Re: wykrywacz uranu

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Thu 19 Jul 2007 - 22:18:22 MET DST

Użytkownik <aptekapiokar@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:1184860646.022143.234920@n2g2000hse.googlegroups.com...

I już pędzę rozwiać kolejne możliwe nieporozumienie. Takiej klasy
minerałów promieniotwórczych jak pokazane tutaj
http://mineraly.pg.gda.pl/promieniotworczosc/lista_mineralow.html
w Polsce na pewno nie znajdziesz. Nie znajdę ich także ja w Zalesiu.
Pozostaje skwitować tą przykrą niedogodność powiedzeniem - jak się
nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma. :-) Ale, ale! Warto niekiedy
uważniej przyglądać się także uranowym ziemniakom. Np. w Zalesiu
trafiają się kryształki torbernitu o rozmiarach góra 0,5 x 0,5 mm.
Któregoś razu znalazłem też spory kamień pokryty bardzo cienką
warstewką blendy, która przyjęła postać charakterystycznych bąbli.
Twory owe były odpowiednie tylko do oglądania przez lupę, więc
niewiele się zastanawiając znalezisko rzuciłem precz. Teraz trochę żałuję
(już szukałem powtórnie i bez skutku, chyba ktoś to zabrał), bo biorąc
pod uwagę dostępność coraz to lepszego sprzętu foto, można nawet
mizerny okaz całkiem ładnie pokazać.

                                                          Andrzej