Re: wykrywacz uranu

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Tue 17 Jul 2007 - 15:40:43 MET DST

Użytkownik <aptekapiokar@neostrada.pl> napisał w wiadomości
news:1184677208.308864.19670@d30g2000prg.googlegroups.com...

> Nie mam jeszcze doświadczenia z radiometrem bo nie było w nim
> instrukcji przez jaki czas trzeba zliczać ( 1 min ? ) .

Pal licho w takim razie instrukcję. Posłuż się prostą metodą, która
powinna nam wystarczyć przy orientacyjnym "mineralnym" pomiarze.
Mierz do momentu uzyskania najwyższej wartości, po czym określ
jaką krotnością tła naturalnego jest wynik pomiaru. Tło ustal sobie
"mierząc" powietrze w dużej odległości od tych kamieni. Sprawdź
też, czy na pewno mierzysz promieniowanie gamma. Przy moich
minerałach płyta ołowiu grubości około 9 mm powodowała spadek
wartości pomiaru ledwie o jedną trzecią. Trochę sam się zapędziłem
w te wyniki pomiaru, bom ciekaw, czy warto się wybrać do Kowar,
ale miej na uwadze, że promieniowanie jest tylko jedną z wielu cech
jakościowych minerałów promieniotwórczych. Warto zatem zwrócić
uwagę zwłaszcza na gęstość, przełam, barwę i rysę. Najczęściej bywa
tak, że minerały promieniotwórcze o sporej gęstości, bywają silnie
radioaktywne. Np. blenda smolista w której często (choć nie zawsze)
można zobaczyć także muszlowy przełam. Barwa najlepszych okazów
bywa czarna, niekiedy z nalotem podobnym do tego jaki występuje
na dojrzałych śliwkach. W miarę zmniejszania się zawartości uranu
barwa przechodzi w różne odcienie szarości, aż do koloru skały
w której występuje - w tym przypadku nie można już gołym okiem
dostrzec skupień blendy. Blendzie (oraz skałom które ją zawierają)
towarzyszą często wtórne minerały uranu w kolorze zółtym, zielonym
i pomarańczowym w najróżniejszych odcieniach i kombinacjach.
Piszę o tym po to, abyś poza promieniowaniem zwrócił także uwagę
na te najbardziej mineralogiczne cechy kamieni. Wiem z własnych
doświadczeń, że po ostudzeniu radiometrycznych emocji, przychodzi
zwykle pytanie "co ja tu mam" i wtedy okazuje się, że nie zawsze
potrafimy na to pytanie odpowiedzieć. :-) Moje kamienie są małe
więc nie miałem problemu z wyznaczeniem ich gęstości w naczyniu
z wodą i podziałką w mililitrach. Ty chyba w ostatnim przypadku
(video) będziesz musiał wyskalować wiadro. :-)

                                                          Andrzej