Win95
ale nikomu nie zalezy na obcinaniu mozliwosci sprzetu.
Unix z natury daje programiscie flat memory model, a ile przy tym
mozna zagospodarowac pamieci to inna sprawa. Rozwiazania oferowane przez
Microsoft maja to do siebie ze lamia standart ANSI C, co do gospodarki
pamiecia. Pisalem program w ansi, ktory dziala pod Posix'em i pod Win3.1
i niestety w normalnym ukladzie to pod Posix'em mialem 4GB do adresacji
a pod Win3.1 niecale 64kB, bo choc Win3.1 pozwala zaallokowac wiecej to
niestety nie przy pomocy funkcji malloc. A sama 32bitowosc w pojeciu
akceptowanym przez wiekszosc oznacza typowy rozmiar argumentu dla
rozkazow i386, mozna go ustawic w deskryptorze segmentu, a lokalnie
w ramach jednej instrukcji zmienic odpowiednim prefix'em. No i Win3.1 jak
i Win95 ustawiaja typowy rozmiar argumentu na 16bitow a Unix na 32 bity.
Z wyzej wymienionych powodow dyskusja ta dotyczy tylko i386,i486,P5.
Ondosniki do Alphy raczej nie maja sensu - prostsze adresowanie, inna
architektura.

Stanley_at_zeus.polsl.gliwice.pl