Re: losy kolekcji

Autor: Wojciech Pawlak <wojciech_pawlak_at_gazeta.pl>
Data: Tue 28 Aug 2007 - 00:30:30 MET DST

Pax, pax, pax!
Wstrzymajcie swe konie, zanim dyskusja w tym wątku zniży się do poziomu
niższego niż w polskim Sejmie. :-)
Pomijając kontrowersyjne tezy Tomka o "prawdziwych kolekcjonerach" i
sentymentalnych zbieraczach byle czego, zwracam uwagę na sedno jego maila,
tzn. akapit o muzeum geologicznym pod egidą Spirifera, gdzie można by
deponować swoje kolekcje.
Bo (raz jeszcze pomijając kontrowersyjny podział Tomka) problem dalszych
losów naszych kolekcji rzeczywiście jest.
Tomku, pomysł stworzenia muzeum jest zaiste godny pochwały! Myślę, że
ekspozycja razem z okazem nazwiska donatora pozwoli Tobie / Wam /
komukolwiek zebrać naprawdę wartościową kolekcję. Ale Tomku nie popadaj w
grzech pychy - kolekcje niewielkie, mierne, typowe także mogą znaleźć swoje
"miejsce w społeczeństwie" - wystarczy je sensownie opisać i podarować
swojej podstawówce / gimnazjum / liceum. Przy odrobinie szczęścia może trafi
w ręce przyzwoitego nauczyciela geografii, który ją wykorzysta. I może jakiś
dzieciak zainteresuje się czymś więcej niż tylko grą na Play Station.
Sprawa w ogóle jest trochę bardziej rozległa - jest fragmentem czegoś, co
nazwałbym "kodeksem etycznym" zbieracza. Bo skoro zabraliśmy nasze "skarby"
naturze, to ich tam już nie ma. Chcąc nie chcąc staliśmy się więc
odpowiedzialni za zachowanie tego kawałka przyrody przyszłym pokoleniom. W
tym kontekście wyrzucenie kolekcji na śmietnik jest zwykłym barbarzyństwem.
Tak więc, niezależnie od powodów, dla których zbieramy kamienie i powodów,
dla których przestaliśmy je zbierać oraz rzeczywistej wartości zgromadzonych
okazów nie pozwalajamy im niszczeć.

Pozdrawiam
-- Wojtek Pawlak