Re: Poszukiwane pr. FFT !!!

Autor: Pawel PYK (pyk_at_ccgate.ari.ch)
Data: Wed 20 Sep 1995 - 16:42:36 MET DST

lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:

> A. Cianciara 39-83 (alexc_at_slc1) wrote:
> : : : Jezeli mam przebieg sygnalu i chce go odfiltrowac np. filtrem dolno
> : : : przepustowym 20 Hz. Jezeli ten przebieg potraktuje FFT a nastepnie wyzeruje
> : : : wszystkie skladowe odpowiedzialne z czest. wyzsze od 20 Hz.
> :
> : : Otrzymasz cos, co wyglada jak przepuszczone przez bardzo nedzny filtr
> : : dolnoprzepustowy. W pasmie zaporowym miejscami slabe tlumienie, w pasmie
Well podobna technika jest dosc powszechnie stosowana do tlumienia zaklucen sieciowych.
Aproksymuje sie faze i aplitude (w Polskich warunkach czestotliwosc).
Czyli de faco wartosci rzeczywista i urojana to tylko inna kowencja zapisu fazy i aplitudy.
Zaklucenia sieciowego po czym sie je odejmuje. Jest to lepsze niz jakakowiek fitracja
cyfrowa (nie mowiac o analogowej) bo nie powoduje zadnych znieksztalcen fazy pozostalych.
skaldnikow. Z twierdzenia o liniowosci Transformaty Furiera wynika ze
odejmowanie po stronie czasowej jest rownowazne z odjeciem po stronie
czestotliwosci (obrazu transformaty). Tyle ze policzenie Tranformaty
Furiera moze pomoc w odnalezieniu zaklucenia sieciowego gdy rozni sie nieco
od 50 Hz (po prostu trzeba wyrznac pik w okolicy 50 Hz).

> :
> : Nie bardzo rozumiem dlaczego przeciez wyzszych od 20 Hz skladowych juz niema.
>
> Zlosliwosci matematyki. Jak sie zamuruje glowne drzwi, to ludzie beda
> wchodzic przez okna.
ja tez tego nie rozumiem: skladowe o poszczegolnych czetoliwosciach
leza so do siebie ortogonalne. Jak cos wytniesz to tego nie bedzie i juz,
oczywiscie przy zalozeniu liniowosci systemu. Inne skladowe moga powstac
tylko jak sie wsadzi jakis element nieliniowy.

> : : przepustowym spore zafalowania, w okolicach 20Hz straszne piki.
> : : I w dodatku zlosliwe znieksztalcenia fazowe. Ale generalnie jest to
> : : filtr dolnoprzepustowy.

I to calkiem niezly. Zeklybym idealny.
Chyba piki bede ale na sygnale, a nie po stronie a nie w widmie.

> : W takim razie jak to zrobic dobrze ( z sygnalow niegdy nie bylem mocny
> : a jak wiadomo los jest zlosliwy )?
>
> Radza zaczac od dobrej, w miare nowej choc dla poczatkujacych, ksiazki o
> DSP (Cyfrowe przetwarzanie sygnalow). Powinny byc tam omowione pewne
> cuda, o ktorych przy FFT trzeba pamietac. Generalnie od 'filtru' typu
> (1,1,1,1,1,1,0,0,0,0,0,0,0) jest lepszy (1,1,1,1,1, 0.5 ,0,0,0,0)
> dalej lepszy jest (1,1,1,1,1, 0.75 , 0.5 , 0.25 ,0,0,0,0,0). Do tego
> zamiast tych wspolczynnikow wprost warto zamienic je na zespolone, przez
> uwzglednienie liniowej fazy (stalego opoznienia).
Aproksymacja Bessele dla pasma przepustowego, czyli filtr nie znieksztalcajcy morfologi sygnalu.
Ale filtracja polegaja na wycieciu wszyskich skladowych powyzej pasma przepustowego daje liniowa
faze w pasmie przepustowym (w pasmie przepustowym dokonuje sie mnozenia przez 1 a to fazy nie zmienia).
ten warunek brzegowy spowoduje raczej to ze zmiejszy sie dobroc fitru
przez co skroci sie jego odpowiedz czasowa. Im bardziej cos jest
ostre po stronie widma tym bardziej bedzie to rozmyte po stronie przebiegu czasowego.

 Jeszcze dalej - to
> [...]
> rzeczy.
>
> : Konkretnie mam przebiegi zarejestrowane cyfrowo (od ok. 500 do 1500 probek
> : na przebieg), krok probkowania od 100 us do 2 ms. Zadanie polega na usunieciu
> : niektorych skladowych (np 50,100,360 Hz) oraz przyciecie filtrem pasmowym
> : ( z reguly 0.5 - 20 Hz lub 50 do 500 Hz).
>
> To uwazaj na jeszcze jedno - FFT nie obrabia jakiegos tam wycinka sygnalu,
> ale sygnal okresowy, ktorego wczytales jeden okres. A jesli tego nie
> zrobiles dokladnie, to Twoja niedokladnosc wprowadza dodatkowe elementy do
moment to jest chyba Transformacja Furiera, a nie Szereg Furiera...
Czy mam rozumiec ze nie da sie obrabiac FFT sygnalow QuasiOkresowych.

> Jaroslaw Lis

> | lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
> | tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
> | fax 48-71-203408 or 517398 | |

Pawel