Re: Poszukiwane pr. FFT !!!

Autor: Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 20 Sep 1995 - 14:57:59 MET DST

A. Cianciara 39-83 (alexc_at_slc1) wrote:
: : : Jezeli mam przebieg sygnalu i chce go odfiltrowac np. filtrem dolno
: : : przepustowym 20 Hz. Jezeli ten przebieg potraktuje FFT a nastepnie wyzeruje
: : : wszystkie skladowe odpowiedzialne z czest. wyzsze od 20 Hz.
:
: : Otrzymasz cos, co wyglada jak przepuszczone przez bardzo nedzny filtr
: : dolnoprzepustowy. W pasmie zaporowym miejscami slabe tlumienie, w pasmie
:
: Nie bardzo rozumiem dlaczego przeciez wyzszych od 20 Hz skladowych juz niema.

Zlosliwosci matematyki. Jak sie zamuruje glowne drzwi, to ludzie beda
wchodzic przez okna.

: : przepustowym spore zafalowania, w okolicach 20Hz straszne piki.
: : I w dodatku zlosliwe znieksztalcenia fazowe. Ale generalnie jest to
: : filtr dolnoprzepustowy.
:
: W takim razie jak to zrobic dobrze ( z sygnalow niegdy nie bylem mocny
: a jak wiadomo los jest zlosliwy )?

Radza zaczac od dobrej, w miare nowej choc dla poczatkujacych, ksiazki o
DSP (Cyfrowe przetwarzanie sygnalow). Powinny byc tam omowione pewne
cuda, o ktorych przy FFT trzeba pamietac. Generalnie od 'filtru' typu
(1,1,1,1,1,1,0,0,0,0,0,0,0) jest lepszy (1,1,1,1,1, 0.5 ,0,0,0,0)
dalej lepszy jest (1,1,1,1,1, 0.75 , 0.5 , 0.25 ,0,0,0,0,0). Do tego
zamiast tych wspolczynnikow wprost warto zamienic je na zespolone, przez
uwzglednienie liniowej fazy (stalego opoznienia). Jeszcze dalej - to
jest kilka postulowanych ksztaltow przejscia lepszych niz podane
wyzej, oraz kilka programow, ktore robia to na zasadzie analizy numerycznej.
W ogole to polecalbym uzycie jakiego profesjonalnego programu do takich
rzeczy.

: Konkretnie mam przebiegi zarejestrowane cyfrowo (od ok. 500 do 1500 probek
: na przebieg), krok probkowania od 100 us do 2 ms. Zadanie polega na usunieciu
: niektorych skladowych (np 50,100,360 Hz) oraz przyciecie filtrem pasmowym
: ( z reguly 0.5 - 20 Hz lub 50 do 500 Hz).

To uwazaj na jeszcze jedno - FFT nie obrabia jakiegos tam wycinka sygnalu,
ale sygnal okresowy, ktorego wczytales jeden okres. A jesli tego nie
zrobiles dokladnie, to Twoja niedokladnosc wprowadza dodatkowe elementy do
sygnalu...

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |