Re: losy kolekcji

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Tue 28 Aug 2007 - 04:25:03 MET DST

Użytkownik "Wojciech Pawlak" <wojciech_pawlak@gazeta.pl> napisał
w wiadomości news:mailman.459.1188253864.423.mineraly@man.lodz.pl...

> Wstrzymajcie swe konie, zanim dyskusja w tym wątku zniży się do
> poziomu niższego niż w polskim Sejmie. :-)

Czemu miałaby się zniżyć? Przecież grzeczni jesteśmy jak nigdy...

> [...] Sprawa w ogóle jest trochę bardziej rozległa - jest fragmentem
> czegoś, co nazwałbym "kodeksem etycznym" zbieracza. Bo skoro
> zabraliśmy nasze "skarby" naturze, to ich tam już nie ma. Chcąc nie
> chcąc staliśmy się więc odpowiedzialni za zachowanie tego kawałka
> przyrody przyszłym pokoleniom. W tym kontekście wyrzucenie
> kolekcji na śmietnik jest zwykłym barbarzyństwem. Tak więc,
> niezależnie od powodów, dla których zbieramy kamienie i powodów,
> dla których przestaliśmy je zbierać oraz rzeczywistej wartości
> zgromadzonych okazów nie pozwalajamy im niszczeć.

No fakt. O tym wszystkim nie pomyślałem. Może przez to, że zawsze
zabieram nie tyle naturze, co hałdzie, a to trochę postać rzeczy zmienia.
No, ale nawet ziemniak może mieć pewne wartości dydaktyczne, więc
jak pisałem - do szkół, do szkół! A przy okazji przypomniało mi się
jak to kiedyś jako dzieciak bardzo byłem ciekaw jak wygląda ruda
żelaza i na tym cholernym Śląsku, gdzie nic tylko młodzieży nabijano
głowy etosem górniczo - hutniczym, wyobraźcie sobie nie znalazł się
nikt, kto by potrafił moją ciekawość zaspokoić. Nawet nękana w tej
materii nauczycielka mełła coś tam smętnie pod nosem i w swojej
smarkatej przenikliwości wyczułem, że najpewniej nic o tym nie wie.
Rudę zobaczyłem parę ładnych lat później na terenie Huty Katowice
- miała postać niewielkich, popielatych kulek i tak naprawdę była
półproduktem (tzw. granulatem) dla hutnictwa przywożonym chyba
z ZSRR. Gdyby nie Kletno i zainteresowanie minerałami, to pewnie
bym tej cholernej rudy w jej naturalnej postaci do dziś nie zobaczył. :-)

                                                          Andrzej