Re: Re: Destrukcja chryzoprazow ze Szklar.

Autor: Jacek <jbog_at_interia.pl>
Data: Sun 19 Aug 2007 - 16:59:32 MET DST

Odpowiadając Andy'emu: 1. Myśle, że jednak można włożyć między bajki (wiadomości o przetapianiu chryzoprazów). I jest to moje przekonanie. Programy pani Jaworowicz nie zawsze opierają się na rzetelnych danych a jedynie na pogłoskach, plotkach. A jak się one rodzą? Wystarczy parę razy powtórzyć i puścić w lud. Ja słyszałem już o podziemnych sztolniach w Szklarach, z których Niemcy wydobywali platynę. Odrobina prawdy w tym jest: i są sztolnie, i jest śladowo platyna ... Ale w tym wszystkim jest jak z kawałami o radiu Erewań. 2. Złoże szklarskie było pierwsze i przez bardzo długi czas (do połowy XIX w.) JEDYNE (!!) na świecie. Jakość surowca jest bardzo różna i nie można powiedzieć że szklarskie są (były) najlepsze. Widziałem super jakości surowiec szklarski, jak i australijski. 3. A propos określenia "polski najdrogocenniejszy kamień półszlachetny" dwa sprostowania: -pierwsze: chryzopraz jest zaliczany jako jedyny z odmian chalcedonów do kamieni szlachetnych (i już!) Zatem to KAMIEŃ SZLACHETNY ! -drugie: bardziej żartobliwe, ale cytowane (nie wprost) za prof. Maslankiewiczem, Lwowiakiem profesorem UWr: "Nu jak to półszlachetny - czegoś takiego nie ma. Jest albo szlachetny, albo nie. Widział On kiedy półdziewicę?" :) I tak rzeczywiście jest - w klasyfikacjach gemmologicznych unika się coraz częściej określenia kamień pólszlachetny; Są kamienie szlachetne i ozdobne. 4. Przekonanie opieram na wspomnianym Autralijczyku który grzebał się w Szklarach coś koło roku - i z tego co wiem - przegoniła go polska biurokracja, polskie prawo koncesyjne etc. J.

Piekne kobiety wsrod samych swin!
Obejrzyj